• josida

Vädret på Kanarieöarna i januari?

Har hört att vädret kan vara lite opålitligt på Kanarieöarna i dec-jan. Själv var jag på Gran Canaria i vintras och hade då "tur" med vädret.

Ni som har varit där ofta på vinterhalvåret - hur är oddsen för bra (=soligt) och dåligt (=mulet, regn, blåsigt) då?

Och skiljer sig det åt mellan öarna?

Hur är det om man jämför med t ex marocko och Egypten som ligger på samma bredgradd? Vart är det varmast och solsäkrast?

• Svar på tråden Vädret på Kanarieöarna i januari?
  • hotten

vi är på canarieöarna oftast GC å då på solsäkraste städerna typ Puerto rico, brukar vara 2-5 v varje vinter å oftast blir vädret blandat.. haft toppen väder i både 2 å 3 veckor å sedan regn å blåst i 1-2 veckor.. (dock oftast med solglimtar i blåsiga vädret mitt på dagen så temperaturen kommit upp lite men ändå inte kännts så trevligt när man blåser i väg å det är mycket måln å regnskurar mellan varven)

åker man dit å tror det är som att åka till medelhavet på sommaren så är risken överhängande att man blir besviken. några dagar regn å blåst får man räkna med å sedan hoppas att få sol de flesta dagarna...

• bubili

Japp, jag kan svara. Vi var på Teneriffa jan 2003 och GranCanaria jan2002 och ahde otroligt tur med väder. Det var varmt på dagarna och soligt-riktig sommar. HAvet var också varmt och skön-Playa de la America(Teneriffa) och PuortoRico&Morgan(G.Canaria)
    Kvällarna var lite svlare men ändå behagliga, det räckte med en tunnare kofta.
    Vi hade det verkligen bra på båda ställen!

• josida

Ok, tack för de svaren.

Nejdå, jag tror inte att det är som Medelhavet på sommaren
    Är snarare tveksam att åka dit pga risken för dåligt väder. Anledningen att jag åker i januari är att det är billigast då. Men lägger man pengar på en resa vill man ju ha sol (jag i alla fall). Funderar på att åka till Gambia, där barnen har släkt, ungefär samma pris som Kanarieholmarna, men dit vill jag i så fall åka två veckor, till gambia alltså, och då blir det ju genast dyrare. Suck.. *funderar*

Någon som vet hur Egypten och Marocko är i januari, är vädret som på Kanarieöarna?

• hotten

egypten eller maroco är inte länder jag trivs i å kan inte svara på det, men har dock vänner som vissa år under vintenr (dec-slutet av mars.. minns inte just januari) ofta vart till egypten pgav billiga sista minuten resor med spec hotell, å de har väll vart missnöjda med vädret många gånger men de har iallafall vart mer bruna å fått mer sol än vad man fått på canaris..

Gambia är säkert speciellt för er å bättre väder oxå, men då får man ju ta ställning till malaria osv..

Hur vore det med dubai? det finns relativt billiga resor dit å det är billigt att vara där (eller svindyrt beroende på vart man går å käkar å hur man bor), charter flygen tar bara 6-7 timmar!
    den årstiden är det ju inte så varmt där men åtminstone likavarmt å varmare än på canaris å dessutom soligt åker själv dit över jul å nyår i år..

• josida

Hmm, Dubai har jag inte tänkt på ens...
    Har du något tips på vilka resebyråer som ordnar resor dit och på bra boende osv?

Javisst, stora nackdelen med Gambia är ju att vi måste äta malariapiller så länge, för att vara där 1-2 veckor. Men visst, förr eller senare ska vi dit, för barnens skull, och jag trivs också där, men det gör inget om det tar några år till.

• hotten

jo jag förstår att ni åker till gambia förr eller senare, personligen har jag fått skräck för tabletterna då de har så otroligt knepiga vanligt förekommande biverkningar, vart mörkrädd när man läste på burken så efter vi fått barn har jag inte ens åkt till sånna ställen

Till Dubai kan du flyga charter med tex fritidsresor, ving, apollo.. fritidsresor har ett lägenhetshotell på bra läge till bra pris, som dessutom har både pool, balkong å serverar alkohol he he verkade vara en svår kombination å få allt det där på samma ställe!!! Golden sands 3 heter den! har även tvättmaskin å torktumlare i varje rum! finns dygnet runt öppen restaurang på området, halvpansion kostade under 1000.- lappen veckan å barnen gratis.

det finns nog billigare resor till en stad några km bort från dubai (kolla på nätet står stilla nu här) där finns många familjehotell osv, fast jag vill bo i själva dubai å gå på ikea å käka finns även djurpark å stort vattenland, enorma shopping center med tom skidannläggningar inne!..

• hotten

nackdelen med fritidsresor är att de mellanlandar i helsingfors varav flygtiden blir 7 timmar jämfört med tex ving som flyger direkt..

• bubili

Hej, vi har varit i Egypten också i januari 2005, och hade tur med vädret där också(läs min svar om kanarieöarna) HAvet var varmt och på dagarana så var det jättevarmt. det enda nackdel(i jämförelse med kaanrieöarna) är att det blir mörkt mycket tidigare i Egypten samt att det var mycket kallare på kvällarna/nätterna i Egypten än KAnarieöarna i alla fall de åren vi var där.men, vi trivdes med Egypten och slulle gärna dit igen.
    Så att avrunda så ahde vi verkligen fint svensk somamr alal tre januari sola/bada resor

Svar på tråden Vädret på Kanarieöarna i januari?