• Adamaria

ilningar i magen

Hej
    JAg är i Vecka 16 nu och känner att magen börjar växa på riktigt, haft mycket "växtvärk" i nedre delen av magen. Nu idag när jag jobbade... jobbar som sjuksköterska på en akutavdelning fick jag som stickningar i nedre delen av magen. men när jag satte mig ner så försvann de tillslut. Sedan efter jobbet skulle jag gå till affären och då fick jag som ilningar eller som skärning genom nedre delen av magen och ner mot underlivet, var tvungen att gå saktare.
    Någon som har känt lika? Vad kan det vara? detta är min första graviditet. MVH M

• Svar på tråden ilningar i magen
  • Flickis71

Jag har precis likadant. Är i slutet av vecka 15 (14+5), och har haft obehagliga ilningar och lite hugg i magen de senaste dagarna.

Jag surfade naturligtvis genast ut på nätet för att hitta svar, och hittade detta på niomanader.se:

"Några sätt att beskriva växtvärk kan vara; molande mensvärk, ilningar, stickningar, hugg, kittel, pirr etc etc. Det kan kännas obehagligt men är varken onormalt eller farligt."

Har försökt övertyga mig om att livmodern lagt in en extra hög växel nu, och att det är en seriös växtvärk jag känner. Blir det värre tänker jag ringa till min BM och be om extra undersökning. Bara för säkerhets skull...

• Adamaria

åhh, nu känner jag mig lite lugnare. Trodde tjorven inte trivdes i magen och ville ut. Blev riktigt skrämd, men nu känner jag mig lite lugnare. Tack för svaret :)

• Pingu32

Det kan kännas mycket från magen just i de veckor som du befinner dig i. Som du själv skriver så växer livmodern och det är många organ som ska hitta en ny plats i magen. Jag har tex haft olidligt ont i magen i vecka 20 och det var inget fel sa läkaren utan helt normalt! Fast ont gjorde det och orolig blev jag. Men nu är jag i vecka 22 och det har gått över och ibland glömmer jag att jag är gravid..

Svar på tråden ilningar i magen