• Estrella

6 månaders som börjat sova dåligt och gråta på natten

Hej! Min 6 månaders har de senaste månaderna sovit relativt bra. Men de senaste fyra nätterna har varit kaos. Han har somnat i vanlig ordning vid 19-20 tiden och sedan har han vaknat ungefär varannan till varje timme. Han vill inte äta (jag har slutat nattamma men ammar en gång vid 05) och är trött, men det är som om något stör honom. Han ligger och gråter och väcker sig själv. Jag buffar, ibland somnar han om fort. Inatt vaknade han för andra gången 00.30 och somnade inte förrän 02-tiden. Sedan vaknade han igen vid 05, och hade också svårt att somna om. Jag märker att han är jättetrött så jag önskar att jag visste vad som stör honom.

Jag har några funderingar. Vi har flyttat och han har fått eget rum, så jag trodde det var det. Men å andra sidan sov han jättebra de 2 första nätterna i huset.

Jag har börjat ge honom puréer med kött i till lunch. Jag ville bara ge litegrann men han är så hungrig och äter lätt 1/2 liten burk. Kan det var köttet? Han är van vid mat, har ätit grönsakspuréer sedan ca 4 mån ålder.

Jag har även introducerat välling. Jag gav honom det en kväll och han älskade det, drack 250 ml. Då jag trodde det var vällingen som var problemet införde jag det istället på morgonen. Han får dock BARA 100 ml välling och resten gröt med katrinplommon för att vänja sig långsamt. Kan morgonmålet verkligen påverka natten??

Han har fått två små tänder längst ner men innan dem krånglade han inte mycket. Kan det vara fler tänder på G och att dessa gör ondare?

Eller kan det vara någon fas?

Någon med tips eller råd, allt mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 09:33:28:
    Ska tillägga att han inte tar napp och inte kan/vill ammas till sömns. Han tycker heller inte om att sova bredvid mig.

• Svar på tråden 6 månaders som börjat sova dåligt och gråta på natten
  • princess04

Runt 6 månader kommer barnet in ett nytt utvecklingssteg "relationsvärlden". Han blir mer medveten om omgivningen och att mamma och pappa kan lämna honom. Barnet kan då bli extra gnällig och orolig, Det kan ju vara anledningen till att killen är som han är..

• Estrella

Ja, kanske det är som ni säger. Jag märker att när jag varit borta kanske 2 timmar och han varit med pappan, så är det som att han ska känna på mitt ansikte som att jag verkligen är där.

• Lotta79

Halloj, vad skönt att höra att det är fler som har samma "problem" som vi... Vår kille är inne i exakt samma fas, våra nätter är likadana.. Han har oxå precis fått tänder, lärt sig krypa... Börjar känna mig helt slutkörd, stackarn de e nog han me... Får hoppas att det snart går över så vi får våra välbehövliga sovtimmar.. Styrkekramar till dig "Princesita"..

• Mina I

Skönt att veta att man inte är ensam!

Har två tvillingpojkar som sovit jätte bra ända sen de var 2 mån (nu blir de 6 om ett par dagar) och bara vaknat en gång för mat men de senaste 5-6 dagarna har de varit extra gnälliga och vaknat flera gånger!

Hoppas det snart går över!

Amar, Dino och Neo
  • Estrella

Ja, skönt att man inte är ensam. Då vet man ju att det inte är något "fel" utan bara något som hänger ihop med utvecklingen. Idag var jag helt färdig, så sambon tog Isac så jag kunde sova 2 timmar på eftermiddagen. Jag sov så djupt att jag inte visste vad jag var när de väckte mig...

• Helenas

Här är ännu en. Min dotter har sovit hela nätter sen hon var två månader men sen två veckor tillbaka (blir 6 månader om ett par dagar) sover hon oroligt på nätterna. Pratade med bvc och de sa att det dels kan vara en växtperiod (om de vill äta på nätterna) och påpekade också att de börjar drömma mer nu. Bara hoppas att det går över. Hemlis

Älskade Agnes, äntligen är du här.
  • Estrella

Isac vill egentligen inte äta på nätterna.. Men han verkar vilja att vi finns där och buffar i all oändlighet. Han trycker huvudet i kudden och vill verkligen sova, men något stör honom eller väcker honom. I natt vaknade han varannan timme, sedan framåt tre var det svårt att få honom att somna om. Först fem somnade han och sov till halv nio. Tack och lov, säger jag... Får se hur natten blir.

