• Anonym (Epa-jäkel)

EPA som går som bil

Hej där ute!
    Tänkte höra efter era åsikter på detta. Och jag vill gärna vara anonym på denna fråga.

Det är så att jag bor någon mil utanför stan (vill inte säga vilken stad) och där finns det två s.k Epa-traktorer som går lika snabbt som vanliga bilar. De har alltså grejat med Epan så att den inte har 30-spärren längre som den är godkänd för.
    Detta inbär alltså att det är 16-åringar utan körkort som sitter och åker runt i bilar! Vilket jag tycker känns helt livsfarligt.
    Om polisen skulle få reda på detta så skulle nog grabbarna inte få körtkort när de är 18.
    Inte nog med det så har den ena inte någon ljuddämpare så den låter som fan (inte kul när man vaknar kl. 3 på natten av den åker förbi i full fart).
    De åker förbi mitt hus ganska ofta, och jag har även åkt efter dem på vägen så jag vet hur fort de går.

Till frågan:
    Ska jag anmäla detta till polisen tycker ni?

• Svar på tråden EPA som går som bil
  • Kenneth

Det tycker jag absolut, du gör dom bara en tjänst. Tror inte de skulle trivas med sig själv om dom nu kommer i full fart, tappar kontrollen och åker över någon. Lär ju tänka på både deras och andras säkerhet.

Spädbarn sover inte, de ligger bara på laddning.
  • Anonym (A-Traktor)

En fråga.. är det en Epa vi pratar om, eller är det en A-traktor?
    För det är 2 helt skilda fordon.

• Lovan

Vill bara förtydliga att det krävs traktor-kort för att få köra epa - alltså, man är tvungen att gå till en körskola och ta detta körkort.
    Inte för att det ursäktar dessa ungars beteende direkt, men kunde kanske vara bra att veta att de har åtminstone lite hum om trafikregler.

Stolt mamma till 2 underbara söner!
  • Anonym (Epa-jäkel)

Vad är det för skillnad på en Epa och A-traktor då? Det är ombyggda Volvon jag pratar om. De har en sån "Går i 30"-skylt på bagagen.

Jo, visst har de gått lite på trafikskola. Men de får väl bara göra saker i teorin (läsa om trafikregler), de är väl inte ute och övningskör och får veta hur saker och ting fungerar i praktiken.
    Jag tycker ändå inte att de ska köra runt i 90-100! Och de verkar inte ha lärt sig reglerna på trafikskolan heller för den delen eftersom det är 70 och 50 förbi här.

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies

Det är ganska vanligt att man kallar en A-traktor för Epa fortfarande. Lite om skillnaderna kan man hitta här: sv.wikipedia.org/wiki/A-traktor

När jag tog traktorkort så körde jag stora maskiner på skolan, så jag vet inte hur det går till på trafikskola, men jag tycker att någon slags praktisk träning borde ingå?

Och nej, de ska inte flänga förbi i så höga hastigheter. Jag skulle troligen gjort nåt åt det.

Svar på tråden EPA som går som bil