Hej, klistrar in ett inlägg som jag lade in i en annan tråd. / Mvh Magnolia1972
Hej, jag har talat med apotekets kundcentrum och de säger att de rekommenderar inte gravida att använda deras omega-3 tillskott. Det finns inga grundliga, vetenskapliga undersökningar av produkterna som bevisar de är säkra för fostret. I slutet av graviditeten ska man inte äta omega-3-tillskott då det är blodförtunnande och det är inte bra i samband med förlossningen.
Livsmedelsverket skriver i ett protokoll fört vid möte med expertgruppen för pediatrisk nutrition 2006-12-05 ? Om det finns anledning att rekommendera extra tillskott av omega-3 fettsyror (kapslar) för vissa grupper av gravida får ses över i anslutning till att kostråden för gravida revideras.? Men då handlar det om kvinnor som helt undviker att äta fisk under graviditeten. Se paragraf 8: www.slv.se/upload/dokument/Om_oss/Expertgrupper/Peanut/Protokoll%20nr%2045%20fr%C3%A5n%20den%205%20december%202006.pdf
Om man äter fisk kan man ?medicinera? sig med omega-3 genom att äta rekommenderad mängd fisk. I fet fisk finns större mängd med DHA och EPA. Se till att kolla upp vilka fiskar som man får äta enligt SLVs livsmedelslista.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Jag har inte hittat någon speciell rekommendation för hur mycket fisk gravida behöver konsumera per vecka men ett allmänt kostråd: ?Från folkhälsosynpunkt bör alltså flertalet äta mer fisk. 2-3 portioner fisk och skaldjur per vecka (120 gram färsk fisk per portion) anses lagom. Det är bra om en av tre fiskmåltider består av fet fisk.? www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
På www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV kan man läsa rekommendationer om intaget av fett; ?Essentiella (fleromättade n-6 och n-3) fettsyror bör bidra med minst 3 procent av energiintaget, inklusive minst 0,5 energiprocent n-3 fettsyror. I kosten till gravida och ammande kvinnor bör essentiella fettsyror bidra med minst 5 energiprocent, inklusive 1 E% n-3 fettsyror.?
Jag har varit vegetarian i 16 år och har läst på lite om omega-3 fettsyror och det finns olika uppfattningar om hur mycket kroppen och fostret behöver. Den ena säger att man som vegetarian klarar sig på omega-3 från växtriket och att kroppen omvandlar det till DHA och EPA, fostret tar det den behöver från det som lagrats i kroppsfettet. Den andra säger att får inte fostret i sig tillräckligt mycket omega-3 fettsyrorna DHA och EPA så kan barnet få hjärn- och ögonskador och för att undvka det får man lov att äta fisk eller i värsta fall kapslar. Jag har gjort valet att medicinera med 240 gr fet fisk (makrill) per vecka för jag vill inte riskera att mitt barn inte får i sig det den behöver av DHA och EPA. Fiskkapslarna känns för riskabelt att ta och mer makrill än så rekommenderar inte FSA, Food Standards Agency (Brittiska livsmedelsmyndigheten), att man ska äta som gravid. FSA är hårdare än SLV på konsumtion av makrill angående dioxiner och PCB.
Man får nog göra sig en egen uppfattning i det här ämnet.
En intressant länk;
Vetenskapens värld ? Klok av fisk
svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=875768&lid=puff_877886&lpos=lasMer