• Lanson

Termometer

Vi ska snart köpa en termometer till våran ofödda bebis. Vi har kollat på två st olika som vi funderar över.

BabyCare Thermofocus termometer

BabyCare Örontermometer

Båda är från babyproffsen. Någon som har erfarenhet av dessa två och kan rekomendera någon eller säga några nackdelar?

Kan ni rekomendera någon annan termometer som ni tycker har fungerat bra? Vill helst inte ha en termometer som man mäter genom analen.

• Svar på tråden Termometer
  • Sterna

Ska du mäta rätt temp så är tyvärr en anal variant enda som visar 100% rätt.
    Jag har aldrig haft termometer till mina barn utan gått på hur varm huden är mot mina läppar, är fötterna varma så har de garaterat feber och ser hur mycket feber och om jag behöver åka till läkaren avgörs av barnets allmäntillstånd.
    Ett barn som har 39 graders feber men äter, dricker och är pigg i övrigt behöver ingen läkarvård medan ett barn som inte äter eller dricker samt är hängigt och mer eller mindre sover konstant behöver läkarvård vid 37,5.

• novembersol

Håller med föregående, det enda som visar rätt temperatur är den hederliga rumptermometern.
    Enligt läkare är ALLA övriga termometrar alldeles för opålitliga, de kostar dessutom en hel del.

• Lilja L

Jag har hört att örontempmätare inte alls är bra för småbarn, då det är väldigt svårt att få ett exakt mätt temp och att analtemp är de enda som visar exakt....

• FiaG

Om inte örontermometer är korrekt, är det då inte lite konstigt att sjukvården använder detta?

• novembersol

Nu använder ju sjukvården en helt annan typ av produkter än privatpersoner, jämför en såpass enkel produkt som ett stetoskop så kostar ett sånt som läkare använder ett par tusen kronor. Medans ett man kan köpa själv kostar en hundralapp - och jag lovar det är ENORM skillnad på kvalitén.

Att då jämföra en termometer man köper på babyproffsen med en som tillverkats för vården - ja det går bara inte.

• Sterna
    FiaG skrev 2007-08-18 10:52:15 följande:
    Om inte örontermometer är korrekt, är det då inte lite konstigt att sjukvården använder detta?
    Även sjukvården har börjat att återgå till mun eller armhåletermometer just för at törontermometern inte visar rätt, sköterskorna är tvugna att ta tempen flera gånger om för att få en ungefärligt genomsnittstemp.
  • Hila 80

Jobbar själv på en akutmottagning, på alla små barn tas alltid tempen i rumpan, det e det säkraste. Skulle själv inte välja nån annan termometer än en analtermometer till mitt barn för säkerhets skull.
    (På vuxna tar vi i öra eller mun)

• Fröken mars
    Hila 80 skrev 2007-08-18 12:12:13 följande:
    Jobbar själv på en akutmottagning, på alla små barn tas alltid tempen i rumpan, det e det säkraste. Skulle själv inte välja nån annan termometer än en analtermometer till mitt barn för säkerhets skull.(På vuxna tar vi i öra eller mun)
    Rektal termometer är det som rekommendera på små barn. Jag har själv prövat att ta öron temp på mina barn och termometern visade på 35.5 grader så det funkar inget vidare. Dessutom har små barn för trånga örongångar så det går inte att mäta.
    Gravid dag 68/280
  • Lanson

Varför är örontermometer dåligt för igentligen? Kan dom inte göra någon som fungerar bra som man kan använda så man slipper besvära dom små liven?

• novembersol

Helt enkelt för att temperaturen i örat inte är tillräckligt pålitlig, med en vanlig analtermometer mäter man ju mer "centralt" i kroppen och får därför ett korrekt svar.

Dessutom besväras inte bebisar av att man tar tempen i rumpan på dem.

• Timon

Jag köpte en örontermometer (Braun) då jag skulle hålla koll på ÄL och sånt den är hur bra som helst och den ska fungera lika bra till bebisar

1+1=3 BF 5/1-08
Svar på tråden Termometer