Hur gör man smörkräm?
Skall täcka tårtan med tårta för att sedan lägga på sugerpaste. Men hur gör man smörkräm?
Skall täcka tårtan med tårta för att sedan lägga på sugerpaste. Men hur gör man smörkräm?
75 gr margarin eller smör
1 ½ dl florsocker
1 äggula
2 tsk vanillinsocker
Amerikanskt recept; 1/2 cup solid vegetable shortening 1/2 cup butter or margarine, softened 1 teaspoon Clear Vanilla Extract 4 cups sifted confectioners' sugar (approx. 1 lb.) 2 tablespoons milk
Den här brukar min mamma göra...
Smörkräm till tårta
1 ägg
1 dl grädde
2 tsk potatismjöl
50 g socker
Sjudes i en panna
Röres kallt
Rör ner 1 hg smör. Tillsätt socker och vaniljsocker efter smak
Maria Cs 75
Absolut ingen grädde - det är det som gör att marsipanen eller sugarpasten "svettas"....!
När jag täcker en tårta (innan jag lägger på superpastelocket) så har jag en smörkräm gjord på smör, florsocker och några droppar smakessens beroende på vilken typ av smak jag har på fyllningsmoussen. detta vispar jag ihop med elvisp tills det blir en bra mjuk och aningen "fluffig" konsistens.
Jätteenkelt!
Bastet:
Hoppas ok att jag frågar en sak till ang Sugerpaste. Hur förvarar man den, i kylskåp? Hur länge före bör man ta ut den isåfall? När jag kavlar ut den skall man använda lite mjöl eller maizena? Nybörjare .
Ursäkta det sena svaret - hoppas att det OK i alla fall.
Jag brukar köpa färdig sugerpaste (det går att göra själv, men det blir inte alls lika bra) Jag rekommenderar Bakels sugerpaste (finns bl på kakburken.se). Den förpakningen delar jag mitt itu, och fryser in. det håller kanonbra några månader. ett halvt paket Bakels brukar räcka till en tårta för ca 10 pers (ca en princesstårtstorlek) med lite dekor på.
När jag gör en tårta så tar jag ut sugerpasten ur frysen en stund innan så att den har tinat. när du sedan skall baka ut den är det viktigt att enbart kavla på ena sidan, den brukar fastna och då får man "skrapa" loss den från bakbordet med en degskrapa (detta kräver en viss teknik, men du lär dig så småningom). Detta gör man för att den skall bli så slät som möjligt på ovansidan. Använd absolut inte mjöl/maizena/florsocker/vatten etc för då förstör du sugerpasten. den är så pass seg så det går bra än då. Och man kan knåda degen en stund innan så att den blir varm, då blir den ännu mer smidig. Dessutom tjänar man på att inte kavla för tunt, för då spricker den när man lääger den på tårtan.... man får öva ett tag innan men får in snitsen. var noga med att lägga tillbaka sugerpasten i en plastpåse om du gör dekor som tar lång tid - då torkar den inte.
Smärkrämen har jag inget direkt mått på, men jag brukar utgå från ca 100 gr rumsvarmt smör, och sedan hälla i florsocker efter hand (jag kan tippa på att jag använder ca 1/3 eller 1/4 paket åt gången) dessutom har jag i smakessens (passion, vanilj, citron m.m) för att bryta av smaken lite och ta upp den smak jag har på fyllningen.
Detta täcker jag sedan hela tårtan med, och var noga med att vara lätt på handen så att inte sockerkakan går sönder och smular sig i smörkrämen (det kommer synas igenom sugerpasten sedan). var dessutom noga med att få det så slätt och jämnt som möjligt, det lönar sig sedan när man lägger på locket. Därfter kan man ställa tårtan i kylen en liten stund så att smörkrämen stelnar en aning - det blir lite fastare då.
Därefter täcker jag med locket, och gör att veck och bubblor försvinner. skär av överflödig sugerpaste.
Överbliven tårta som är fylld med mousse kan man frysa in - det blir helt ok att äta den senare även fast den varit fryst.
Tack så mycket bastet!