• Nike

OK ta Cocillana-Etyfin(hostmedicin) som gravid?

Skulle vilja ta Cocillana-etyfin mot min hosta, det står i FASS att "Inga ogynnsamma effekter har påvisats." Betyder det att det är testat och ofarligt att ta, eller bara att inget har råkat rapporterats?

• Svar på tråden OK ta Cocillana-Etyfin(hostmedicin) som gravid?
  • Chaia

Det betyder att det är okej att ta!

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • traztan

svårt å tro att det skulle vara bra, det är väl morfin liknande preparat i det....

• idis78

Det går bra att ta som gravid. Jag fick det själv utskrivet under graviditet. När det står så i FASS betyder det att det är testat. Om det inte hade testats så hade stått ngt i stil med att inga studier är gjorda.

Mamma till Elliot 060909
  • Chaia
    traztan skrev 2007-08-19 19:34:56 följande:
    svårt å tro att det skulle vara bra, det är väl morfin liknande preparat i det....
    Som det står i FASS är det helt okej för gravida att äta!
  • maskelinja

Jag fick det utskrivet av en doktor när jag var gravid och höll på att hosta lungorna ur kroppen.

• Nike

Ja, det är etylmorfinhydroklorid, så det är äl nån slags morfin.

• idis78
    Nike skrev 2007-08-19 19:35:57 följande:
    Ja, det är etylmorfinhydroklorid, så det är äl nån slags morfin.
    Det är ett preparat som är framställt från Morfin. Inte alls lika starkt. Det som händer när man tar Cocillana är att hostreflexen dämpas. Man ska däremot inte ta Cocillana om man har problem med gallan.
    Mamma till Elliot 060909
  • LadyMa

Jag måste bara fråga - och lär få er efter mig

Men varför MÅSTE man just välja ett preparat som innehåller morfin och har en STOR RÖD TRIANGEL?
    Man bör inte köra bil på den och man kan bli trött och slö. Vad får er att tro att det är ok att ta för barnets skull.

Hitta ett annat läkemedel menar jag....

• Chaia
    LadyMa skrev 2007-08-19 21:00:57 följande:
    Jag måste bara fråga - och lär få er efter mig Men varför MÅSTE man just välja ett preparat som innehåller morfin och har en STOR RÖD TRIANGEL?Man bör inte köra bil på den och man kan bli trött och slö. Vad får er att tro att det är ok att ta för barnets skull.Hitta ett annat läkemedel menar jag....
    Varför undvika en medicin som är godkänd för gravida i onödan? Är den godkänd så är den.

Jag har inte hittat någon hostmedicin som fungerar lika bra.
  • Sabrina

Jag fick ta den..och de hjälpte.. min vännina tog den under sin graviditet.. Läkarna skriver inte ut den om den e farlig.. Lycka till o krya på dig...

• Peanut

Vi ringde sjukvårdsupplysningen å dom sa att det var helt ok att ta som gravid. Tog den dock mest på kvällen så att jag skulle få sova på natten.....

• LadyMa

Mmm men biverkningarna är just snygga..det klarar säkert barnet??
    (kopierat från FASS)

Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?
    Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Förstoppning, illamående och kräkningar, kramper i gallvägarna.

Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter): Omtöckning och humörsvängningar, speciellt vid höga doser.

Följande biverkningar har rapporterats vid behandling med Cocillana-Etyfin: Hudutslag, nässelutslag, angioödem* (svullnad av ansikte och slemhinnor i mun och svalg), överkänslighetsreaktion, svårighet att kissa, hallucinationer, förhöjda levervärden, trötthet och dåsighet.

• Chaia
    LadyMa skrev 2007-08-19 21:11:14 följande:
    Mmm men biverkningarna är just snygga..det klarar säkert barnet??(kopierat från FASS)Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Förstoppning, illamående och kräkningar, kramper i gallvägarna.Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter): Omtöckning och humörsvängningar, speciellt vid höga doser.Följande biverkningar har rapporterats vid behandling med Cocillana-Etyfin: Hudutslag, nässelutslag, angioödem* (svullnad av ansikte och slemhinnor i mun och svalg), överkänslighetsreaktion, svårighet att kissa, hallucinationer, förhöjda levervärden, trötthet och dåsighet.
    Att läkemedlet är godkänt för gravida betyder att det har testats i många år och att inga risker har upptäckts. Vad mer behövs?

Om man får en massa besvärliga biverkningar av ett läkemedel ska man naturligtvis inte ta det.
  • Sandra och Frippe

jag hade inte tagit det, oavsett vad ni skriver står i fass!

Det är en stark medicin med morfin eller morfinliknande substans i. Låter som nått jag vill ge mitt ofödda barn! NOT!
    Men kan hålla med om att den verkligen funkar dock.

• Frosk

Jag fick den också när jag var gravid. Hostade så jag spydde annars. Och nej, inga receptfria alternativ fungerade.

• Nike

Jag tar tacksamt emot förslag på bra alternativ till hostmedicin! Jag har rethosta, inte någe slemmigt (ursäkta detaljerna... )

Svar på tråden OK ta Cocillana-Etyfin(hostmedicin) som gravid?