• snartgift

Är det inte mycket barnfamilj i Årsta?!

Hej, vi har en underbar liten dotter 6m och vi flyttar snart till Årsta. Idag ringde jag till BVC och frågade var vi skulle tillhöra, fick veta att Årsta BVC hade flyttat till Gullmarsplan. Okej tänkte jag, det blir lite längre promenad eller buss. Sedan frågade jag om det fanns föräldragrupp där då sa de att nej det kunde de inte erbjuda och dessvärre har man stängt öppenförskolan där också! Jag har varit i Årsta några ggr och har alltid sett mycket barnfamiljer där och många förskolor. Varför stänger de BVC och öppenförskolan? Vi bor nu i Solna, är jätte nöjd med barnomsorgen här och allt annat(bla låg kommunalskatt), ångar mig lite nu för att vi flyttar snart härifrån.

Årstamammorna, om det finns några här på FL, hur skaffar ni kontaktnät i området? Vad gör ni på dagarna?

• Svar på tråden Är det inte mycket barnfamilj i Årsta?!
  • Silverkatten06

BVC Gullmarsplan brukar ordna mammagrupper och sätter ihop dessa grupper efter vart man bor och barnets ålder..

• snartgift

Silverskatten06, BVC Gullmarsplan sa att de inte kunde erbjuda någon mammagrupp då min dotter redan är så stor 6månader. Jag kanske ska fortsätta hänga med Solnamammor efter vi flyttat...

• Silverkatten06

Jo, det är klart. Mammagrupperna startar ju oftast vid 2-3 månader och BVC ordnar ju bara ett visst antal träffar, sedan är det ju upp till mammorna själva...

Det finns några öppna förskolor i närheten (inte Årsta, men ändå): www.stockholm.se/Extern/Templates/ServiceGuide.aspx&params=sa:1;st:5;sty:on1;

Annars är mitt bästa tips den lokala lekplatsen, det är säkert där mammorna i mammagruppen du missade är nu på sommaren. Häng nu int eläpp över detta, du kommer säkert att träffa andra föräldrar med barn i samma ålder på egen hand

Svar på tråden Är det inte mycket barnfamilj i Årsta?!