• glassbåt

rottweiler ägare se hit!

Jag har en liten nyfiken fråga till er som HAR rottweiler eller mkt erfarenhet utav rasen, hur var det att uppfostra en rottis valp? Jag har uppfattat rasen som väldigt lugn i sig själv??

stämmer det...??

• Svar på tråden rottweiler ägare se hit!
  • glassbåt

menar är det mkt jobb med uppfostran??

• Birgitta2

Både ja och nej. Det är en tung ras rent viktmässigt. Och en stark hane kan vara jobbig när den blir könsmogen och försöker ta över ledarskapet. Så en stark ledare är viktigt. Annars är den lättlärd, trevlig, gosig, mjuk och jätterar. Men en kraftfull ras kräver en fast hand och ett fast ledarskap. Om du är för vek och inkonsekvent, kan en hund som har ett hetsigt och skarpt psyke bli farlig.

• positiv tjej

hej!
    har en rottis hane på 5 år kan bara säga de att en hona e mycket bättre efter som de e mycket lättare att handskas med...har haft mycket jobb med han jag har...har fått bryta ner psycket på han ett ex antal gg men nu e han precis som jag vill så det som krävs för en rottwiler e ett jävla e namma för att lyckas....

glassbåt skrev 2007-08-18 20:56:41 följande:
    Jag har en liten nyfiken fråga till er som HAR rottweiler eller mkt erfarenhet utav rasen, hur var det att uppfostra en rottis valp? Jag har uppfattat rasen som väldigt lugn i sig själv??stämmer det...??
  • Rottis77

Jag tycker att det har varit väldigt lätt att uppfostra mina rottisar. Dom förstår snabbt vad det är man vill och lär sig snabbt. Har både hane och tik och tycker nästan att hanen va lättare under uppväxten. Tycker inte att dom direkt haft någon problem ålder. Nu har jag ju varit väldigt aktiv med att träna dom redan från det att jag fått hem dom, och jag tror ju att det gjort att jag sluppit den värsta trotsåldern. Har nu även en bullmastiff hane på 19 månader som är 10 ggr envisare, men visar sin trots genom att "inte höra" och DET är störigt till tusen, men det väsxer väl bort. Sen tror jag inte att man kan säga att rottisen är en lugn ras att uppfostra, min hane va förvisso rätt lugn, men tiken skulle man tro hade en tickande bomb i rumpan, det är action precis hela tiden. Bullamstiffen är mycket lugnar till sättet, dock MYCKET trögare.....

• MissTag

Sitter här med en 7-månaders rottistik. Hon är väldigt lugn i humöret och temperamentet men hon tar inte till sig när man säger åt henne. Det är nästan ett måste att bli fysisk med henne, det räcker inte med att låta arg eller så, man måste TA i henne för att hon ska ta åt sig något.

Så en god portion tålamod och ingen rädsla för att ta i är bra att ha med en rottis. :)

• Hardrocker

Våran är just fyllda fyra år 8 augusti och att uppfostra henne har gått hur bra som helst, vist vissa saker har man fått tjata en trillion gånger om. Nu är ju hon 25% labbe!om det spelar någon roll. men hon beter sig och pratar och uppför som en rottis till 100%. Men i dag kan min sambo be henne att stanna på gården. Går jag sen förbi med barnvagnen och ropar på henne så stannar hon där tills han har nickat att det är ok. Och samma sak om jag ber henne att stanna. Och då bor vi mitt i ett bostade område där det faktiskt rör sig lite folk ibland! Och ja hon är jätte lugn av sig det har hon alltid varit. Vist trissar man upp henne och har drag kamp då blir hon ju sprallig och pratar som bara den. Svansen går som en propeller och ragg ifrån svansroten till nacken

• Nericia

Jag har haft rottis. både hane och tik. jag själv föredrar tik. min tik var lugn och jätte go och snäll. man måste vara bestämd men tyckte inte det var så jobbigt med rottistiken. hanen var jobbigare. när han vart könsmogen så vart det problem. av andra omständigheter kunde jag ej ha honom kvar, men jag äger honom fortfarande, han bor hos mina bästa vänner.

min tik dog i vintras, saknar henne så mycket att jag orka inte skaffa en rottis igen, utan det fick bli en labbe istället.

men kan varmt rekommendera rottis, om man har tid och ork.

