• Ofir1

Nyfiken på er tvillinggravidas SF-mått?

Jag vill veta vilka SF-mått ni som väntar tvillingar har eller har haft?

Som gravid för första gången är jag jätte nyfiken och vill veta allt om min och andras graviditeter. Men nu är jag trött på att inte kunna jämföra mig med det materialet som finns (eftersom det nästan bara gäller enlingsgravida) och däför hoppas jag på er!
    Vill ni hjälpa mig så skriv vilket SF-mått du haft i vilken vecka.

Jag kan börja...
    24 cm i v21
    28,5 cm i v27

Kram och lycka till!

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ 2 små hjärtan, vecka 28 ♥
  • Svar på tråden Nyfiken på er tvillinggravidas SF-mått?
  • Tina9

Hej Ofir1, lite att göra idag:)

Shit jag har glömt måtten, måste återkomma!

Är det bara jag som är helt skruttig i huvet? Är annars ganska skarp (svårt att tro).

• Ofir1

Hejsan:)

Hehe nej, det är inte lätt att komma ihåg. Du får återkomma med dem när det har klarnar!
    Det sägs ju att man ska få "mos i huvudet" när man är gravid och kanske blir det dubbelt med tvillingar då? Hjälp i så fall, för jag ska börja plugga igen den 28:eFörvånad

• smurfliten

Mina SF-mått:

v24: 32 cm
    v28: 35 cm
    v31: 38-39 cm
    v33: 39-40 cm

När jag fick dottern i v 38+3 var nog SF-måttet mellan 36-37 så jag har aldrig varit större och större lär jag väl bli!

♥ Spöket Emma 050623 ♥ Två små tjejmyror BF 1/10 ♥
  • Nosen

Jag är i vecka 23 och har ett sf mått på 26

I mitt bildgalleri finns kurvan för sf mått vid tvillingar.

• Ofir1
    Nilwa
    tack Ja då är du större än mig iaf. Men jag kommer säkert i kapp. Så länge de mår bra spelar det ju ingen roll.

Nosen
    Skulle kunna tänka mig att jag också låg nånstans där i vecka 23. Men vi kollade aldrig sf-måttet då.
    Om det är den jag tror att det är så har jag nog den. Det är väl i princip den enda som finns för tvillingar va? Men det är ju bra att det finns nått iaf.
  • en blev två

Måste fråga er vad SF mått är? Här i Scotland mäter dom ingenting när man väntar tvillingar.

• Nosen

Det är själva mag måttet. Mätt från blygd benet till livmoderns överkant (om jag förstått det hela rätt) Med andra ord -hur mycket livmodern har växt...

• Ofir1

SF-mått = Symfys-fundusmåttet.
    Barnmorskan mäter livmoderns storlek från blygbenet (symfysen) till livmoderns överkant (fundus). Måtten sätter hon/han sedan in i journalen så att de bildar en kurva och man kan följa utvecklingen genom graviditeten. (Jag har ett exempel på en sån kurva i mitt galleri, under "graviditet" om du vill se).
    Man gör detta man för att se hur barnet/barnen växer.

Gör de verkligen inte det i Scotland? Där ser man hur olika det kan va...

• en blev två

Man gör det med ett barn men inte med två, dom menar på att det visar inget om hur stora barnen är. Fast när jag ser alla era mått så blir jag ju lite nyfiken på vad mina är.

• Ofir1
    en blev två Ok, då förstår jag. Vad jag har fått veta av min bm så säger inte måttet lika mycket när det är tvillingar och att det till viss del är onödigt då man ändå gör flera UL. Men att det är bra för att kolla att det åtminstone växer därinne.
    Jag tycker det är intressant att veta måttet och inte minst för att jämföra med eventuella framtida graviditeter.
Svar på tråden Nyfiken på er tvillinggravidas SF-mått?