Om du blir erbjuden ett jobb på ett företag som ej är kollektivanslutet hade du tackat ja eller nej då?
Skriv gärna varför du hade tackat ja eller nej.
Skriv gärna varför du hade tackat ja eller nej.
puffar
Ja.
Litar på att jag kan leva på mina egna meriter utan att behöva åka snålskjuts på andra och har ingen lust att låta andra bli belönade på mina meriter.
Dock ej aktuellt med kollektivavtal inom mitt nuvarande yrke.
Mvh
Får man fråga i vilken branch du jobbar i om det är vanligt med icke kollektivanslutna företag där?
Jag föredrar företag med kollektivavtal.
Det beror helt på vilket jobb, hur chefen verkar vara, hur avtalet de erbjuder ser ut mm. Svårt att svara på utan ett konkret exempel, men om de bad mig "provjobba" gratis en månad tex då skulle jag inte ta jobbet.
Det har jag gjort, tillsaken hör att vårat vilkor var lika bra som kollektivavtalet så jag förlorade inget på det. Beror nog på som sagt hur avtalet ser ut om du förlorar mycke på det eller om företaget har bra vilkor.
Men det räcker ju att en enda person är med i facket och vill ha kollektivavtal, för att de ska vara tvugna att skaffa det. Så om man nu skulle börja jobba någonstans som inte hade det så kan man ju driva igenom det om man anser att det behövs
NEJ TACK
Eftersom jag är arbetslös skulle jag ta vilket jobb jag än blev erbjuden.
Ja självklart. Facket har i många fall en alldeles för stark ställning på arbetsmarknaden, vilket borde åtgärdas.
Jag jobbar redan på ett företag som inte har kollektivavtal för mig som är enda tjänstemannen. Dock finns kollektivavtal för övriga anställda. Jag är med i facket, SIF, och när det gäller t ex försäkringsbiten och avtalspensionen så har jag fått det minst lika bra ordnat för mig genom att arb givaren tecknat detta åt mig ändå på ett förmånligt sätt. Vi har också den överenskommelsen att vi ska följa fackets avtalshöjningar så varje år får jag mina 2,5-3 % löneökning. När jag så småningom ska vara föräldraledig kommer jag också att få de 10 % föräldralön som man har rätt till de första tre månaderna.
Jag ser alltså i nuläget ingen som helst anledning till att försöka tvinga fram ett kolletivavtal, tror inte jag har något att vinna på det snarare tvärtom.
Jag jobbar på ett sånt företag idag och skulle inte tveka att börja på ett till företag utan kollektivavtal.
Det finns rätt omfattande lagstiftning som styr arbetstid, semester mm, jag är med i facket så jag kan få hjälp där om det behövs. Jag har högre lön och mer förmåner än de som jobbar på ett större företag med kollektivavtal. Jag ser faktiskt inte vad som skulle vara bättre med ett kollektivavtal, men det beror kanske på yrke och bransch.
Ett kollektivavtal baseras på överenskommelser mellan fack och arbetsgivare och ofta då förbättringar än gällande lagar. Det kan gälla längre uppsägningstider för arbetsgivaren, en semestervecka extra eller liknande.
Beroende på hur många anställda företaget har och hur pass nytt det är skulle jag svara på din fråga TS.
Finns det verkligen någon arbetslös idag som skulle tacka nej till arbete av den enda anledningen att företaget inte har kollektivavtal?
Ja jag är desperat!
Jag skulle tacka nej. (Nu kan jag ju välja, hade jag varit desperat så hade jag ju tackat ja, förstås.) Jag har ägnat alldeles för mkt tid åt att bråka med arbetsgivare bara för att få de lagstadgade rättigheterna, så det har jag tröttnat på. Mycket smidigare och enklare med kollektivavtal, inget tjafs, inget försök från arbetsgivare att mygla. Sparar oerhört mkt tid för min del. Ibland händer det ju fortfarande att arbetsgivare hittar på saker, men då går det ju mkt snabbare att åtgärda.
Sen tjänar jag ju ändå lika mycket (eller kanske mer) som motsvarande tjänst på ett icke-anslutet ställe. Det har ju inget med avtalen att göra, det bestäms ju i löneförhandlingarna. Samma sak när det gäller förmåner. däremot tycker jag det är bra att det finns en lägsta-nivå så att folk som är mindre pålästa inte blir lurade. Alla är ju inte super-förhandlare heller.
nej
jag sökte ett jobb nu och de var anslutna och chefen sade att varför uppfinna hjulet en gång till när det finns bra avtal. De var sifanslutna. Även om ett företag har ett annat avtal så följer kanske inte det alltid så som det borde vara. Jag skulle passa mig för ett ickeanslutet företag. Frågan är varför är de inte anslutna? Har de något att dölja???
Vill bara inflika. Vi är inte kollektivanslutna men ligger ganska mycket högre i lön än kollektivavtalet och har bra försäkringar så att inte vara med i facket betyder inte att man är en dålig arbetsgivare..
Har anställning, men har sökt nytt jobb på ett ställe som jag hört inte är kollektivanslutna och det var det jag blev skeptiskt mot. Alltså om det är en nackdel att ha anställning på ett icke kollektivanslutet företag.
I och för sig så är det nästan skitsamma då jag inte trivs på jobbet jag.
jobbet jag har, skulle det stå...