• Anonym (M)

Finnar av folsyra

Vi planerar att börja försöka bli med barn under hösten. Jag har därför börjat äta folsyra. Har fått massor med finnar, räknade till 29 st häromdagen!! Kan detta bero på folsyran, tycker inte att jag har förändrat något annat i mitt leverne... Har någon annan liknande erfarenheter? Och vad kan isåfall detta samband bero på?

Tack!

• Svar på tråden Finnar av folsyra
  • soetis

ingen aning, men testa att sluta med folsyran och käka istället "dom riktiga varorna" där det innehåller ungefär samma sak.

• mini79

Jag fick massor av finnar när jag slutade med p-pillren och sen blev det värre i början av graviditeten. Tänkte aldrig att det kunde vara Folsyran, trodde det berodde på ändringar i hormonbalansen...

• hannahlilla

Folsyra är ju det som finns i grönsaker och sånt va? Tror inte att man kan få finnar av det, låter märkligt.
    Om du slutat med p-piller kan det vara det som spökar.  

Elvira, 19/3-07.
  • Anonym

jag fick massa finnar när vi skulle börja försöka. då hade jag slutat med p-piller sen 3-4 månader och ätit folsyra i ett år. min läkare sa att det med största sannolikhet var stressrelaterat eftersom jag visste att vi nu skulle köra på riktigt.

• Anonym (M)

Ah tack för svaren!

Jag slutade med minipiller för ett par månader sen. Inga finnar ploppade upp direkt som jag hade befarat och jag pustade ut... Nu har dom dock kommit, typ en och en halv månad efter stoppet. Men kanske stressrelaterat då, även om vi inte planerar att starta BV än riktigt...

Så folsyra finns i grönsaker, någon som vet vilka grönsaker? Skulle gärna prova att få i mig folsyran naturligt om det går!

• Ea80

Eftersom folsyra är en B-vitamin och B-vitaminer tenderar till att ge ökad acne är det antagligen så som du beskriver.

Bla. youghurt och mörka bladgrönsaker innehåller naturligt folsyra.

Annars kan man gardera sig genom att äta en vitamin och mineraltablett, typ Mitt Val Kvinna. Istället för enbart folsyretabletter. (glöm inte kalciumet! =)

Lycka till!

• SolOchSnö

Ea80: Jag har hört precis tvärtom, att B-vitaminer hjälper mot acne. Men jag har också hört att man helst ska ta alla B-vitaminer och inte bara en separat, det finns tabletter med B50 eller B100 komplex, de innehåller de flesta B-vitaminer, skillnaden mellan dem är mängderna.

Jag tror att allra bäst är att få i sig vitaminerna naturligt men livsmedelsverket rekommenderar tillskott av folsyra till kvinnor i fertil ålder som planerar att bli gravida.

• Ea80

Hej! jo, jag har ätit alla upptänkliga typer av B vitamin (öljäst, hud, hår och naglar och allt vad de kan heta) med resultatet fler finnar! (naglarna belv ju fina i a f) Pratade med en dam på hälsokosten och sa att finnar var faktiskt en av "biverkningarna" av B-vitamin... Ganska motsägelsefullt då man äter just för att få en fin hy.

Svar på tråden Finnar av folsyra