• Pinglan84

Jag har en blandras mellan schäfer/rottis...hon är jättestark...så visst behöver man vara stark för att orka dessa hundar...men de är så fina och biffiga emn snälla

• Hella78

som sakt inlärning o uppfostran är inga problem, men när han blev könsmogen kom problemen tål inga andra hundar har väldigt svårt med nya menniskor osv.
    o jag o hundens kemi har heller aldrig ricktigt stämt så jag tycker det är skit jobbigt, han lyder men med världens protester. aldrig mera rottis i mitt hus..

positiv tjejs.. hur gjorde du för att bryta ner psyket på han??

• Dagsländan

Har en rottis tik på 6 år, en underbar hund. Hon är väldigt go både mot människor och djur. Men så har hon varit med och tränat att vara bland olika djur och människor från valp. Jag är uppvuxen med labbar innan och har uppfostrat henne på samma sätt som jag gjort med dom och fått en kanon hund.( Hennes syster går inte ihop med andra hundar, djur eller människor, men hon har fått bestämma från att hon var valp....)
    Många säger att det är lättare att träna en hanhund för dom blir inte så tjuriga som tikar kan bli och kan ta en tillsägelse på ett annat sätt. De hanar som jag träffar och som aktiveras och tränas (mest inom bruks/lydnad)har varit trevliga hundar som inte har problem med vare sig andra tikar eller hanar. Men jag tror det beror på att dom fått lära sig att umgås med andra hundar redan från början.

• Flingan86

lätt o ta hand om som valp.. men när de kommer upp i ca 5 månader blir de en aning svårare.. mer trotsiga o så blir de starkare

• Rottis77

Många säger ju att det är en så stark hund! men det är väl labbe, golden, schäfer och andra hundar oxå, hunden blir ju vad man gör den till. Visst kommer det perioder där hunden ska testa olika saker, om den får dra, rymma, morra på en mm, men bara man vet hur man ska hantera dessa saker är det verkligen inte ett problem. Och skaffar man en rottis som är en bruksras så bör man ju träna på något sätt och tex gå på någon kurs och då kan man ju få en massa tips och hjälp av andra. Jag har 2 rottisar på (36 kg & 40 kg) och en bullmastiff (64 kg), + dåliga handleder och dom drar inte, kanske lite om vi möter en häst, men detta har jag ju tränat sen dom va valpar, så dom gör det inte.

• MissTag

positiv tjej skrev 2007-08-18 23:50:23 följande:

hej!har en rottis hane på 5 år kan bara säga de att en hona e mycket bättre efter som de e mycket lättare att handskas med...har haft mycket jobb med han jag har...har fått bryta ner psycket på han ett ex antal gg men nu e han precis som jag vill så det som krävs för en rottwiler e ett jävla e namma för att lyckas....
    Bryta ned psyket?? Det låter förhoppningsvis brutalare än det var.
  • fulltilt

HEJ. Jag har själv en rottishane på nu 9år som jag tränat å tävlat mkt med i bruks å så e han tjänstehund i bevakning, hemvärnet. Jag kan bara säga att det är världens goaste ras,kan inte tänka mig ngn annan men man MÅSTE vilja träna m sin rottis då det är en brukshund som kräver träning å mkt motion för att bli en trevlig familjehund. Sen måste man oxå vara både mjuk m bestämd å tidigt öva på tex att byta saker, ben m m då de kan vara envisa å inte vilja lämna ifrån sig saker då de blir äldre m har man tränat på det tidigt blir de aldrig ngr problem...Obs, byt alltid en sak mot en annan el godis då man tränar det på valpen så den inte känner att du "tar" saken hela tiden... Sen ska man öva mkt kontaktövningar m valpen! Ja, finns mkt å skriva å tipsa m de största tipset är att man ska vara villig å lägga ner mkt tid å träning på sin rottweiler! Lycka till.

• glassbåt

Tack så mycket för alla era svar
    det känns som om det här är den rätta rasen för mig ifall, men ska tänka efter om det e tid nu för att skaffa hund eller om jag ska vänta...

Har ni några bra kennlar att rekomendera, där uppfördaren hjälper en mkt med råd & tips om man skulle behöva det?

• glassbåt

Tack så mycket för alla era svar
    det känns som om det här är den rätta rasen för mig ifall, men ska tänka efter om det e tid nu för att skaffa hund eller om jag ska vänta...

Har ni några bra kennlar att rekomendera, där uppfördaren hjälper en mkt med råd & tips om man skulle behöva det?

• Busan TH

haha min tik var väldigt svår i början hon ville jätte gärna renover vårat kök haha... och nu är det renovert tack vara henne. hihi

Svar på tråden rottweiler ägare se hit!