Hur ofta byta olja/filter?
Hur ofta är det egentligen rekommenderat att byta olja/filter på en bil? Har det något med bilens ålder att göra? Tack för svaret.
Hur ofta är det egentligen rekommenderat att byta olja/filter på en bil? Har det något med bilens ålder att göra? Tack för svaret.
Du bör kolla oljestickan. Ärdet svart så är det absolut dags, är det däremot genomskinligt så är det nyligen gjort. Filter bytes i samma veva.
Oljan bör ju kollas med jämna mellanrum.
Annars ligger rekommendationerna lite olika beroende märke.
Det beror på bil, hur den används osv, men att följa tillverkarens rekommendationer kan vara en god idé. Vanligen rekommenderas byte en gång om året eller efter ca 1500 mil. Brukar vara lämpligt att byta filter samtidigt.
Om oljan är svart eller genomskinlig, som sakaij skrev, har dock ingenting att göra med om det är dags att byta eller inte. Med oljestickan kollar man snarare hur mycket olja som finns kvar.
På äldre bilar upp till mitten av 90-talet kan man ha som riktmärke att byta var 1000:e mil. Lite nyare bilar klarar sig med ca 1500 mil.
Man kan även hålla lite koll med hjälp av oljestickan och en bit papper. Är oljan ganska tunn och åt det svarta hållet är det dags att byta. Är det ny olja har den en ljusbrun-transparent färg och är ganska trögflytande.
Min olja är korpsvart efter en vecka men ska ändå inte bytas då jag har en diesel.
Färgen har med andra ord inte så mycket att göra med hur sliten olja man har.
Byt en gång om året, på hösten och använd bra oljefilter så blir det inga problem.
En gång om året eller efter ca 1500 mil (*vissa efter 2000mil men det star i bilens "manual" och de brukar vara valdigt nya bilar)
Händer det något, om man byter olja för ofta, min vännina byter sin olja 3 ggr om året,hon påstår att i hennes bok står det att den skall bytas var 500 mil. Hon har ganska gammal bil.
Kör enligt serviceboken... (i tid eller mil vad som infaller först), inget som säger att man inte kan notera det på ett eget inlägg i "boken" om bilen är "färdigservad"...
Det gör inget om man byter för ofta, det enda som sker är en ökad miljöbelastning och att det kostar pengar.
Äldre bilar har ofta 500 mil så det är inte helt ovanligt.
Ja, jag har ju haft eget taxiåkeri så vad vet jag?
Klart man ska följa biltillverkarens rekommenadtioner, men mitt inlägg baseras på att man inte vet när den är bytt senast och därför inte vet när det enl. rekom. är dags igen. Då måste man ju ha någonting att gå på... eller??
Om oljan är blandad med vatten ska man någ uppsöka en bilverkstad.
djälbklsty byt innasnan det är försent då kommer ni inte till powermeet
byter var 750:e mil på V70´n och 850´n , men så är jag väldigt noga med hur jag sköter våra bilar ;)
gör allt jobb själv , vilket gör att mina dubbelt så många byten ändå blir billigare än för en person som följer serviceboken och lämnar in den på verkstad för jobbet.