• fågelblå

3-åring som vantrivs på dagis

Finns det någon som kan ge mig lite råd eller tröst? Min 3-åriga dotter trivs inte på förskolan. Hon började där för ett år sedan och behövde lång inskolning och det tog flera månader innan hon började leka med de andra barnen. Hon grät inte vid lämnandet men sa att hon inte ville vara där. Personalen bekräftade att hon helst lekte för sig själv men de sa att hon inte verkade lida för det. I våras vände det och hon började leka med de andra. Efter sommarlovet (tre veckor sedan) började hon på ny avdelning och vi är tillbaka i ruta ett. Hon säger att hon inte vill till dagis och nu gråter hon dessutom efter mig stora delar av dagen. Hon vägrar leka med de andra och säger här hemma att hon inte känner dem och att det är därför hon inte vill vara med dem. Flera av barnen känner hon från förut så det är ju inte helt sant. Jag tycker det är fruktansvärt att veta att hon gråter på dagis och har t.o.m fundrat på andra alternativ (dagmamma men det finns ingen lämplig här i området). Det har ju bara gått tre veckor sedan starten men vad tro ni? Far hon illa av att vara så ledsen dagarna i ända? Känner någon igen sig? Tycker alla andras barn verkar ÄLSKA att vara på dagis.

• Svar på tråden 3-åring som vantrivs på dagis
  • Noklen

Har du möjlighet att gå ner lite i tid nu när dottern har det jobbigt? Eftersom det lossnade för henne i våras så kanske det tar lite tid för henne att komma till rätta på sin nya avdelning. Blir det inte bättre om nån månad så skulle jag nog överväga byte till en annan förskola eller dagmamma (även om det blir längre restid).
    Alla barn älskar inte att vara på förskolan men oftast går det där i perioder. Prata mer med personalen och förklara din oro. De kanske kan hjälpa flickan in i barngruppen så det blir roligare att vara där på dagarna.

♥Moa 051020♥
  • Cocarola

Kanske en ny/förlängd inskolning på nya avdelningen?

Dessutom kanske du kan bjuda hem barn (bara en i taget) från dagis, med tillhörande förälder förstås, för en lekstund eller fika efter dagis. Då kan hon få en möjlighet att lära känna några av kompisarna bättre i sin hemmiljö och därmed kanske känna sig tryggare och mer hemtam på dagis.

• Kimalo

Vi går igenom precis samma sak just nu. Vår tjej blir 3 år i november. Hon bytte avdelning nu efter semestern. Hon hade också en svår inskolning för ett år sedan då hon började på dagis, men kom in i det relativt snabbt ändå. Mycket pga att hon tydde sig väldigt mycket till en fröken på den avdelningen. Nu har hon jättesvårt att förstå varför hon inte längre får vara med sin favvo-fröken och sina gamla kompisar. Försöker förklara för henne att hon är större nu och får vara med de större barnen... Har lämnat henne två gånger och hon har varit jätteledsen. Igår vägrade hon att ens gå in i matsalen, idag gick hon in där men åt ingenting. Jag är mammaledig så jag har som tur är ingen brådska med inskolningen. Jag hämtar henne efter att de ätit. Men just nu känns det väldigt tungt. Sen säger tom fröknarna att överflyttningar mellan avdelningar brukar inte gå till såhär. Oftast följer några barn samt en fröken med.

Hoppas att det lossnar för er snart...

• C r e d o

Kan tyvärr inte ge dig några råd då vi precis börjat skola in vår äldsta som fyllde fyra i maj, kan bara vädja till dig att ta hennes känslor på allvar. Inget barn ska behöva vara ledset dagarna i ända! Det är upp till er föräldrar att se till att hon mår bra, funkar det inte så måste man prioritera. Kortare dagar? Färre dagar?

• fågelblå

Tack för era synpunkter! Hade precis börjat ordna med ny inskolning men så hade dottern en väldigt bra dag igår. Hon grät vid lämnandet men det gick över på en halv timme och sedan var det inget gråt mer på hela dagen. Idag grät hon hjärtskärande vid lämnandet men det gick över på 10 minuter. Båda dagarna har hon dessutom lekt med andra barn. Det går åt rätt håll! Hemma bearbetar hon det hela genom att leka dagis hela kvällarna. Hon är fröken som tröstar mjukisdjuren som är barn som längtar efter mamma och pappa...

Kimalo, förstår hur ni har det. Här fungerar inte avdelninsbytet så idealiskt heller. Ingen fröken flyttade med de fem barn som bytte grupp. Det skule säkert ha varit lättare då. Hoppas det vänder för er med! Lycka till!

Mingos, naturligtvis tar vi vår dotters känslor på allvar! Det är ju därför jag velat ha era synpunkter och eventuella råd.

Svar på tråden 3-åring som vantrivs på dagis