• Anonym (75a)

Hur stämplar man upp till heltid?

Hej..

Jag har varit arbetslös sedan juni och nu har jag fått ett jätteroligt jobb, men det är bara 75%! Jag har akassa, men hur går det till om jag vill stämpla upp till 100%? Mitt schema funkar så att jag jobbar fyra dagar och är ledig tre (fre-sön) plus att jag jobbar lite kortare på onsdagar. Hur funkar det rent praktiskt, någon som har erfarenhet? Jag har 280 ersättningsdagar kvar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 20:28:40:
    Jag bygger på min frågeställning här lite.. Det jobbet jag tagit är ett tidsbestämt vikariat och de kan inte erbjuda mig mer än 75%. OM det skulle vara så att jag får erbjudande om en heltidstjänst hos någon annan arbetsgivare, får man säga upp sig då? Som jag förstår så skriver jag ju på ett avtal (på måndag då) om att jobba till ett visst datum, men jag skulle ju såklart hellre ha en heltid. Är jag verkligen fast hos arbetsgivaren trots att drömjobbet, tillsvidareanställd och på heltid skulle dyka upp? Inte för att det är sådär jättetroligt, men det KAN ju hända...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 20:28:58:
    Förmodligen står det "dock längst till och med 2007-12-21" i avtalet, det gjorde mitt förra tidsbegränsade avtal hos samma arbetsgivare (ett annat datum förstås, men samma formulering). Har det någon betydelse för en eventuell uppsägning? Arbetsgivaren vet att jag sökt andra jobb, som är heltid och tills vidare, men kan han hålla fast mig om jag får ett bättre erbjudande så jag tvingas tacka nej??

• Svar på tråden Hur stämplar man upp till heltid?
  • Anonym

jag har ett jobb som är 6 timmar 5 dagar i veckan, men har valt att ha de... innan jobbade jag bara 4 timar per dag. då kan man väll intme stämpla??

• Carisma95

Tror bara man kan stämpla upp till heltid om man jobbar under (är det 75 eller 80 %) ?
    Kolla med a-kassan.

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym (75a)

Jo, men jag är arbetssökande på 100%, och tvingades tacka ja till denna 75%. Kommer fortsätta stå arbetssökande den dag i veckan som jag inte jobbar, alltså fredagar. Ska ringa AF på måndag och höra hur jag ska göra.

• Carisma95
    Anonym (75a) skrev 2007-08-17 18:01:23 följande:
    Jo, men jag är arbetssökande på 100%, och tvingades tacka ja till denna 75%. Kommer fortsätta stå arbetssökande den dag i veckan som jag inte jobbar, alltså fredagar. Ska ringa AF på måndag och höra hur jag ska göra.
    I så fall får du nog stämpla upp heltid tills dina a-kassedagar är slut. Därefter kan de nog bli tuffare (om alls?) att göra det.
  • Anonym (75a)

Jag ska ha barn i december, så det är fram tills dess bara

• Carisma95
    Anonym (75a) skrev 2007-08-17 18:09:06 följande:
    Jag ska ha barn i december, så det är fram tills dess bara
    Jaha, då så.
  • Vonkan84

Jo man kan stämpla upp till heltid om man bara jobbar 75%. Anmäl dig på arbetsförmedlingen samma dag som du blir arbetslös eller går ner i tjänst är i behov av att stämpla.

Jag ska själv få börja stämpla from den 3/9 för att jag går ner från 81% till 71% "ofrivillgt"..
    Finns inga andra vikariat med högre tjänstgöringsgrad hos oss för tillfället.

* 4 Februari 08, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • Anonym (75a)

Jag bygger på min frågeställning här lite.. Det jobbet jag tagit är ett tidsbestämt vikariat och de kan inte erbjuda mig mer än 75%. OM det skulle vara så att jag får erbjudande om en heltidstjänst hos någon annan arbetsgivare, får man säga upp sig då? Som jag förstår så skriver jag ju på ett avtal (på måndag då) om att jobba till ett visst datum, men jag skulle ju såklart hellre ha en heltid. Är jag verkligen fast hos arbetsgivaren trots att drömjobbet, tillsvidareanställd och på heltid skulle dyka upp? Inte för att det är sådär jättetroligt, men det KAN ju hända...

• Anonym (75a)

Puffar lite... Förmodligen står det "dock längst till och med 2007-12-21" i avtalet, det gjorde mitt förra tidsbegränsade avtal hos samma arbetsgivare (ett annat datum förstås, men samma formulering). Har det någon betydelse för en eventuell uppsägning? Arbetsgivaren vet att jag sökt andra jobb, som är heltid och tills vidare, men kan han hålla fast mig om jag får ett bättre erbjudande så jag tvingas tacka nej??

• miagräddnos

Jag har haft liknande anställning i ca 2 år. Du fyller i på kassakortet att ny anställning påbörjats. Då får du hem ett brev från A-kassan där dom ber om anst.kontrakt, som du skickar till dom. Sen fortsätter du bara att stämpla med skillanden att du fyller i vilka dagar du arbetat och hur många timmar (eller % av heltid).
    Om du skulle hitta ett heltidsjobb under denna vik-tiden så har du 2 veckors uppsägningstid, men kolla närmare med ditt fack vad som gäller för just dig. Du har inte bundit dig till att arbeta vik-tiden ut.

• Anonym (75a)

Tack för svaret! Jag började alltså jobba idag och ska ringa a-kassan. Det är ett vik som förskollärare, så det är tydligen särskilda regler. Eventuellt kanske jag inte får stämpla upp alls, eftersom lärare har lite udda arbetstider enligt avtalet. Nå, jag får se Tack iallafall!

• Anonym

kan man stämpla upp till heltid om man trivs bra med att jobba 6 timmar dag? (och innan jobbade 4 timmar dag?) måste man söka nya jobb om man ska stämpla då?

• Anonym (75a)

Man måste vara arbetssökande upp till 100% och kunna ta jobb för att jobba 100% för att få stämpla. Om man alltså är typ ledig en dag (som jag är) så måste man vara redo att jobba den dagen om man får jobb. Jag har ännu inte fått svar från akassan om lärare och deras arbetstider dock...

Svar på tråden Hur stämplar man upp till heltid?