Ja, hur blev det för oss? Kanske inte standard, men det är ju fullt möjligt att det blir för andra likadant. Vår 3:a blev tvillingar, så nu har vi 4 barn. Det är underbart och väldigt rikt! Samtigt är det jobbigt förstås. Hur det blir med en 3:a jämfört med 2 beror ju mycket på hur gamla de stora barnen är oxå. Våra är 4 och 6 år. Tvillingarna är 10 månader och kryper fort!
Vi hade en Mondeo med våra två barn. Vi köpte en SEAT Alhambra när vi fick tvillingarna, en 7-sits för att få plats.
Vi hade köpt hus precis innan tvillingarna blev till. Med 3 sovrum bara. De stora har alltid sovit i samma, rum. Men storasyster börjar nu prata om att det vore trevligt med eget. Men det får hon inte förrän vi har byggt om. Har utrymme att bygga ett par krypin till, så varje barn får varsitt rum. Om vi nu bara får tid och pengar!!
Tillvaron med 2 barn framstår ju lätt som väldigt enkel och lugn i våra ögon NU. Men nog tyckte inte vi heller att det alltid var så lugnt med 2, så jag vet nog att man har fullt upp då med. De två stora har stor glädje av varandra sällskap och leker mycket ihop. Dock vill man ju som förälder ändå lägga tid på dem oxå. De har oxå simskola och olika aktiviteter de ska iväg på, och då är det inte alltid så lätt att ta med bebisarna, ex till badhuset. Kanske lättare om det varit en bebis, men inte helt enkelt ändå.
En av oss är ju föräldraledig hela tiden än så länge. Men som ganska många tvilligföräldrar så får vi inte ihop det om den andra partnern jobbar till 17-18 på kvällarna. Så ekonomin påverkas ganska hårt just nu. Men det är viktigare att få tillvaron att funka än att åka på dyra semestrar anser vi. Ibland känns det onekligen som vardagen går på knä ändå. Vi har fullt upp!!
Och nej, vi har ingen barnvakt. Har ingen släkt i närheten. Men även om vi hittat någon annan så hade det nog inte blivit så mycket ändå. Faktum är att vi inte riktigt orkar! Att organisera en barnvakt, fixa så att maten funkar n är vi är borta, etc etc, tar mer tid och energi än vi har. Dessutom så är det inte lika lätt för någon alls att ta hand om tvillingar som det är att ta hand om en enda bebis. JAg vill ju att en barnvakt ska bemästra situationen. Därför har det inte blivit sedan tvillinngarna föddes. Men hoppas det ska bli mer när de blivit 1-2 år.
Charter-semester för 6 personer hamnar ju lätt på 40tusen, så det tror jga inte det blir så mycket av längre. Men sneglar åt att hyra lägenheter på egen hand och ta billighetsflyg själva så småningom. I sommar gjorde vi bara små utflykter , samt en vecka i bohuslän. Men då jobbar bara en av oss 75% som sagt. och vi hade inte haft så mycket ork för några extavaganser.
Hm, inser att mitt inägg kan uppfatts som lite avskräckande. Tänk om det blir tvillingar, och så blir man helt ras!! Ja, just idag känns det lite som jag fått en slägga i huvet, för visst blev livet annrolunda jämfört med hur det varit om vi bara haft våra två, som ju är ganska stora nu! Men det beror mycket på dagsformen. Andra dagar hade du fått höra mer om att det ändå inte är så jobbigt. Att jag har så lugna barn, det är bara det att de är många. Och att vi har fullt upp, men att det vi har fullt upp av är de roliga sakerna i livet. Att jag helt enkelt har det såå roligt! Att livet känns så rikt och fullt med kärlek med mera med mera.