• Pilla80

Min dotter har börjat stamma jätte mycket

Min dotter är 2½ år och pratar jätte bra har hela meningar och det har hon haft jätte länge, har aldrig haft problem med att uttala ord mm. Men nu de senaste veckorna har hon börjat stamma jätte mycket. Men den senaste veckan har det varit extremt, honkan knappt säga en mening försen hon börjar stamma, ibland får hon inte ut det hon vill säga. Vad ska jag göra åt det?

• Svar på tråden Min dotter har börjat stamma jätte mycket
  • Mickis74

Gör ingen stor sak av det, det är jättevanligt och går över. Försök vänta ut tills hon får fram det hon vill säga, går det inte så be henne börja om, så kanske det släpper.

• Lillärtan

har mött en hel del barn i mitt yrke (fskl) som helt plötsligt börjat stamma vid tre års åldern.. men gör ingenting, kommentera det inte, stressa henne inte utan låt det vara... för de barn jag har mött så har det gått över helt.. är du väldigt orolig så ring bvc och få en "kölapp" till logoped... det är nämligen lååååååång väntetid... och det kanske är bra i detta fall då hon får en chans att komma över det själv... och ifall hon inte har det efter så lång tid så är det kanske bra med logoped/talpedagog... lycka till!

• FinaLina

DEt gjorde vår dotter också i den åldern, vi blev först väldigt oroliga och pratade då med BVC som sa att det var vanligt i den åldern. Så vi ignorerade det, hjälpte henne att komma fram till orden ibland men lät henne självklart alltid försöka och nu är hon snart 3 och stammar aldrig, stammandet höll bara på någon månad.

• Mama72

Min nu 13-årige son stammade periodvis. Det jag märkte då var att han utvecklade sitt tal ytterligare, han började använda fler och svårare ord. Så låt det vara... förmodligen kommer det gå över av sig självt...

• Lucian Caesar

min son som är 3 ½ har oxå börjat stamma lite å har gjort det ett tag men jag oroar mig inte, tror att det är ganska vanligt men jag tar mig tid till att lyssna å förösker att inte stressa honom, stammar mer om han är uppspelt å ibland inget alls...

• Ajsen

Min dotter började oxå för några veckor sedan...Hennes pappa tror att det beror på honom eftersom han har stammat och gör det ibland, inte ofta...Han tror att det går i arv, men det tror inte jag...Hon blir 3 år nu om några dagar..

• Lillatroll

Det är inte så mycket du ska göra åt det. Jag stammar själv men är tyvärr inte så bra på barnstamning, minns inte så mycket från hur det var att stamma som barn
    Men inte stressa, inte jäkta, fyll inte i. Låt henne prata i sin takt. Barnstamning är vanligt och det går nästan alltid över. Det är få som fortsätter att stamma i vuxen ålder.
    Jag tror du kan hitta mer info på www.stamning.se. Det är Sveriges Stamningsföreningars riksförbund. Sen brukar biblioteken ha bra böcker om just barnstamning. Bvc kan också ge råd.

Vill man ha experthjälp är det logoped man vänder sig till.

• trulsan

Min minsting stammade oxå en period när han var runt 3år. Det var inte mycket och gick över efter ett tag. Tror inte att du ska vara så orolig.
    Kram!

• Tettan

Min dotter stammade också en ganska lång period. Hon blev liksom ivrig att få sagt det hon ville. Jag var riktigt orolig ett tag, men nu är det borta för länge sedan. Hon är 5 år nu.

• VThe

Så gjorde min dotter oxå i den åldern, från att ha pratat klockrent började hon "haka upp sig" extremt. Men efter några månader gick det över av sig själv och hon pratade bättre än någonsin...Beror väl på hur mkt hjärnan utvecklas just då, språket "hinner" inte med. Vi påpekade det aldrig för henne.

Svar på tråden Min dotter har börjat stamma jätte mycket