• Två paddlar och en svans

Omega-3, farligt?

Hej! Jag är gravid och tar en kapsel omega-3 forte om dagen. Har fått för mig att det är nyttigt för barnets intelligensutveckling, förutom att det sänker mina egna blodfetter osv. MEN nu säger min pappa som är näringsfysiolog att man inte ska ta extra omega-3 under graviditeten eftersom det kan ge ökad blödningsrisk (läs: verka blodförtunnande). Hittar ingen specifik info om just omega-3 i samband med graviditet på livsmedelsverkets hemsida.

Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Omega-3, farligt?
  • Nellies matte

jag fick höra att man inte skulle äta omega 3 från fisk under graviditeten pga att man inte vet exakt vad för fisk som är där i. omega 3 som finns i linfröolja däremot var bra. att det skulle vara blodförtunnande har jag inte hört.

Älskar dig Nellie, mest av ALLT i hela världen!
  • Mickis74

Har också hört att man inte ska ta såna under graviditeten.

• FrökenBokmal

Det är bättre att satsa på att äta fet fisk (lax, makrill) än att äta kosttillskott. Särskilt efter v. 20.

• magnolia1972

Hej, klistrar in ett inlägg som jag lade in i en annan tråd. / Mvh Magnolia1972

Hej, jag har talat med apotekets kundcentrum och de säger att de rekommenderar inte gravida att använda deras omega-3 tillskott. Det finns inga grundliga, vetenskapliga undersökningar av produkterna som bevisar de är säkra för fostret. I slutet av graviditeten ska man inte äta omega-3-tillskott då det är blodförtunnande och det är inte bra i samband med förlossningen.

Livsmedelsverket skriver i ett protokoll fört vid möte med expertgruppen för pediatrisk nutrition 2006-12-05 ? Om det finns anledning att rekommendera extra tillskott av omega-3 fettsyror (kapslar) för vissa grupper av gravida får ses över i anslutning till att kostråden för gravida revideras.? Men då handlar det om kvinnor som helt undviker att äta fisk under graviditeten. Se paragraf 8: www.slv.se/upload/dokument/Om_oss/Expertgrupper/Peanut/Protokoll%20nr%2045%20fr%C3%A5n%20den%205%20december%202006.pdf

Om man äter fisk kan man ?medicinera? sig med omega-3 genom att äta rekommenderad mängd fisk. I fet fisk finns större mängd med DHA och EPA. Se till att kolla upp vilka fiskar som man får äta enligt SLVs livsmedelslista.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Jag har inte hittat någon speciell rekommendation för hur mycket fisk gravida behöver konsumera per vecka men ett allmänt kostråd: ?Från folkhälsosynpunkt bör alltså flertalet äta mer fisk. 2-3 portioner fisk och skaldjur per vecka (120 gram färsk fisk per portion) anses lagom. Det är bra om en av tre fiskmåltider består av fet fisk.? www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV kan man läsa rekommendationer om intaget av fett; ?Essentiella (fleromättade n-6 och n-3) fettsyror bör bidra med minst 3 procent av energiintaget, inklusive minst 0,5 energiprocent n-3 fettsyror. I kosten till gravida och ammande kvinnor bör essentiella fettsyror bidra med minst 5 energiprocent, inklusive 1 E% n-3 fettsyror.?

Jag har varit vegetarian i 16 år och har läst på lite om omega-3 fettsyror och det finns olika uppfattningar om hur mycket kroppen och fostret behöver. Den ena säger att man som vegetarian klarar sig på omega-3 från växtriket och att kroppen omvandlar det till DHA och EPA, fostret tar det den behöver från det som lagrats i kroppsfettet. Den andra säger att får inte fostret i sig tillräckligt mycket omega-3 fettsyrorna DHA och EPA så kan barnet få hjärn- och ögonskador och för att undvka det får man lov att äta fisk eller i värsta fall kapslar. Jag har gjort valet att medicinera med 240 gr fet fisk (makrill) per vecka för jag vill inte riskera att mitt barn inte får i sig det den behöver av DHA och EPA. Fiskkapslarna känns för riskabelt att ta och mer makrill än så rekommenderar inte FSA, Food Standards Agency (Brittiska livsmedelsmyndigheten), att man ska äta som gravid. FSA är hårdare än SLV på konsumtion av makrill angående dioxiner och PCB.