• Edwin07

Låter som Edwin det där! Han är 6,5 månader, har fått 2 tänder, de är inte uppe helt än men känns (aj!) och syns. Krypningen ligger han i hårdträning för, så fort jag lägger honom vänder han sig och ställer sig i krypställning och gungar, men tyvärr blir det svårt att sova då:). Han vaknar varannan timme vissa nätter. När han är trött står han likadant men gallskriker, och då vill han inget, varken bröst eller kram, men man får inte gå och heller inte hålla på och trösta! Hoppas fasen går över när han kan krypa, är ju uttröttande!

• skotertjej

Här är en till som har en "dryg" 6-mån bebis.
    Han sov åxå hela nätterna utan ammning från strax innan 5 mån och sen prick nån dag innan 6-mån dagen så bärjade han vakna några gånger på natten men det gick att bara peta i nappen och sen somnade han.
    Sen vaknade han oftare och oftare och till slut var det 1-2 ggr per timme och man var ju nästan galen av att inte få sova så till slut gav jag upp och ammade honom ändå fast jag tänkte att jag inte skulle börja med det på natten igen, men men vad gör man inte.
    Nu lägger vi honom strax innan 20 och han vaknar vid ca 01 och ammas och sen vid ca 04 och ammas och sen vaknar vi vid 6-7 nångång och ammar igen och går upp. och han sover bra därimellan.

Har åxå provar med mer mat på dagen, han äter nu en stor portion till lunch och jag behöver oftast inte amma honom då.
    Sen får han lite fruktpuree utöver ammningen på e-middagen och gröt + ammning på kvällen.
    Vill ju inte ge för mycket mat heller då jag är rädd att han inte alls vill ha bröstet längre då, skulle ju vilja amma ett litet tag till.

Får väl börja om från början igen snart och trappa ner nattmålen igen så får vi se hur det går

• Fru Baby

Här är en till trött mamma . Min dotter som är 6,5 mån har inte sovit mer än 3 timmar i sträck på 2 månader. Hon vaknar allt från 3 gånger per natt till 12 gånger per natt *puh*. Fast här är det massor av pruttar på morgonsidan. Hon verkar störas och kan inte sova vidare fast hon är trött. Har börjat med mjölkfritt igår. Ska testa minst en vecka. Hoppas vi alla får sova snart !!

Älskar min lilla dotter och min underbara man
  • Tophat

Åhhh...låter inge kul. Man blir ju såå slut av att inte få sova. Hoppas attdet blir bättre!

• mantaray

min dotter är 6 månader idag och är likadan. hon har sovit hela nätterna (ca 21.30-07.00) i flera månader. men de senaste två veckorna har hom börjat pipa och skrika lite på nätterna. oftast räcker det med att man går in till henne och klappar henne så somnar hon om men ibland får man ta upp henne och vyssja lite, så brukar hon somna på några minuter. Hon har ännu inte behövt mat på natten.

Jag hoppas också att det går över snart, jag hade vant mig vid att sov hela natten själv

• fallen angel

det är normalt.. inget barn har lika sov vanor.. de ändras eftersom..

• Limus

en till här... gud, vad trött jag är på att _aldrig- få sova en hel natt.. ett tag sov skruttan jättebra, nu är hon 6.5 mån och sover uruselt. vaknar till, skriker, somnar om. tio min senare vaknar hon, skriker... suck.

• Estrella

I natt gick det lite bättre.. Skrutten somnade vid 19.30 utan skrik. (Men med fötterna på huvudkudden när vi tittade efter). Sedan vaknade han vid 01-tiden, och vid 04.30. Första gången somnade han lätt om men den andra var lite svårare. Fick buffa en två tre gånger. Han sov sedan till 07.30.

Svar på tråden 6 månaders som börjat sova dåligt och gråta på natten