• Hoppe tossan

tips på hur man kan binda en egen brudbukett, tack!

Det är ju grymmans dyrt att köpa en brudbukett hos floristen, oavsett hur liten och enkelt den är, det landar ändå på över 1500:-. Jag som är väldigt pysslig av mig hade tänkt att göra den själv i stället. Blommorna ska vara röda rosor och hjärtan på tråd. Kanske något mer grönt, men inte mycket. Någon som har bra tips på hur jag kan binda detta till en fin, rund bukett som håller sig över dagen och kvällen?

• Svar på tråden tips på hur man kan binda en egen brudbukett, tack!
  • fraggelanna

hej när vi gifte oss gick jag till buketten,,, förklarade att jag ville ha en finare bukett jag skulle ge bort till vänner,,,

fick 10 små rosor,,, 3 pioner läderblad samt massa annat grönt å 2 liljor,,,

sen fick jag även en mini av den som tärnbukett,,,  +  pack rosor å lite grönt till min man samt bestman...

ALLT för 450kr bara för att jag INTE sa att de va en brudbukett... så dom e rätt duktig att lägga på priset

• Marcupilami
    fraggelanna skrev 2007-08-18 01:02:50 följande:
    hej när vi gifte oss gick jag till buketten,,, förklarade att jag ville ha en finare bukett jag skulle ge bort till vänner,,, fick 10 små rosor,,, 3 pioner läderblad samt massa annat grönt å 2 liljor,,, sen fick jag även en mini av den som tärnbukett,,,  +  pack rosor å lite grönt till min man samt bestman...ALLT för 450kr bara för att jag INTE sa att de va en brudbukett... så dom e rätt duktig att lägga på priset
    Ja det kan jag förställa mig.... att de lägger på extra. Det är klart att de kanske lägger ner extra arbete, men ändå...
    dator heter det. datOR...
  • Fiaflopp

Precis,så fort man säger orden brud eller bröllop så blir det svndyrt,säg inget om det så får du en billigare och fin bukett!

• Mirka

Det stämmer det där med ordet 'Brudbukett', yttra aldrig ordet i butiken så håller du även priset nere. Ett tips från mig är att köpa fina röda rosor i en bunt som oftast är billigare. Vill du så kan du sen köpa till någon enstaka från snittkylen.
    Sen tycker jag att du kan be om att få köpa lite Salal (gröna hållbara blad som passar ihop med den typen av bukett du vill ha). Fråga även efter lite ståltråd(raka, tunna och gröna). Du kommer även att behöva lite bast att binda ihop den med. En florist brukar kunna vara snäll och skicka med en bit.

Har du tänkt dig en rundbunden bukett med längre stjälkar som är bundna med lite sindenband? Ett tips är isåfall att: Börja med att rensa bort blad och taggar. För att få de gröna bladen något mer stabila, vira lite av ståltråden runt varje blad. Bind sedan rosorna med en ände av hjärtan-på-tråd någonstans i buketten. Lite överkurs är att försöka binda blommona enligt spiralen, alltså att lägga alla stjälkar åt ett håll. (övning ger färdighet men arbeta inte blommorna varma, för då blir de mjuka och mindre hållbara). Gör en manschett av Salal-bladen och bind ihop buketten HÅRT med basten. Bind högt upp, nästan precis under bladen. Vira sedan in Hjärtan-på-tråd i buketten. Kanske vill du fästa fast dem med lite fina nålar(finna också hos floristen). Avsluta med att vira sidenband runt stjälkarna, som du även kan fästa med någon fin nål.

Var noga med att göra ett fint, diagonalt snitt på rosorna med en vanlig mattkniv och ställ dem i varmt vatten. Låt dem stå i ett svalt utrymme under natten, kanske i en källare. Innan buketten kommer till användning klipper du bara stjälkarna rätt av i den längden du önskar.

Detta var ett litet tips från mig. Lycka till på din stora dag!

• Hoppe tossan

Tack så jättejättemycket! Det var verkligen bra tips! Jag förstod inte riktigt vad du menade med att göra en manchett av Salalbladen, men antagligen menar du att täcka med dem runtom de röda rosorna. Och med "För att få de gröna bladen något mer stabila, vira lite av ståltråden runt varje blad", menar du då Salalbladen, längst ner på dem? Hur länge håller sig salalbladen och har de långa stjälkar så att de kan få vatten nerifrån i en vas?

TACK!!! Det är precis en sån här bukett jag vill ha!

• Mirka

Salalbladen har ganska långa skaft vanligtvis så de kan du också få ner i vatten tillsammans med rosorna när buketten är bunden. Med manchetten menar jag just att du ska sätta dem runt rosorna sedan.

När du virar ståltråden på salalbladen, gör du det uppifrån och ner. Om du gör en liten ögla med ståltråden högt upp under bladet och virar in den med resten av tråden runt stjälken så blir den mer formbar och stabil. Det är svårt att förklara, men be gärna en florist visa på ett blad.  Det kallas ibland för 'gaffelskaftning'.

Självklart kan du plocka bort något blad från salalkvisten om du tycker att något blad inte sitter som det ska. Dessa blad är väldigt hållbara och du kan lätt slänga runt med din bukett på bröllopsdagen utan att de blir dåliga.
    Tänk på att ju hårdare stjälk blomman har, desto varmare vatten ska du ha till. Och du kan lätt ösa på riktigt hett vatten till rosor.

• fie m melwin

hej!!

Jag gjorde min bukett skälv, bild fins i mitt album.. den är dock gjord i en hållare.. om du är intresserad kan jag berätta hur jag har gjort. Om man inte är van att binda buketer kan de vara svårt att få till en bra eftersom de gäller att binda dom i spiral.
    Den ska ju gärna hålla att plocka lite med.

ha de gott och lycka till

• Hoppe tossan

Ja jag vill gärna veta hur du har gjort!!!

Jag har gjort en del blomsterarrangemang förut, men då bara i oasis och torra blommor. Men jag är väldigt pysslig och pillig av mig så att göra en spiralbunden bukett borde väl inte vara några problem???

Vad är en hållare för nåt egentligen?

• Marcupilami

Hållare är den plastpinnen du håller brudbyketten i och där man också stoppar i oasis för att däri peta ner blommorna. Sedan brukar man binda grön blomstertråd runt alltihopa!

dator heter det. datOR...
Svar på tråden tips på hur man kan binda en egen brudbukett, tack!