• Flamma

Vetemjölsfritt!

Någon som har gett VETEMJÖLS fritt till sitt barn?
    Vi ska testa det på Melvin i 4 veckor...
    Vore tacksam för lite tips runt detta!

• Svar på tråden Vetemjölsfritt!
  • Blå Flygare

Testa allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m20136970.html

Det jag snappat upp är att det INTE funkar med glutenfritt, för det kan innehålla veteprotein. Också att sirap kan göras av vete. Verkar vara rätt krångligt, men är väl som med alla allergier att man får sätta sig in i det och efter ett tag kan man allt.

• Flamma

BlåMyran: Det var tyvärr en gammal tråd du länkade till, har ni öppnat en ny?

• Blå Flygare

Oj, har den gått ut. Tror inte det har startats någon ny, ska höra efter.

• svårt att vara unik

Jag äter vetemjölsfritt sedan i januari. Äter i stället rågknäcke, mjukt bröd endast bakat på dinkel (dock svårt att få tag i), naturligt glutenfri pasta osv. Baka själv gör jag på dinkel, blir bättre än med vetemjöl tycker jag. Osäker på om veteallergiker kan äta dinkel dock? Jag är nämligen inte allergisk.

Det är mycket som kan innehålla vetemjöl utan att man tänker på det, t ex blodpudding och leverpastej. Tulip har en vete- och mjölkfri leverpastej som dessutom är jättegod!

Läs noga på alla förpackningar och som myran säger, glutenfritt är inte ok eftersom det ofta innehåller vetestärkelse. NATURLIGT glutenfritt går däremot bra.

• Noali

Dinkel/Speltmjöl är en gammal vetesort, så det måste du nog undvika TS!

Lycka till!

• Flamma

Oj, det här verkar bli knöligare än vad jag först trodde.

• 4småtroll

Två av barnen har varit/är allergiska mot vetemjöl så ja, jag har gett/ger vetemjölsfritt.
    Att prata med en dietist kan hjälpa till mycket, de är ju experter på området och har massor med bra tips och råd.

Att bara hålla sig till glutenfritt fungerar inte, precis som någon skrev. Många glutenfria saker innehåller vetestärkelse.

Fråga gärna om du undrar över något så ska jag försöka svara så gott jag kan. Sen har jag även helt mjölkfri kost då jag har tre barn med komjölksallergi så en del av det VI måste plocka bort som är vetefritt innehåller ju nån form av mjölkprodukt. Därför kan du kanske inte få så mycket hjälp av mig ändå.

Mitt bästa tips är att kontakta en dietist, gärna på någon barnmedicinmottagning.

• Flamma

Det konstiga är att vid pricktestet så visade han ingen allergi mot vetet. Som jag fattade det så ska de kolla fall han har svårt att smälta ner det...
    Blir till att åka och storhandla vetefritt idag då!
    Tack alla som har hjälpt! =)

• Fru Korpamo

Noali... visst att dinkel/spelt är en vetesort men det är en sort som många glutenintoleranta kan äta. Det är dessutom nyttigare än vetet och funkar precis som vetemjöl.

Svar på tråden Vetemjölsfritt!