Vad är skillnad mellan en kiropraktor och naprapat
Som ovan...jag förstår inte skillnaden...
Som ovan...jag förstår inte skillnaden...
är väl inte så stor skillnad, kiropraktor kan man kalla för benknäckare, jag har aldrig gått hos en kiropraktor, mitt x gjorde det. en naprapat försöker få lederna att ligga rätt kan man kalla det. fast de fixade mitt dåliga bäcken en gång. Naprapater är lite som massörer tycker jag.
Naprapater jobbar med mjukdelar medan kiropraktorer är "benknäckare"
Naprapater har en mycket mer gedigen utbildning.
Tack för svaren
Vad har de för utbildning? Hur lång är utbildningen för de båda yrkena?
Jag vet i alla fall att naprapater har gått fyra år på naprapathögskolan. Det finns endel likheter med läkarutbildning.
Inga stora skillnader alls. Förstår att det kan vara förvirrande. Kiropraktik och naprapati har faktiskt samma ursprung! Från kotkanackare från Böhmen som utvandrade till USA på 1800-talet. De som annamade detta kallade sig kiropraktorer. En av dem tyckte att det behövdes mer för att bota patienternas besvär och utvecklade naprapatin (som betyder "att korrigera orsak till lidande").
Inom naprapati använder man sig av massage,"kotknäckande" (manipulation), stretch, ergonomiråd osv. Kiroraktorer "knäcker" oftast enbart då de anser att denna manipulation påverkar musklerna ändå så att dessa slappnar av.
Sen finns det naprapater som mest manipulerar under behandlingen och kiropraktorer som även masserar, så det är olika vem man går till. Det gör ju inte saken mindre förvirrande direkt...
Naprapater har 5 år sammanlagt till legitimerad naprapat.
(4 år på skolan och 1 år som "AT-tjänstgöring" kan man säga)
Kiropraktorer har även de 5 års utbildning.
Jag som sjukgymnast skulle definitivt rekommendera att du går till en naprapat eller en OMT utbildad sjukgymnast!