• Tanteluttan

Selexid?

Hejsan!

Jag är bara nyfiken på om det e några som har ätit selexid mot urinvägsinfektion under graviditet?

Läste i fass och där står det att den bör undvikas sista månaden i graviditeten, någon som vet varför just sista och inte hela tiden?

Jag kom nämnligen nyss från läkaren och har fått uvi och ska äta selexid nu i 1 vecka, så hoppas det går bra.

Huvudsaken bebis mår bra, för då mår jag bra med!

Är i vecka 18.

• Svar på tråden Selexid?
  • Pingu32

Det är ingen fara att äta selexid under graviditeten. Det är ett av de vanligaste antibiotikan man kan få mot urinvägsinfektion. Jag tror att man ska undvika det sista månaden av graviditeten eftersom det kan påverka barnets tandanlag.

• Tanteluttan

Tack för svaret, då känns de lugnare :)

• Bäbis 2008

Jag slutade med en veckas kur selexid för en dryg vecka sen. Det är ett av förstahandsvalen till gravida, förutom under de sista månaderna. Så ät din penicillin utan att oroa dig!

• Tanteluttan

Härligt, har redan påbörjat kuren. Hur märkte du av din uvi? Jag fick ont under magen och gör ont när jag rör mig, när jag går å reser mig upp. Svider ingenting när jag kissa eller så. Obehagligt är det iaf..

• Bäbis 2008

Anledningen att man inte ska äta det under slutet av graviditeten är att selexid sänker halten av karnitin (en aminosyra) i kroppen. Och under graviditeten sjunker karnitinhalten naturligt mot slutet. Så därför rekommenderar de inte selexid under slutet av graviditeten, för att man inte ska få för låga halter karnitin. Det där med påverkan på tänderna gäller en annan sorts antibiotika. Hoppas du förstår, blev nog lite luddigt...

• Bäbis 2008

Jag kände bara av ytterst lite obehag i "urinrörsområdet", inte när jag kissade utan annars. Så trodde inte det var uvi. Har haft det förut och då har det kännts! Så jag vet inte hur länge jag gick med det innan det upptäcktes. Tänk på att äta hela kuren ut och att du sedan ska lämna in ett nytt urinprov (morgonurin) 7-10 dagar efter du avslutat kuren.

• Tanteluttan

Ahh, jag förstår. Jo jag vet att man endå ska äta upp kuren trots att eventuella symtom har försvunnit. Men då kan jag vara lugn under dom här 7 dagarna då som jag ska äta pencillinet och hoppas attd et går över sen. Jag har haft mycke uvi under mina dagar men aldrig under graviditeten, förens nudå. Har aldrg haft symtomen som att det svidit när man kissat, nu märkte jag av att det gjorde ont nedanför magen och så. Det går nog över om ett par dagar då pencillinet gjort sin verkan.

Tack för svaren :)

Svar på tråden Selexid?