• cicci85

En eller ett sele?

Jag har alltid sagt vilkEN sele ska jag ha, selEN är trasig, din sele osv...
    Men när man läser här inne står det ofta " vilkET sele ska jag köpa?" " SelET är trasigt" "Hur länge hade du ditt bärsele?" "jag har köpt ETT sele"

TYcker det ser skitskumt ut med selet, men är det så det ska vara?

• Svar på tråden En eller ett sele?
  • evaviola

EN sele heter det ju!!!!

• cicci85

Oki va bra, då kan jag fortsätta irritera mig på de som säger selet...

• norgesessan

en säger jag, men jag vet inte vad som är norskt, och vad som är svenskt av vad jag säger

• KeChi

De är säkerligen grammatiskt (stava) rätt med en sele..

Men ett sele låter bättre för mej..

Man säger inte en bord t.ex..

• CillaBerg

Varför jämföra sele och bord????
    EN sele - flera selar
    ETT bord - flera bord

• Lorelei

Det heter en... och bord och sele går som sagt inte att jämnföra. Det är därför vi har skillnad mellan ett och en

• anilova

Kan det vara så att folk blandar ihop sele med sel? En sele, självklart, men ett sel.

(sel= del av älv)

• Isolde

Sel är inget naturlig del av mitt vokabulär direkt, som stockholmare. Men mitt huvud tror också att det heter ETT sele, även om jag nu har lärt mig att det ska vara EN sele.

Kan det vara något dialektalt? Varifrån kommer du, KeChi?

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • CillaBerg

Om man använder ordet seldon blir det däremot ETT seldon, kan ju vara därför folk vill säga ett sele också..

• common people

KeChi skrev 2007-08-19 22:16:20 följande:

Man säger inte en bord t.ex..
    Man säger å andra sidan inte "ett stol" heller. Svenskans genus är ju helt ologisk.
  • enlitenbitkaka

EN sele. Och att jämföra ordet "BORD" med sele säger väl ytterligare något om svenskarnas grammtikkunskaper?

Svar på tråden En eller ett sele?