• Snarkofagen

    Frysa dill?

    Är det någon som vet om det går att frysa dill? Jag tänker att den bör "styckfrysas" för att undvika att bli en hel klump.

    Nån som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Frysa dill?
  • LindaKarlsson

    Ja jag brukar klippa ner dill i små påsar och frysa in.


    ♥ V 32. Bf 16 oktober. ♥
  • Ch Belair

    Självklart kan du frysa dill. Man kan till och med köpa fryst dill i affären som ligger i små askar.

  • Snarkofagen

    Ch Belair skrev 2007-08-17 18:00:25 följande:


    Självklart kan du frysa dill. Man kan till och med köpa fryst dill i affären som ligger i små askar.
    Ja, jo det vet jag. Men jag tänker att om jag hackar min dill, blir den kanske lite mer sörjig än vad den askförpackade brukar vara.
  • Hihi2

    man kan ju köpa så det borde väl funka. jag har hört att man kan frysa in i sådanan där formar som man gör is i så får man lagom stora "bitar" med dill...

  • Lejonhonan

    När jag frös in min dill sköljde jag den bara, torkade den torr, sen stoppade jag hela knippen i en påse och frös in. Nu när jag ska använda av den så tar jag bara ut knippen ur frysen och klipper av så mkt jag vill ha direkt ner i maten :) Blir precis lika som den man köper i affären :)

  • Gul13

    Det gör inget om det bara är en stor klump dill i frysen. Det är hur lätt som helst att ta så mycket man behöver bara.

  • Jennie Brunflo

    Antingen kan man frysa dillen färdighackad i små klumpar i iskubslådor. Man kan ha på lite vatten så blir de lätta att hantera när man tar ut dom ur frysen.
    ELLER
    Man fryser dillen som den är i långa buketter som man viker ned i lådor. Inte särskilt tätt utan lite luftigt. Perfekt om du vill koka med potatis senare.
    ELLER
    Fryser dillen i en lite större burk och skrapar med en gaffel så mycket dill du vill ha just då.

Svar på tråden Frysa dill?