• Kattis1

Gravid och blåsor i munnen (afte)

Är i v. 6 och har fått ett "utbrott" av afteblåsor på tungan, som gör fruktansvärt ont. Har svårt att äta och dricka...
    Är det vanligt med sånt här när man är gravid?
    Finns det något som hjälper?

• Svar på tråden Gravid och blåsor i munnen (afte)
  • FrökenDecember

Jag hade det sist jag var gravid. Kunde bero på ph-balansen å slemmhinnor å sånt i kroppen, som spökar en del när man väntar barn. Inget å oroa sig för, men det är asjobbigt, jag vet. Drick kallt, det går över om ett par dar. Å grattis till graviditeten!

• Kattis1

Tack för tipset. Har köpt Zendium-tandkräm också.
    Har haft enstaka blåsor på insidan av läpparna innan, men aldrig så här mycket och på tungan.
    Kan det ha att gör med hormonerna med, kanske?

• Viza

Hej du,
    jag har inte haft afte i samband med mina graviditeter men väl innan. Kan rekommendera corsodyl (receptfritt på apoteket) att skölja med (smakar apa - hoppas du inte kräks!) när det är jobbigt att borsta tänderna. Det är bakteriedödande så blåsorna ska gå bort fortare. Annars kan du söka hjälp hos tandläkare, jag fick göra det en gång när det var jättejobbigt och gjorde så ont så jag knappt kunde tugga och svälja något, de penslade på något och så blev det bättre. Hoppas det snart blir bra. Det är ju liksom inte så bra förhållande redan med graviditet och mat i början (illamående och sådant) och det är väl ännu värre när man inte kan äta allt man kan tänka sig heller, antar jag... suck!
    Kram Viza

• hummliz

kattis1:

Plussade idag så jag har inte fått afte än. Men däremot kan jag ha det emellanåt då jag kanske har stressat mer eller känt mig lite orolig under en period. Kanske det har blossat upp i samband med din graviditet om du känner oro för missfall eller liknande...

Tycker att du ska höra med en läkare för att få klart för dig vilka läkemedel som är okej att ta när man är gravid. För äta måste du men det är ju inte så lätt med dom där förbannade blåsorna...fy vad ont dom gör!!

• Kattis1

Tack snälla för bra tips!
    Tyckte det var bättre innan idag, men nu har det blivit värre igen...
    hummliz: Du har nog rätt i det där med oron. Hade ett mf i mars, så visst tänker man lite i de banorna ibland.
    Jag läste nu i eftermiddags om att hormonella förändringar i kroppen också kan göra att det uppstår och det är ju det minsta man kan kalla en graviditet Grattis själv förresten!!!

Jag har haft enstaka blåsor innan, men aldrig något sånt här.
    Ska gå till apoteket i morgon!

Svar på tråden Gravid och blåsor i munnen (afte)