Hej du!
Kan trösta dig med att moderkakan först börjar ta över produktionen av näring till fostret först runt v 9 som tidigast. Sedan ungefär från v 12 så är det bara den som ger näring. Först är det gulkroppen, som följer med från befruktningen som står för detta. Som jag fattat det så är det denna som fostret lever på fram till v 9 och då får ju inte fostret något från dig. Sedan kanske det finns andra sätt som fostret kan påverkas av om man dricker alkohol, jag vet inte, men jag tycker inte du behöver oroa dig jättemycket!!!
Har varit gravid 5 ggr (1 son, 1 mf, 2ma och nu v 13) och en gång hade jag tagit en hostmedicin som man inte skulle ha tagit om man var gravid. Jag pratade med en läkare om det och han sa att jag skulle glömma helt att oroa mig för det, för det var absolut inte någon fara.
Anledningen till att man inte ska äta Ipren är att man kan få sämre ägglossning av det och att det är en större blödningsrisk. Så den påverkar alltså inte fostret på något sätt!!!! Du har ju bevisligen haft äl eftersom du är gravid, coh eftersom du inte fått någon blödning i samband med tablettintaget så är det inte ngn fara med det heller! Så jag tycker du ska sluta att oroa dig. Tänk istället framåt, jag menar, nu tror du ju att du är gravid och då kommer du ju inte ta varken alkohol eller sådana värktabletter. Jag tror inte det har någon som helst betydelse att du tagit det före du misstänkte något!
Ibland läser man ju att man ska avstå från alkohol om man vill bli gravid, men samtidigt, vi har kämpat 2½ år för ett andra barn och även om jag inte dricker mycket, så hade jag inte velat sluta dricka helt under denna period! Man måste få leva som vanligt fram till dess man vet, är min inställning i alla fall.
Kram och hoppas testet visar plus!
/Viza