• Anonym

Välja kön med teknik

Läser ofta ftådar här om folk som önskar et visst kön. Jag har aldrig förstått varför folk blir så upprörda över detta men tydligen är det så jag väljer att vara anonym.
    Är det någon mer äm jag som funderat på mer "högteknologiska" metoder för att få det kön man önskar? Det finns ju en hel del även om de flesta är utomlands. Jag är nyfiken på andras tankar om detta då jag alltid önskat mig fyra barn och nu har tre av samma kön. Skulle vara roligt med lite omväxling.

• Svar på tråden Välja kön med teknik
  • Anonym (förstår)

Känner likadant. Är i samma sits som du och vill så gärna ha ett barn till, men då helst det andra könet. Skulle kunna tänka mig att gå en annan väg än den naturliga för att få det. Vet dock inte så mycket. Vill gärna veta.

• jennie ellie

Ja vad bra, hade gärna valt

• Runguska

För några år sedan läste jag om en teknik i USA där spermierna vägs och den med en y-kromosom är lättare än den med x-kromosom. Genom vägning kan altså spermier med "fel" kön sorteras bort. Jag tror att priset för detta låg mellan 20000-50000$ och jag vet inte ens om det var möjligt att utföra då. Hur det är nu vet jag inte.

• Anonym (ts)

har själv läst en del och vet att det finns, men som sagt inte i Sverige där det är olagligt. I England utför de IVF där man väljer vilka embryon som ska sättas in. Vet inte om jag orkar gå igenon det bara... Den teknik som Seroc pratar om kallas Microsort och finns bara i USA. Annars finns det någor som kallas ericssonmetoden och handlar om centrifugering av spermier ocj sedan insemination. denna ska dock inte vara så säker, men billigare och tillgänglig överallt i Europa. Undrar hur lagstiftningen ser ut i Danmark? Kanske vi kan tipsa varandra?

Skönt att höra att det finns fler som jag. Ska man "välja" kön kan man lika gärna göra det ordentligt tycker jag. Tror liksom inte på timing och kostmetoderna

• Runguska

Jag måste fråga angående Microsort. Som jag uppfattade det då så skulle detta endast finnas för de som behövde "sortera bort" spermier av ett visst kön då det förelåg stora problem av genetisk sort för det könet. Diskussionen gick givetvis kring det etiska och så vidare.

Är det idag möjligt att göra detta trots att det inte finns några medicinska hinder? Exempelvis att om man får en pojke så kan denna inte överleva och att man därför vill få en flickspermie.

Jag kan tillägga att jag och maken nu väntar vårat första barn och att jag kommer bli lika glad vilket kön det än blir. Däremot förstår jag de som vill välja både då det gäller "hälsa" samt för att få en blandning. Vill man lägga pengar på att väga spermier så tycker jag altså att det är okej. Detta tyckte jag inte tidigare, men gör det eftersom jag har ett funktionshinder som är vanligare hos pojkar och därför förstår om föräldrar med anlag kanske vill kunna välja en flicka. För oss spelar det ingen roll, men jag förstår de som det spelar roll för.

• Anonym (ts)

Hej igen Seroc!

Jag förstår dina tankar. Det är inte ett lätt val att göra. För att svara på din fråga så har jag förstått det som att det inte finns några hinder för Microsort i USA. Vem som helst som vill och kan betala kan göra det.Tror inte Microsort finns i Europa. Däremot är det mycket riktigt tillåtet att göra könsval i Sverige om det föreligger stor risk för genetisk, allvarlig sjukdom. Detta görs mig veterligen då via ivf.

Men att göra ivf av helt personliga själ (ex för att välja kön, eller kanske pga en genetisk sjukdom som inte anses vara allvarlig nog) går tex i England och Belgien. Bara man betalar.

• Teschty

Å va svårt, jag hade ju valt att få en av varje då imed att jag vill ha 2 barn... Men jag hade nog inte kunnat välja ordningen. Klurigt...
    Tycker det e helt ok att det finns en del som önskar ett speciellt kön även om det värkar vara så tabu. Det finns inte i mina tankar att folk älskar sitt barn minder för att det har ett speciellt kön, även om man önskat sig motsatta. den biten däremot skulle vara upprörande, inte en önskan...

• Leniz1

Teschty - välja ordningen? Vill du ha två barn av olika kön är det väll bara att låta slumpen avgöra vad det första blir och sen vidta åtgärder för att få det andra könet på nästa.

Svar på tråden Välja kön med teknik