• Leos och Vincents mamma

Kan man få missfall av att lyfta o bära tungt?

Jag jobbar i äldrevården o det är ganska tungt o man får göra mycket själv. Är inte så stark för övrigt o än mindre nu när jag är gravid, är inte så lång heller så därför så blir allt mycket jobbigare.
    Idag skulle jag lyfta upp en STOR sopsäck o kasta den i en tunna o herregud vad ont jag fick i magen då, det kändes som det sträcktes i magen. Likadant när jag skulle ta upp en boende ur sängen.
    Kan man få missfall av att lyfta o bära tungt eller är det bara en skröna?
    Är gravid i vecka 9 snart.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 Leo ska äntligen bli storebror! BF Mars-08
  • Svar på tråden Kan man få missfall av att lyfta o bära tungt?
  • Bäbis 2008

Jag har iallafall fått höra att man INTE kan lyfta sig till ett missfall. Iaf inte ett tidigt sådant, då är det andra orsaker bakom. En annan sak om du drabbas av blödningar eller hotande förtidsbörd, då får man rådet att undvika tunga lyft. Så oroa dig inte för det! Grattis och lycka till!

• Babyfantast

det vet jag inte säkert. men en av de tusen saker (typ) man ska undvika, är ju som sagt att lyfta tungt.jag vågar knappt bära ica pappkasse då jag å pojken handlar..så då får pöjken göra d..

• skrutthumlan2

vet ej om man kan lyfta sig till missfall, hör med en bm eller läkare. FÅr själv ont i magen när jag bär tex en matkasse, så jag skulle vara jättenojig om jag behövde lyfta riktigt tunga saker!

• mariliza

Jag är i samma sits. Men å andra sidan skulle ju alla som jobbar inom vården bli sjukskrivna redan från dag 1, och det har jag aldrig sett. Gör som jag, be om hjälp, ta det lugnt och vila när du känner dig trött. Och förresten, tunga lyft ska du inte utföra ensam i vilket fall som helst!

• Habaladabala

Heej Leos mamma!
    Man ska inte kunna få det men min gyn har avrådit mej från sånt nu i början så man får ju lite dubbla budskap..
    Kan du inte försöka låta jobbarkompisarna ta det värsta? Lite svårt om man inte vill berätta men man kan ju försöka så gott det går..

Gravid!! BF: 28/3-08
  • Lokesmamma

Missfall tror ja inte heller du kan lyfta dej till. Men man ska ju inte lyfta mer än en kasse med varor i pga av att man kan få blöding m.m som nämns ovan. Min bm sa till mej att ja inte fick bära tungt. Ring o hör me bm.

• lindaha

nej barnet ligger väl skyddat där inne i magen. så även om man lyfter tungt så påverkar det inte barnet.
    Däremot kan du få ont i kroppen eftersom den förändras, såsom foglossning mm. så det är inte bra att lyfta alltför tungt för din egen skull

• Leos och Vincents mamma

Tack för era svar. Det var blandade svar..hmm, inte blev jag klokare av det inte
    Jag får ta o ringa bm på måndag o fråga, men precis som nån nämnde så skulle ju i så fall alla som jobbar i vården bli sjukskrivna så fort man blir gravid o det funkar ju inte.
    Är inte så lätt alla ggr att be om hjälp heller, som ex nu på kvällen innan jag gick hem så var jag ensam på våran våning en timme o då måste jag ju lyfta tunga soppåsar o liknande för vem ska annars göra det?
    Jag har inget sagt till mitt jobb ännu o vill vänta lite, men blir nog så illa tvungen att säga i alla fall så alla förstår varför jag inte orkar så mycket.

Det jag går o nojjar över är att bebisens lilla hjärta ska sluta slå för att jag anstränger mig för mycket.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 Leo ska äntligen bli storebror! BF Mars-08
  • Lokesmamma

Att bebisens hjärta skulle sluta slå för att du lyfter tungt behöver du inte oroa dej för.
    Leos Mamma 05 skrev 2007-08-18 22:01:04 följande:

Tack för era svar. Det var blandade svar..hmm, inte blev jag klokare av det inte Jag får ta o ringa bm på måndag o fråga, men precis som nån nämnde så skulle ju i så fall alla som jobbar i vården bli sjukskrivna så fort man blir gravid o det funkar ju inte.Är inte så lätt alla ggr att be om hjälp heller, som ex nu på kvällen innan jag gick hem så var jag ensam på våran våning en timme o då måste jag ju lyfta tunga soppåsar o liknande för vem ska annars göra det?Jag har inget sagt till mitt jobb ännu o vill vänta lite, men blir nog så illa tvungen att säga i alla fall så alla förstår varför jag inte orkar så mycket.Det jag går o nojjar över är att bebisens lilla hjärta ska sluta slå för att jag anstränger mig för mycket.
  • Abessiniern

Jag frågade faktiskt min BM sist jag träffade henne om det är "farligt" att bära och lyfta tungt under graviditeten. Anledningen till att jag frågade var att många i min omgivning kommenterat att jag absolut inte får bära t.ex en tung väska. Min BM sa att så länge det känns bra, så är det ingen fara, man ska leva som vanligt så långt det går. Jag bär matkassar från affären och så. Däremot skulle jag nog inte ställa upp som flytthjälp eller lyfta saker som är på gränsen till vad jag orkar lyfta, känns onödigt. Min BM sa också att får man ont eller får sammandragningar av att bära så ska man självklart låta bli, man ska lyssna på kroppen.

Jag fick missfall i vecka 9 tidigare och läkaren som skrapade mig var noga med att påpeka att man INTE kan lyfta sig till missfall. Däremot så ska man nog som sagt vara uppmärksam på kroppen senare i graviditeten, just om man får sammandragningar.

Svar på tråden Kan man få missfall av att lyfta o bära tungt?