• lilla sandra

Varför kissar man så ofta i början av en graviditet?

Jag har undrat lääänge över detta.
    Ömma bröst, spänningar i magen, illamående koplar jag ihop med hormoner. (rätta mej om jag har fel tack)

Men kisseriet, är det oxå pga hormonerna?

Jag är inte gravid, jag bara undrar iaf.

• Svar på tråden Varför kissar man så ofta i början av en graviditet?
  • Nathalia

Jag kissar lika mycket nu i slutet med det är för att bebis trycker på urinblåsan har jag hört.

Men jag som du blev fort kissnödig och började vakna på nätterna av att jag var kissnödigt tidigt, vet ej riktigt varför. Kanske ligger barnet vid urinblåsan även som embrio och trycker på.

• lilla sandra

Jag är inte gravid nu, men alla pratar ju om de kända symptomen, som att man måste kissa oftare, ömma bröst, mensvärk osv.

• Nathalia

Såg att jag läst fel, men jag vet faktist inte varför man blir mer kissnödig även i början.

Det enda logiska jag kommer på är att barnet ligger nära urinblåsan och därför blir det ett tryck emot den.

• Nathalia

Bra fråga igentligen, har aldrig funderat på detta, men blev nyfiken nu.

• prinsessan Moa

Det är precis som du skriver, bebisen ligger så långt ner, nära urinblåsan och trycker på den. Sedan när bebisen växer och "går uppåt" blir man inte lika kissnödig. Men i slutet av grav. är bebisen så stor att den trycker på urinblåsan igen och då blir man superkissnödig jättefort. :)

• Corze

hehe jag har me funderat på det, vissa näter är helt olidliga får inte sova alls då jag måste upp å det är bara v11. Mamma säger att det inte kan bero på det, att det ör för tdiigt å at jag kommer känna sen i slutet. Men man läser ju att det är grav symptom så så konstoigt kan det ju inte vara =)

Sprattelbebis i magen BF080311
  • Pingu32

jag tror inte att bebisen trycker på urinblåsan så tidigt som efter bara några veckor. Den väger ju ingenting då! Min teori är att man är mer känslig för infektioner eftersom man får sänkt immunförsvar de första veckorna av graviditeten och då så vill kroppen kissa oftare för att inte riskera att få urinvägsinfektion eller dylikt.

• Blåa Ögon

Jag vet inte om detta är vetenskapligt bevisat men- Jag har hört att man behöver gå på toa för att kroppen skall förbereda sig på att vakna på nätterna när bebisen kommer. Vaknar man ofta under graviditeten så kommer även bebisen vakna ofta på nätterna. Men man kan ju undra vad själva kissnödigheten kommer ifrån...*tänka tänka* Men teorien har stämt med mina ungar- Jag har haft ett toa besök/natt under båda mina graviditeter och när killarna väl har ploppat ut så har dom vaknat en gång per natt. Lite OT, men ack intressant

Älskar mina fina killar Mini & Wino
  • TereseA

jag är i v34 och kissar inte alls mycket som jag gjorde i början av graviditeten.Nu går jag ca 4ggr o kissar om dagen..tycker det låter lite.Min kompis sa att man får praktiskt taget bosätta sig på toan.

• mama2

Jag är också mer kissnödig än vad jag brukar vara. Med mitt första barn gick jag upp minst en gång på natten. Men nu när jag är i v.12 med mitt andra så orkar jag inte. Är tacksam för att få en hel natts sömn och kissar bara på natten de nätter min son ropar på mig. Annars håller jag mig helst till morgonen. Det funkar för mig, men undrar hur länge till.

• Samasa

Jag är i v.18 och kissar heeeela tiden...både på dagarna och på nätterna

• Billabong

Som jag läst och uppfattat det är det så att livmodern växer mycket redan i början och att det retar/pressar på urinblåsan. Bebisen är väldigt liten då så det är inte den utan livmodern som gör det. I slutet däremot är det bebisens storlek som gör att man måste tömma blåsan ofta.

• amanda 17 småland

jag kisar hela tiden=) är gravid..

• Nathalia
    Billabong skrev 2007-08-18 17:11:51 följande:
    Som jag läst och uppfattat det är det så att livmodern växer mycket redan i början och att det retar/pressar på urinblåsan. Bebisen är väldigt liten då så det är inte den utan livmodern som gör det. I slutet däremot är det bebisens storlek som gör att man måste tömma blåsan ofta.
    Denna teori tror jag på.
  • annabella

Utklippt från niomanader.se:

Kissnödighet
    Ökat behov av att kissa är ett av de första graviditetstecknen som man kan stöta på och vanligtvis så uppträder detta ungefär från vecka 6. Men var medveten om att man inte behöver känna sig mer kissnödig bara för att man är gravid. Graviditet är individuellt.
    När man blir gravid öknar blodmängden i kroppen vilket leder till att njurarna belastas hårdare och mer urin hamnar i blåsan.
    Ofta behöver man kissa extra ofta på nätterna och det beror på att vätska som samlats i dina ben och fötter under dagen under natten när du ligger ner letar sig tillbaka in i ditt blodomlopp och del av det ner i blåsan.
    Behovet av att kissa mer kan vara konstant under hela graviditeten, eller komma och gå i perioder, men ju större livmodern blir desto mer trycker den på urinblåsan. I takt med graviditetens längd så ökar blodmängden i kroppen vilket också leder till att du kan bli mer och mer kissnödig.
    Det är viktigt att tänka på att kissnödighet även kan vara ett symptom på en urinvägsinfektion, speciellt om du samtidigt har besvär av sveda i samband med vattenkastning. Det är därför viktigt att få detta kontrollerat med ett urinprov via din barnmorska eller via akutmottagningen på Kvinnokliniken. En urinvägsinfektion ska behandlas med antibiotika under graviditet.

• lilla sandra

Det där var ett klockrent svar.
    TACK så jättemycket!!!

annabella skrev 2007-08-18 18:49:23 följande:
    Utklippt från niomanader.se:KissnödighetÖkat behov av att kissa är ett av de första graviditetstecknen som man kan stöta på och vanligtvis så uppträder detta ungefär från vecka 6. Men var medveten om att man inte behöver känna sig mer kissnödig bara för att man är gravid. Graviditet är individuellt.När man blir gravid öknar blodmängden i kroppen vilket leder till att njurarna belastas hårdare och mer urin hamnar i blåsan.Ofta behöver man kissa extra ofta på nätterna och det beror på att vätska som samlats i dina ben och fötter under dagen under natten när du ligger ner letar sig tillbaka in i ditt blodomlopp och del av det ner i blåsan.Behovet av att kissa mer kan vara konstant under hela graviditeten, eller komma och gå i perioder, men ju större livmodern blir desto mer trycker den på urinblåsan. I takt med graviditetens längd så ökar blodmängden i kroppen vilket också leder till att du kan bli mer och mer kissnödig. Det är viktigt att tänka på att kissnödighet även kan vara ett symptom på en urinvägsinfektion, speciellt om du samtidigt har besvär av sveda i samband med vattenkastning. Det är därför viktigt att få detta kontrollerat med ett urinprov via din barnmorska eller via akutmottagningen på Kvinnokliniken. En urinvägsinfektion ska behandlas med antibiotika under graviditet.
Svar på tråden Varför kissar man så ofta i början av en graviditet?