• Mimic

Någon som varit "down under"?

Sitter här med mina planeringar för att åka till Australien. Jag kommer åka i slutet av Januari och vara där närmare tre veckor. Jag kommer starta resan i Sidney för att sedan ta mig upp till Brisbane och bo där i ca 5 dagar hos en kompis. Sedan är det tänkt att luffa runt längs hela östkusten upp norrut. Har ni några tips och råd att ge mig inför denna resa? Jag har aldrig var själv när jag rest utomlands så detta komma bli mitt största äventyr nånsin så vill att allt ska vara väl förberett i minsta detalj. Har ni några smultronställen som ni vill dela med er som man inte får missa? Tacksam för svar alla svar jag förhoppningsvis får Glad

• Svar på tråden Någon som varit "down under"?
  • aktuelle

jag har varit i mellbourne och perth, föredrog dock perth, men det är på västsidan.

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Minna1982

Åh vad kul!

Rekommenderar verkligen att hyra en bil i Byron Bay och åka runt i bergen, så himla fin natur. Byron är fö ett toppenställe.

I Sydney är Manly det bästa stället att bo på. Bondi är lite hypat, men värt en dagstur kanske om du har ont om tid.

Coff´s Harbour och Port Maquarie är ganska lugna och lite tråkiga ställen, men väldigt fin natur. Surfer´s paradise är värt ett besök för allt party.

Se till att inte ha för mycket planerat, ibland gillar man ett ställe så mkt att man stannar längre än planerat.. Jag gillade Brisbane mkt, kanske för att jag träffade så mycket kul folk där.

Missa inte Woolworth´s (typ Ica) Chocolate mudcake, drömmer fortfarande om den på nätterna

Kolla gärna resdagboken.se (heter Mordrelle där, resan "Upside down) för mer tips!

Se till att njuuuuta, det är ett underbart land!

• lantmamman

missa för guds skull inte byron bay! och åk på "safari" på fraiser island. obetalbart. sen måste man snorkla på barriärrevet... ha en underbar resa i ett underbart land!

• Minna1982

Oh ja, glömde Fraser Island ju! Sen finns det fler mindre sandöar utanför Brisbane som man b.la kan "sandsurfa" på...

• Billabong

Oj! Det låter som en ganska stressig resa med så långa transportsträckor om du sedan bara har drygt tre veckor på plats i Australien!! * Var beredd på att vara jetlaggad efter flygresan, försök anpassa dig efter den nya dygnsrytmen så snabbt som möjligt. * Bestäm dig för ett par platser och se till att flyga (med Qantas eller VirginBlue) eller åka nattbuss för att hinna med så mycket som möjligt. Du skriver inte var resan slutar tre veckor senare men jag tänker mig att du menar Cairns och det är 250 mil emellan! * Läs in dig ordentligt genom guideböcker och resesajter innan på vad du vill se men var inte alltför låst vid din grovplanering. Guldkorn: Sydney är värt ett par dagar Byron bay gillade jag, skön stämning men du behöver inte stanna länge. Fraser Island, världens största sandö utanför Hervey Bay, minst en övernattning på ön behövs. Lamington National Park utanför Brisbane gillade jag. Airlie Beach är ett bra ställe för att ta dykcertifikat och bege sig ut på Stora barriärrevet om du tänkt dig det. Seglign på Whitsunday islands är väldigt populärt, kräver en/två övernattningar (jag har inte gjort det själv). Finaste och mest kända platsen där är Whitehaven beach. Sedan reste vi inte längre norrut faktiskt... Barriärrevet ligger närmare kusten ju längre norrut du kommer, så du aknske hellre dyker/snorklar i trakterna kring Cairns... Och enligt vad jag läst ska nationalparken vid Cape Tribulation vara jättefin, fast den ligger ytterligare längre norrut. Du hittar massor av info om backpacking och Australien på Sveriges största backpackingsajt: www.backpacking.se Destinationsguide för Australien finns här: www.backpacking.se/ShowDestination.asp&SubMenu=3

• Micke

" Seglign på Whitsunday islands är väldigt populärt, kräver en/två övernattningar (jag har inte gjort det själv). Finaste och mest kända platsen där är Whitehaven beach."

Rekomenderas.

