• Jellan

Svamp i munnen, gör det något?

Hej!

Efter att ha mått jätteilla i en och en halv vecka, så upptäckte jag igår att jag har en alldeles vit tunga, jätteäckligt! Och det trots att jag sköter tänderna och borstar tungan två ggr per dag.
    Nojig som jag är just nu så börjar jag fundera om det är så att mitt immunförsvar gått ihop sig totalt, och att jag kommer att få svamp i hela kroppen? Uääää!

(Ursäkta, tror att det är hormonerna som talar - men jag blir orolig ändå!)

Tror oxå att eftersom jag legat så mycket den här perioden då jag mått illa, kommer att få blodproppar och att det inte är bra för bebisen. Men när man spyr hela tiden så finns det liksom inte utrymme för motion.

(Dödsångest)

/Jellan som tydligen blir hypokondrisk när jag väntar barn

• Svar på tråden Svamp i munnen, gör det något?
  • jenny76

Om det är svamp du har så pensla eller gurgla med vichy vatten. Inte mineralvatten typ loka utan clubsoda eller vichyvatten. Brukar hjälpa snabbt. Går det inte över prata med mvc...

• Nathalia

Man blir ju väldigt sugen på sötsaker som gravid.
    Jag vet att när mina barn fick torsk i munnen sade läkaren att det beror på söta keks mm.
    Kanske är sånt man skall undvika för att slippa svamp i munnen, men det skulle jag aldrig klara, man blir ju så sugen.

Jag har sluppit detta trotts alla godsaker jag stoppar i mig, men jag har istället svamp i underlivet konstant sen jag blir gravit, trotts upprepade behandlingar.

Prata med dom på MVC för det finns medel att pensla på som är kanon bra, men även huskurerna du fått rekomenderat är bra. Men tyvär kommer det tillbaka om man inte slutar med sötsaker enligt läkarna för min 6 åriga dotter som har det rätt ofta.

• Me o Mike

Hej alla..

När du har svamp, hur visar sig det då?? Har du klåda eller flytningar???

Nathalia skrev 2007-08-18 14:58:12 följande:
    Man blir ju väldigt sugen på sötsaker som gravid.Jag vet att när mina barn fick torsk i munnen sade läkaren att det beror på söta keks mm.Kanske är sånt man skall undvika för att slippa svamp i munnen, men det skulle jag aldrig klara, man blir ju så sugen.Jag har sluppit detta trotts alla godsaker jag stoppar i mig, men jag har istället svamp i underlivet konstant sen jag blir gravit, trotts upprepade behandlingar.Prata med dom på MVC för det finns medel att pensla på som är kanon bra, men även huskurerna du fått rekomenderat är bra. Men tyvär kommer det tillbaka om man inte slutar med sötsaker enligt läkarna för min 6 åriga dotter som har det rätt ofta.
  • Nathalia

Klåda och flytningar.

Vid grav kan ju flytningar bero på annat, men med klådan brukar det vara svamp.
    Jag har kollat könssjukdommar på mig flera gånger trots fast förhållande, men allt är negativt. Kollade även i början på denna grav då klådan kom igen.

Så om det inte syns via tester hos gyn på att det skulle vara någon könsjukdom brukar det oftast vara svamp. Går att köpa Pevaryl resptfritt på apotek det fungerar bra tycker jag. Men jag får detta återkommande ca 4 gånger varje grav och varför vet inte jag eller läkarna bara att hormonerna ställer till det för mig.

Denna svamp kan man även ha utan att vara gravid, inte bara lika vanligt att få dom som när man är gravid. Tydligen ungefär lika vanlig som urinvägsinfektion.

Tror bara vissa är känsligare helt enkelt.

Men har du klåda och ingen könsjukdom är det troligt att det är svamp och det är lätt att behandla. Man brukar även ha flytningar som luktar då, men inte alltid.

• högbergarna

Svamp på tungan är mer gulaktig... Ett vitt lager är mer en beläggning som går att skrapa bort eller borsta bort. Om man har svamp i munnen så smakar allt man stoppar i munnen starkt av järn. Det brukar läka av sig själv... men det kan ta tid. Finns annars medel man kan skölja med. Tror inte det är receptfritt och vet inte ifall det är skadligt om man är gravid. Har i skrivande stund glömt bort vad medlet heter... tyvärr...

• örebroflicka

Hej, lingonsylt ar jättebra! Ta en matsked i munnen när du borstat tänderna på kvällen, gnid runt det lite i munnen innan du sväljer det. Upprepa på morgonen när tänderna är borstade. Gör så ett par dar. Lingonsylt har nåt i sig som tar bort bakterier i munnen, och det kan ju inte vara skadligt för barnet!

Svar på tråden Svamp i munnen, gör det något?