• Anonym

*Jag undrar om det bara är jag som tjuvläser

Jag undrar om det bara är jag som tjuvläser min killes mobil och mail.
    Jag skulle aldrig erkänna det för honom, att jag verkligen har läst ALLT.
    Imorse sa jag att jag hade kollat vilka han hade ringt, och han blev arg eftersom han tycker att det hör till hans privatliv. Men varför ska han bli arg? Han ska ju inte ha några hemligheter för mig, och det där med privatliv. Man har väl inte privatliv när man bor ihop, man har väl ett gemensamt liv?
    Hur ser ni på det här?

• Svar på tråden *Jag undrar om det bara är jag som tjuvläser
  • sskstudent79

Skulle aldrig falla mig in! Förutsätter till 100 procent att han inte har nåt fuffens för sig och ser absolut ingen anledning att snoka i hans grejer. Är din dagbok också gemensam eftersom ni lever tillsammans? Näää...

• Trileia

Jag skulle bli skitarg om sambon satt och läste mina mail coh sms osv. Inte för att det står något där i som han inte får läsa. Utan för att han känner att han inte litar på mig.

Nej man kanske inte har något direkt privatliv när man bor ihop. Men man måste väl kunna skicka sms och mail till sina kompisar utan att sambon ska stå över axeln och undra vad det är man skriver hela tiden.

Lita på killen istället.

• Smilie

Jag tycker inte att man skall titta varandras mobiler, jag har inget att dölja men skulle inte uppskatta om min man gjorde det, frågade han skulle han självklart få kolla ,

• Anonym

TS här.
    Det handlar inte om tillit, utan om nyfikenhet. Jag vill veta vilka han ringer, eftersom han inte berättar det för mig.
    Jag förstår inte hur dagboken kan jämföras med vilka samtal han tar emot/ringer. I en dagbok står det ju om ens känslor och hur man upplever saker, det gör det inte i samtalslistorna, smsen eller mailen.

• Majsan70

Nej, verkligen inte! Det är ju ett lagbrott att läsa andras mail, ms o brev.

Fråga istället om du får kolla, det hade jag gjort.
    Jag o min sambo litar fullkomligt på varandra o skulle jag vilja så visst hade jag kunnat kolla både det ena o det andra o han med, men eftersom vi litar på varandra så frågar vi alltid ändå innan vi kollar tex mail o liknande.

• Jossan

min sambo har inga hemligheter för mig jag får kolla både hans mobil och hans mail om jag vill...

har man inga hemligheter har man inget att dölja

kram J

• sskstudent79

Du skrev att du inte tycker att man har något privatliv när man lever ihop, därav jämförelsen med dagboken. För mig är det självklart att man har en privat sfär även om man lever med någon annan. Men alla förhållanden funkar ju olika bra.

• Zmoothie

Det är klart man har privatliv även om man bor ihop/är gifta! Man har ett gemensamt liv, men man är ju inte varandras liv för det. Det är klart man måste få ha kvar sig själv!

Jag är en fruktansvärt nyfiken person, och jag kan säga att jag har läst hans SMS någon gång - men där står ändå inget intressant - fast aldrig utan att han fått veta det. Jag skulle aldrig tjuvläsa mail och sånt. Bara för att man vill ha ett privatliv betyder ju inte det att man har något att dölja.

Jag mailar med kompisar och så, och även om jag inte skriver något som inte älskling får veta, så är det ändå mellan mig och min kompis, och detsamma gäller ju på andra hållet. Jag har väl ingenting att göra med vad han pratar om andra med? Som att tjuvlyssna på hans telefonsamtal - och det skulle du väl inte göra? (Jaja, där hör du ju vad han säger om ni är i samma rum, men om han tar telefonen i ett annat rum, t ex).

Dessutom - tänk om han planerar någon överraskning eller liknande för dig någon gång, och så får du reda på det genom att läsa hans mal och mobil. Jag skulle iaf skämmas då.

Tillåter du samma sak? Är du helt ok med om han går omkring och smygläser dina privata konversationer? Kollar upp vilka du har ringt? Jag skulle känna mig väldigt kontrollerad, och det skulle kännas som att min älskling inte litade på mig.

Varför gör du det, egentligen? För det låter som en fråga om förtroende. Har du anledning att inte lita på honom, tror du att han hller på med något bakom din rygg?

• pussunge

Jag skulle inte bry mig om min ev pojkvän skulle läsa mejl,sms.
    Själv har jag inte gjort det.
    Det beror på om man har det så naturligt att man kollar. Men annars så tycker jag det e konstigt att göra så.

• Trileia

Jag får kolla min sambos mail och sms också, men jag har ingen anledning.
    Hade min sambo frågat så hade han fått läsa mina mail och sms (samtalslistormed för den delen) också.
    Men att göra det bakom ryggen på mig, då hade jag blivit skitsur!

Om han inte vill berätta vilka han ringt så kanske det kan bero på att han inte minns för det är inget viktigt?? Är det helt omöjligt att tänka så??

Svar på tråden *Jag undrar om det bara är jag som tjuvläser