• Apif

Blanda flytande alvedon med supp?

Idag testade vi för första gången flytande alvedon till sonen som är två år
    Han tyckte det var sådär och drack inte alltihop, lämnade kanske 1 ml av 6ml

Nu undrar jag om det skulle behövas mer alvedon senare, tex mitt i natten är det ok att ge supp då?

• Svar på tråden Blanda flytande alvedon med supp?
  • inoka

ja det spelar ingen roll. Bara det är 6 timmar mellan du ger.

• Blå Flygare

Ja, du kan ge sup senare, men räkna den slytande dosen som en sup, så du inte ger för tätt eller för mycket.

• 3bm

Det som krävs är att det skall ha gått 4-6 timmar från det att han fick den flytande Alvedonen. Vidare får ni inte ge fler än fyra ggr per 24 timmar. Således skall det helst gå 6 timmar mellan dostillfällena.

Om man behöver febernedsättande tätare är det bättre att varva med Ipren. Exempelvis ge Alvedon kl. 08.00, sedan ge Ipren kl. 12.00, därefter Alvedon kl. 16.00 och sedan Ipren kl. 20.00 osv.

Lycka till.

• inoka

lady f; va? Så gör vi inte ens på våra gamla på jobbet..gör du så med barn? Lät lite väl mkt...

• bellanbus
    inoka skrev 2007-08-19 18:34:13 följande:
    lady f; va? Så gör vi inte ens på våra gamla på jobbet..gör du så med barn? Lät lite väl mkt...
    Ipren och Alvedon innehåller olika verksamma ämnen, du kan till och med ge Ipren och Alvedon samtidigt om det skulle behövas!
    Välkomna till Effelltown....
  • bellanbus
    bellanbus skrev 2007-08-19 18:36:52 följande:
    Ipren och Alvedon innehåller olika verksamma ämnen, du kan till och med ge Ipren och Alvedon samtidigt om det skulle behövas!
    DOCK är detta inte ngt man ska göra vid exempelvis en vanlig förkylning, utan i extrema fall typ halsfluss, efter operation eller influensa eller vid väldigt hög feber som inte vill ge med sig!
  • Apif

tack alla!

frågade på apoteket hur man ska ge till en tvåårng som väger ca 14 kg

då på förpackninge står
    1 år 5 ml
    3 år 7,5 ml

så jag gav 6 ml, men han lämnade lite kvar... gör det nåt? kommer det inte verka?

han hade lite feber men är mycket snorig och hostig, lite piggare är han men det kanske beror på att han åt lite och fick energi
    alvedon fick han kl 17.10

hjälper alvedon mot snuva?

någon sa till mig att det gör det men jag vet inte..

• bellanbus
    Apif skrev 2007-08-19 18:44:08 följande:
    tack alla!frågade på apoteket hur man ska ge till en tvåårng som väger ca 14 kgdå på förpackninge står1 år 5 ml3 år 7,5 mlså jag gav 6 ml, men han lämnade lite kvar... gör det nåt? kommer det inte verka?han hade lite feber men är mycket snorig och hostig, lite piggare är han men det kanske beror på att han åt lite och fick energialvedon fick han kl 17.10hjälper alvedon mot snuva?någon sa till mig att det gör det men jag vet inte..
    Alvedonen hjälper ju mot febern och bara det gör ju att allmäntillståndet förbättras..
    Alvedonen kanske inte i sig hjälper mot snuvan, dock gör ju alvedonen att han känner sig piggare i kroppen om du förstår hur jag menar?

Du kanske ska köpa hem näsdroppar om han nu är snorig också, det kan vara bra till natten så att de kan sova utan att det är stopp i näsan.
    Finns små pipetter med koksaltlösning du kan köpa o droppa i näsan. (Går att koka själv också om man är desperat)

Att han lämnade lite grand kvar gör nog varken till eller från, men jag har alltid gett min dotter sup eftersom jag vet att hon annars spottar ut och det är svårt att mäta hur mkt hon fått i sig...
  • 3bm

Inoka, precis som bellanbus skriver är det olika verksam substans i Alvedon och Ipren, varvid dessa läkemedel kan kombineras. Vidare är detta vad man brukar rekommendera från barnakuten om barnets feber är svår att få ned. Självklart skall man inte behandla feber som barnet inte är påverkad av. Ju mindre läkemedel desto bättre.

Lite OT, men eftersomn du drog upp det: Vad gäller äldre tror jag säkert att du kan se i dospåsarna att de kan ha många olika smärtstillande läkemedel samtidigt utan att det skall vara fel. Bland annat brukar man ju kombienera perifertverkande läkemedel med centralstimulerande läkemedel för att uppnå en gynnsam effekt.

• bellanbus
    3bm skrev 2007-08-19 18:55:14 följande:
    Inoka, precis som bellanbus skriver är det olika verksam substans i Alvedon och Ipren, varvid dessa läkemedel kan kombineras. Vidare är detta vad man brukar rekommendera från barnakuten om barnets feber är svår att få ned. Självklart skall man inte behandla feber som barnet inte är påverkad av. Ju mindre läkemedel desto bättre.Lite OT, men eftersomn du drog upp det: Vad gäller äldre tror jag säkert att du kan se i dospåsarna att de kan ha många olika smärtstillande läkemedel samtidigt utan att det skall vara fel. Bland annat brukar man ju kombienera perifertverkande läkemedel med centralstimulerande läkemedel för att uppnå en gynnsam effekt.
    Jag är själv usk och har jobbat inom äldreomsorgen i 10 år...och jag kände till att det var så...
    Kanske hon inte har tänkt på att det är så bara...
  • Jennaz

Inoka; Rådet att varva Alvedon och Ipren har jag också fått från sjukvårdsupplysningen... Tack för det sa vi senast då sonen hade 40 graders feber i 7 dagar... Pust!

• Apif

har föröskt ge sonen flytande idag igen men han totalvägrade!
    smakar den verkligen så illa??

när han såg supparna blev han helt hysterisk...

jaha, vad kan man ge förutom de två?

• bellanbus
    Apif skrev 2007-08-20 14:04:05 följande:
    har föröskt ge sonen flytande idag igen men han totalvägrade!smakar den verkligen så illa??när han såg supparna blev han helt hysterisk...jaha, vad kan man ge förutom de två?
    Finns inte så många andra alternativ, tyvärr..
    Ta lite idominsalva eller ngn annan salva o sätt en klick i rumpan innan du för in suppen så känns det mkt mindre...
    Min dotter får med lite panik av supparna, men eftersom hon spyr av det flytande så finns det inget alternativ...
  • 3bm

Har du provat att ge flytande Alvedon med hjälp av en spruta?

Vi brukar göra så, sätter in sprutan på kindens insida och sprutar in endast lite i taget. Då brukar vår pojk svälja automatiskt. Ger vi med sked däremot brukar han spotta ut. tror att det beror på att han med sprutan får läkemedlet längre in i munnen, så att det blir en automatisk sväljningsreflex. Vi fick lära oss detta på barnakuten när han var riktigt liten och det har fortsatt att fungera.

• Alexis mamma

ja det spelar ingen roll, s[ gjorde de pa sjukhuset n'r vi lag inne i natt. Dessutom verkar suppen mkt snabbare.

Svar på tråden Blanda flytande alvedon med supp?