• burret84

ni med schäfrar!

hej hej! vi har en schäfrtik på lite mer än ett år som nu har börjat med att låta en "massa" vid ex träning hon skäller och blir väldigt uppspelt, är detta ngt speciellt just för schäfern elr har det med hennes ålder att göra? nån som har nå tips på vad göra åt detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 13:41:19:
    det jag menar med om det är ngt "speciellt" just för schäfrar är att jag hört fler som haft detta problem med sina hundar(schäfrar)

• Svar på tråden ni med schäfrar!
  • Nikitastar

Det är många som har problem med ljud på Schäfrar, och det är väldigt svårt att rätta till, även om man är väldigt kunnig.
    Oftast beror det på att hunden är övermotiverad, och piper/skäller för att den blir frustrerad.
    Så lösningen brukar vara att sänka motivationen eller rättare sagt se till att hunden inte blir frustrerad.
    Kanske belöna med godis (lugnande effekt) i stället för boll eller kamp (stressande effekt).
    Och avbryta så fort hunden börjar låta. Om den får fortsätta jobba när den låter så belönas ju det beteendet.

• burret84

den belöning vi använt/använder är rösten, ja hon blir väldigt frustrerad och övermotiverad nu vid träning,men hur göra när hon blir uppspelt bara av att få kommandot ligg? och vad sägs om detta vid ex en tävling i lydnad? och när hon lyssnar till kommandot men låter, berömma elr inte?

• trollkarl

det är ju bara göra så att hennes ljud itne belönas..

• Snufserufs

Har schäfer och det är mycket pip och skrik!
    Typiskt för rasen!

• trollkarl
    Snufserufs skrev 2007-08-18 13:56:24 följande:
    Har schäfer och det är mycket pip och skrik!Typiskt för rasen!
    inte alls.. det är bara att ta ur dom det..
  • burret84

hur menar du? jag belönar ju henne inte för att hon låter, men om hon lyder kommandot och samtidigt låter ska jag strunta i och berömma henne då för att hon kan ta det som ett berömm för att hon låter?

• Trossens mamma

Mamma hade schäfrar då hon levde. Den sista var väldigt bjäbbig av sej

Mamma till Lova och Alvin
  • trollkarl
    burret84 skrev 2007-08-18 13:56:53 följande:
    hur menar du? jag belönar ju henne inte för att hon låter, men om hon lyder kommandot och samtidigt låter ska jag strunta i och berömma henne då för att hon kan ta det som ett berömm för att hon låter?
    precis.. samt sänk motivationen.. hennes läte kan du också bestraffa en del. men olika delar, att hon inte får leksaken eller godiset.. när hon är tyst så får hon, hon lär sig snabbt..
  • burret84
    trollkarl skrev 2007-08-18 13:56:46 följande:
    inte alls.. det är bara att ta ur dom det..
    ja men hur? man vill ju inte göra ngt så att det förvärrar det hela! tyvärr så har vi inte så jätte mkt erfarenhet av schäfer sen tidigare,då hon är vår första.har hund sen tidigare men inte haft detta "problem" så vi/jag känner oss ganska villrådiga...
  • Miss Rawhide

Våran gamla schäfer, vi hade innan, var jätte tyst och snäll... Skällde bara när någon ringde på nattetid.
    Det är ju bara att träna när de är små. Vi tränar vår tik nu (schäfer/amstaff) genom att hon får lämna rummet vi är i när hon låter. Utomhus vänder vi ryggen till när hon gör det. Fungerar jättebra!

Svar på tråden ni med schäfrar!