• Äventyr

Extremt lågt blodvärde (Hb)

Hej!
    I fredags fick jag veta att jag hade extremt lågt Hb, 56. Jag fick blodtransfusioner och mår bättre men vet fortfarande inte vad det beror på, det ska utredas.

Jag vill gärna höra om någon annan har erfarenhet av detta. Jag är inte gravid.

• Svar på tråden Extremt lågt blodvärde (Hb)
  • BebisDagsSnart

Blöder du mycket vid mens?. Vid brist på järn, vitamin B12 och folsyra kan också sänka mängden Hb. Finns nåt som heter Anemi läs mer om det här

sv.wikipedia.org/wiki/Anemi

• Starkast

Vad har du mer för symptom då?
    Riklig mens?
    Annan blödning?
    svart avföring?
    Om inte finns ju risk för någon sjukdom. Men antar de utreder orsaken?
    Det jag vet är att den kritiska gränsen går vid 80, så ditt värde är ju superlågt.

• Äventyr

Orsaken utreds, och jag har läst massa länkar på nätet och fått information av läkare. Anemi = blodbrist = lågt Hb.

Det jag är intresserad av är om någon annan råkat ut för detta och vad det då berodde på och hur det gick.

• Dolphingirl

Min kusin vet jag hade ett blodvärde på något på 40. Hon kollapsade hemma efter jobbet en dag.
    Anledningen till att hon fick det var att hon under en ganska lång tid gått ner mycket i vikt. Hon hade kommit till en nivå där hon var nöjd men vågade inte riktigt börja äta mer. Hon svälte sig inte, men åt på tok för lite till hur aktiv hon var.

Idag är hon frisk och äter som vem som helst. Det var aldrig tal om några ätstörningar.

Hoppas du blir bättre snart och får ett mer normalt värde.

• Äventyr

Tack:)

Oj, så det var bara det som låg bakom? Vad skönt att hon mår bra idag!

• Äventyr

Jag förstår att hon kollapsade. Jag var nog rätt nära, tror jag.

• rajtantajtan

Får jag fråga hur du mår då TS? Jag hade blodvärde nere på 76 efter förlossningen & jag mådde riktigt pyton, kände mig svimfärdig, illamående, yr, svag, kallsvettig, hjärtklappig USCH & FY & BLÄ!
    Och då har du ändå lägre ändå...

• Themis

Om du vill läsa på står det lite i min pres om HB och vad man ska tänka på när man äter om man har för lite järn. Kolla under "järnvärde".

• Äventyr

Rajtantajtan, jag har antagligen gått med detta en längre tid och omedvetet anpassat mig. Det var först sista 3 veckorna eller så jag började få hög puls, bli anfådd vid minsta ansträngning, hade ont i magen, musklerna orkade inte riktigt hålla upp kroppen, jag blev darrig och fick ont i fingrarna. Och så var jag blek. Men efter blodtransfusionerna mår jag mycket bättre! Om värdet sjunker snabbt så hinner man inte anpassa sig på samma sätt.

• Sanemjo

Jag hade inte lika lågt, men runt 70, när jag gick på gymnasiet.

Jag fick ta såna avföringsprover för att utesluta blödning.

Man hittade ingen orsak, men jag fick äta järntabletter så att jag kom upp till ett normalvärde.

Eftersom jag nog långsamt hade fått sämre värden så kände jag inget själv.

Min förklaring är kraftig mens och dålig kost- bodde ensam och hade knappt lärt mig nåt om matlagning.

Hoppas att det är bra nu för dig- ser att tråden startades för ett tag sedan!

Svar på tråden Extremt lågt blodvärde (Hb)