Hej
Jag har 5 mindre papegojor, och haft fåglar i ja...36 år nu, hela livet asså.
Ofta frågar folk mig just den frågan, speciellt dom som eventuellt ska köpa fåglar av mig.
Det många saker att tänka på.
Är dina katter utekatter så definitivt nej, där händer många olyckor, det kan jag lova!
En fågel ska heller aldrig sitta instängd ensam i ett rum, det vore djurplågeri. För en fågel är det högst onaturligt att leva utan en partner eller en flock, det är vi människor som tvingar på dom den livsstilen för att dom i desperation ska ty sig till oss. Ja det låter hårt, men så är det. Men det kan vara på både gott och ont. Är man hemma mycket och kan ha den ute i stort sett hela tiden, ja visst då köper jag det.
Har du en ensam fågel, ska den vara ute med dig så mycket det bara går, och personligen skulle jag inte rekommendera en ensam fågel till någon som har ett heltidsarbete, för socialare djur finns knappt då dom alltid sitter och plockar och kelar med varandra då dom inte leker eller gnabbas.
Det där med katterna. Jag tycker väl dessutom att det är lite taskigt mot katterna. Som att ha en tårtbit under näsan men inte få äta den. Vissa har väl mer instinkt i sig än andra.
Visst har jag hört om några kombinationer som lyckats, men i längden utan olycka så har det varit stora gojor med innekatter som praktiskt tagit vuxit upp tillsammans. Där brukar katten få spö mellan varven istället.
Det krävs ju ganska lite för att trigga en katts jaktinstinkt, och ja, det är ju den typ av djur dom är så, jag skulle nog inte mixa rovdjur med bytesdjur, för bådas skull.
Personligen tycker jag alla djur har sin alldeles speciella charm, vilket också hänger mycket på individen =)
Men givetvis, fåglar ligger mig väldigt varmt om hjärtat efter all tid och möda jag lagt ner på dom =)
Hoppas du hittar någon lösning som passar dig längre fram.
Kanske två fåglar som bor i eget rum, där du har en mysvrå för dig själv?
Beroende på varför du vill ha fågel då förståss.