• ThereseochLinus

Har rest på östkusten och har väl några tips..

I Brisbane finns det mkt att göra...vi gjorde en liten resa till Koala zoo där vi höll små koalabjörnar, vi åkte även till Australien zoo (Steves zoo, krokodilSteve som dog) det låg i Coulundra.

Du måste åka en busstur till Nimbin, en kul hippistad som inte ligger långt ifrån Byron bay. VI gjorde en 3 dagars resa på fraiser island samt en 3 dagars segling på Whitsundays..jättefint!!!

• Mimic

Sara 75

Jag är i planeringstadet när det gäller reserutten så troligen blir det som du säger. Jag hinner inte med allt på bara tre veckor Glad

Som en hästbiten människa som jag är är det någon som vet om rancher som man kan få semestra på? Få rida ut i bushen osv?

Hur har ni transporterat er mellan städerna? Jag funderar på att lösa ett tågpass. Men det kanske är för tidskrävande att åka tåg med tanke på mina tre veckor som jag har? Vad kostar inrikesflyg?

Att besöka Ayers rock. Är det något att rekommendera? Verkar ligga mitt ut i ingenstans och kan tänka mig att den resan kräver några dar?

• Billabong

Priser för inrikesflyg varierar jättemycket men om du kollar in flygbolagen jag skrev upp så ser du på ett ungefär (kom även på några andra bolag):
    Qantas http://www.qantas.com.au/regions/dyn/home/qualifier-region-au
    VirginBlue http://www.virginblue.com.au/
    Jetstar http://www.jetstar.com/au/index.html
    Tiger Airways http://www.tigerairways.com/home/index.php

I vissa fall kan du köpa flygpass SAMTIDIGT som du bokar din flygbiljett till Australien. Vet inte villkoren för det och om det är förmånligt eller inte... Men kanske kan vara värt att kolla upp? Nackdelen blir att du är sedan väldigt låst vid en spikad rutt och datum...

Jag har faktiskt inte varit vid Uluru (som det egentligen heter och som du bör kalla det istället för Ayers rock - av respekt för aboriginerna) vid något av mina besök i Australien... Jag föreslår att du skippar det med tanke på den korta tid du har till ditt förfogande - såvida det inte är något du verkligen VILL prioritera - men jag får inte den uppfattningen med tanke på hur du formulerar dig... Men för att svara på den direkta frågan: Ja, det kommer att ta ett par dagar i anspråk eftersom det ligger lååååångt från östkusten! Du ser flygtiderna på sajterna ovan...

• CarlHerman

Vad kul att du ska vara några dagar i Brisbane! Många missar den staden när de reser i Australien. Efter att ha pluggat ett halvår i Brisbane är det min favoritstad, jag blev helt förälskad i stan! Så bra att du tar några dagar där! Southbank, chinatown (med marknad på söndagar), the valley för party är några sevärdheter i stan men det har säkert din kompis koll på.

Andra "måsten" är som nämnts tidigare Fraser Island, Whitsundayöarna (eller andra öar i barriärrevet). Ni kan ju även passa på när du är i brisbane att åka ut till North Stradbroke Island, en sandö precis som Fraser Island. Vi köpte resan till Fraser Island 3 dagar + Segling kring whitsundayöarna 3dagar + buss brisbane-hervey bay(fraser island)-airlie beach(där båtarna till whitsunday utgår ifrån)-tillbaka till Brisbane + nätter på vandrarhem i hervey bay och airlie beach för ca 700 AUD. Så kolla upp paketpriser för det du vill göra och kolla olika resebyråer. Vi köpte våran på nån resebyra på Albert street har jag för mig.

Jag har även åkt tåg mellan Brisbane och Sydney tur och retur. Vi fick inte tag på nåt billigt flyg så då blev det tåg istället. Kostade ca 6-700kr t o r! Men då tog det 15 timmar också. Tåget stannar även i Byron bay. Tror adressen vi bokade tåg genom är www.countrylink.info.
    Ju tidigare man bokar desto billigare var det då, bokade man 14 dagar innan blev det halva priset.
    Även buss är ganska billigt att åka, det finns greyhound och pioneer bl a. Men som sagt har du dåligt med tid är det nog värt att boka flyg.

Svar på tråden Någon som varit "down under"?