• Frågvis

Usch, är så orolig.. . Festat rejält två ggr innan jag visste...

Jag har inte testat än, är på BIM+6 idag, men vet ändå med ganska sgtor sannolikhet att jag är gravid. Har två barn sedan tidigare och känner exakt igen symptomen. Men jag har så otroligt dåligt samvete. Har ju läst att "en enstaka fylla innan man visste om graviditeten inte är någon fara", men jag har festat ordentligt vid två tillfällen. Plus att jag någon gång för 1,5 vecka sedan ungefär unnade mig nästan 2 glas vin framför tv:n... Jag började känna av symptom för ca 3-4 dagar sedan, så jag kunde ju inte veta innan...
    Till saken hör att jag också har fruktansvärd tandvärk och vid två tillfällen har ätit en Ipren och en Eox. Usch, mår så dåligt över detta...

• Svar på tråden Usch, är så orolig.. . Festat rejält två ggr innan jag visste...
  • Frågvis

Ngn som kan ge lite svar, info eller några eventuellt lugnande ord...?

• Mammanseko

Jag fetstade rejält två gånger med Alva i magen. Hon var inte planerad och vi hade precis fåt barn så jag visst inte att hon fanns. Hade kollat me ett test i v.5 ca men tvärnegativt!
    Hon mår bra idag och så tidigt ska det inte vara någon fara!
    BM sa till mig att man ska leva som vanligt fram tills man fått sitt plus.

• Krisselina

Ja, så tycker jag med. Man kan inte gå och tänka "tänk om jag är gravid", och börja leva annorlunda, innan man ens har testat sig. Okej, du känner symptom osv, men jag tycker ändå att man kan leva normalt fram tills det att man har fått bekräftat att man faktiskt är gravid. Jag var oxå ute o festade innan jag visste att jag var gravid med dottern och hon mår hur bra som helst.

Lita alltid på din intuition
  • Frågvis

Tack för era svar, det lugnar ju att höra att allt gått bra för er.

• Viza

Hej du!
    Kan trösta dig med att moderkakan först börjar ta över produktionen av näring till fostret först runt v 9 som tidigast. Sedan ungefär från v 12 så är det bara den som ger näring. Först är det gulkroppen, som följer med från befruktningen som står för detta. Som jag fattat det så är det denna som fostret lever på fram till v 9 och då får ju inte fostret något från dig. Sedan kanske det finns andra sätt som fostret kan påverkas av om man dricker alkohol, jag vet inte, men jag tycker inte du behöver oroa dig jättemycket!!!

Har varit gravid 5 ggr (1 son, 1 mf, 2ma och nu v 13) och en gång hade jag tagit en hostmedicin som man inte skulle ha tagit om man var gravid. Jag pratade med en läkare om det och han sa att jag skulle glömma helt att oroa mig för det, för det var absolut inte någon fara.

Anledningen till att man inte ska äta Ipren är att man kan få sämre ägglossning av det och att det är en större blödningsrisk. Så den påverkar alltså inte fostret på något sätt!!!! Du har ju bevisligen haft äl eftersom du är gravid, coh eftersom du inte fått någon blödning i samband med tablettintaget så är det inte ngn fara med det heller! Så jag tycker du ska sluta att oroa dig. Tänk istället framåt, jag menar, nu tror du ju att du är gravid och då kommer du ju inte ta varken alkohol eller sådana värktabletter. Jag tror inte det har någon som helst betydelse att du tagit det före du misstänkte något!

Ibland läser man ju att man ska avstå från alkohol om man vill bli gravid, men samtidigt, vi har kämpat 2½ år för ett andra barn och även om jag inte dricker mycket, så hade jag inte velat sluta dricka helt under denna period! Man måste få leva som vanligt fram till dess man vet, är min inställning i alla fall.

Kram och hoppas testet visar plus!
    /Viza

• xxMollyxx

Jag är gravid i v 11 så inte så långt gången ännu... Jag drack också vid ett par tillfällen innan jag visste och det känns ju inte speciellt kul sen. Var också lite orolig men min barnmorska sa att OM man nu råkat dricka innan man vet så är det den bästa tiden att göra det, alltså så tidigt i graviditeten. Det lät på henne som att det inte var något att oroa sig över alls (och hon verkar erfaren, jag litar på henne) så jag tror du kan vara lugn. Jag tror inte att bebben får i sig allt vi mammor äter/dricker när det bara gått några veckor.(Fast nu är jag inte helt säker)

Har också flera vänner som druckit innan de visste och de har helt perfekta små kids nu!! Så försök slappna av (och sluta känna dig skyldig för du är inte ensam om detta missatag och du skulle ju AlDRIG dricka nu när du vet...) Kram

• Frågvis

Viza och Molly26: TACK!! Ni lugnade mig verkligen, underbart att höra era ord. Stort tack!

• Angiie

Tjenahejsan.. Jag festade till EXTREMT rejält innan jag fick reda på att jag var gravid.. jag hade tänkt avstå eftersom jag inte visste.. men det blev ju en utgång ändå (den räknas typ som två gånger säger vi :D).. nu är jag i v.40 och här är det inget tokigt nånstans :p Dessutom säger ju BM att det är väldigt vanligt att man festar till lite innan ju..

• Gila

Jag va också ute två gånger innan jag fick veta, juldagen o nyårsafton...hmmm..ganska ordentliga kvällar om man säger så =)
    Är nu i v 36 o min bm säger att det absolut inte är någon fara eftersom det är så tidigt i grav..

• Frågvis

Tack alla för era lugnande ord och berättelser. Det verkar ju vara liten risk att alkoholintag så tidigt har ngn negativ inverkan på fostret. Och till Angiie: Stort lycka till! Snart dags ju

Svar på tråden Usch, är så orolig.. . Festat rejält två ggr innan jag visste...