• Vanillie

kan jag frysa trattkantareller?

jag plockade svamp igår och gick hem o stekte dom allihop, trodde jag skulle orka äta upp alla men icke..

Nu undrar jag om jag kan frysa in dom? Har ju hört att dom ska förvällas innan frysning, men jag har ju stekt mina! Vad gäller då?

• Svar på tråden kan jag frysa trattkantareller?
  • kaksmulan

Det är bara att frysa in dem!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Jii

Du ska steka dem UTAN smör/margarin innan du fryser in dem. De kan bli beska om man fryser in dem som de är. Om man fryser in dem om man stekt dem i smör har jag hört att det kan smaka härsket.

• kaksmulan
    Jii skrev 2007-08-19 13:13:20 följande:
    Du ska steka dem UTAN smör/margarin innan du fryser in dem. De kan bli beska om man fryser in dem som de är. Om man fryser in dem om man stekt dem i smör har jag hört att det kan smaka härsket.
    Om det blir härsket eller inte när man stekt med smör beror på hur man har stekt dem. Jag brukar inte misslyckas när jag först steker dem i smör tills det blir torrt i pannan (allt smör sugits in) och sen fortsätter att steka (utan att ha i mer smör) tills vattnet kokat bort och smöret "kryper ut igen"!
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Kristin24

ett tips är att bara torka dom och ha i en burk sen, bara att smula ner i maten när man vill.

Go och glad Kexchoklad
  • Ula

Fast när man torkar svampen ska man inte steka den först.

• angelcry

Jag stoppade mina i frysen idag. Man kan förvälla dom innan men det går lika bra att stoppa in dom som dom är. Har gjort det förut och det funkar kanon.

Amor vincit omnia
Svar på tråden kan jag frysa trattkantareller?