Man får nog göra sig en egen uppfattning i det här ämnet.

En intressant länk;
    Vetenskapens värld ? Klok av fisk
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=875768&lid=puff_877886&lpos=lasMer

Tack för svaren och i synnerhet ditt, magnolia. Ett problem jag har är att jag bor i Kina och jag vågar inte äta NÅGON fisk just nu, man använder rätt mycket DDT och det finns stora mängder bly och andra tungmetaller i vattnet, men inga kontroller utförs. Har helt enkelt inte den blekaste aning om vad som är i fisken, utöver omega 3...

Därför har jag tagit tillskott. Men jag äter ju även en del avocado och olivolja, det kanske räcker..? Usch, svårt detta.

nellies matte: Den mesta omega-3:n är från odlad, norsk lax vad jag vet. Men det är klart, om det inte står på etiketten kan man ju inte vara säker.

• enilorac

Omega-3 är otroligt viktigt för barnets utveckling men i rätt mängd. På hälsokosten finns t.ex en vit burk med rosa etikett, med ett foster på. Det heter Efanatal och är precis annpassat för graviditet.

Det ligger mycket forskning kring omega-3 och många kvinnor är så rädda för att äta fisk, p.g.a att de inte vet vilken fisk de får äta. Det är inte bra !!!! Äter man inte fet fisk en till flera gånger i veckan så ska man verkligen se till att få i sig de livsviktiga fettsyrorna någon annan stans.

Jag skulle aldrig gå igenom en graviditet utan att äta Efanatal eller liknande ! Det är ju superviktigt för hjärncellernas och t.ex ögats utveckling!

Kram C och C

• magnolia1972

Skulle jag vara du så skulle jag fråga Livsmedelsverket om råd.

Livsmedelsverket har en upplysningstjänst som är bemannad måndag till fredag, 9-12 tel. 018-17 55 00

Använd rapsolja istället för olivolja då det är mer omega-3 i det.

Lycka till - Magnolia

• Galadriel

Livsmedelsverket avrekommenderar kvinnor från att ta omega-3-kapslar, då det inte är vetenskapligt säkertställt hur det påverkar fostret. De rekommenderar en omega-3-rik kost. Jag frågade dom häromdagen.

• Babe

Omega är ett hett ämne...
    Själv tog jag dessa under graviditet/amning, då jag inte kunde äta så mycket fisk. Enligt forskning är omega-3-fetter viktigt för fostrets hjärna. Bäst är att få det via fisk o till viss del från rapsolja (svårare att ta till sig för kroppen). Min dr tyckte det var OK.

Hälsokost i sig bör man undvika, då dessa saknar dokumentation.

Babe

• enilorac

Babe: Vill bara säga att Efanatal på hälsokosten ligger det mycket forskning bakom. Jag fick med ett häfte när jag köpte burken.

Nu pratas det ju mest om omega-3 i den här tråden, men Efanatal innehåller ALLA viktiga fettsyrorna som behövs i rätt mängd.
    Ren omega-3 skulle jag nog avstå att äta !!!

Vet inte om ni såg programmet på TV om de tester de gjort på barn vars mammor ätit viktiga fettsyror under graviditeten. Resultatet var skrämmande ! De barnen var smartare och hängde med bättre i skolan mm.

Kram C och C

Babe: Det där stämmer inte. Om preparatet är ett registrerat naturläkemedel krävs en massa forskning och dokumentation!

Däremot ska man passa sig för oregistrerade preparat.

Är fortfarande brydd över detta med omega 3. Känns väldigt märkligt att man rekommenderar gravida att äta fet fisk, men avråder från att äta omega-3-kapslar, som innehåller ren fiskolja!

Nån som har nån teori? Kan det hänga ihop med omega-3 omega-6 - kvoten? Alltså att man måste ha balans mellan intagen?

Svar på tråden Omega-3, farligt?