• happy72

Får era 1-åringar äta kakor och bullar?

Min dotter fyller snart 1 år. Än så länge har hon inte smakat sötsaker mer än frukt. Får era 1-åringar äta kakor och bullar? Vet inte hur noga man ska vara med det, med hänseende till vikt och tänder. Naturligtvis tänkte jag att hon får tårta när hon fyller 1 år, och möjligen därefter en måttlig mängd när vi är på kalas. MEN det fikas ju ofta hos släkt och vänner. Och själv stoppar jag i mig, så lite fräckt är det mot henne som får äta lite banan eller ett smörgåsrån. Ska man avvakta eller är det bara att "bulla upp"? Vad är era erfarenheter?

"Hejsan hoppsan alla bagarbarn, bullfest, bullfest heeeela dan!"

• Svar på tråden Får era 1-åringar äta kakor och bullar?
  • Venna

Våran lilla tjej får smaka bulle eller nån kaka ibland. Oftast får hon smörgåsrån eller banan eller så när vi fikar och är oftast nöjd med det. men ibland visar hon att hon vill smaka och då får hon det, i måttliga mängder såklart.

Jag tror inte att det är någon fara så länge de inte äter bullar hela dagarna varje dag. Allt är nog bra i lagom dos.
    Jag kan tillägga förresten att hon har varit lite krånglig med maten tidigare och då har hon inte fått äta fika. men nu äter hon mat som en häst och då tycker jag att det är om med en bulle då och då...

• BHJE

Här hemma kan man inte muta (lura) dotter med annat än det man själv äter så hon har fått smaka. Tror inte heller att det är så farligt med måtta o då o då - viktigare att man koncentrerar sig på kosten; att den är rätt sammansatt osv.

• Yvonne81
    happy72 skrev 2007-08-19 23:17:53 följande:
    Min dotter fyller snart 1 år. Än så länge har hon inte smakat sötsaker mer än frukt. Får era 1-åringar äta kakor och bullar? Vet inte hur noga man ska vara med det, med hänseende till vikt och tänder. Naturligtvis tänkte jag att hon får tårta när hon fyller 1 år, och möjligen därefter en måttlig mängd när vi är på kalas. MEN det fikas ju ofta hos släkt och vänner. Och själv stoppar jag i mig, så lite fräckt är det mot henne som får äta lite banan eller ett smörgåsrån. Ska man avvakta eller är det bara att "bulla upp"? Vad är era erfarenheter?"Hejsan hoppsan alla bagarbarn, bullfest, bullfest heeeela dan!"

Ja det fick han men han har aldrig varit speciellt glad i bullar och tårtor och först vid 3 års ålder gillade han bullar. Men klart han fick smaka!

Men han gillade lussebullar när han var 9 månader så det fick han

• happy72

Hmm, ja det låter vettigt som ni säger, ett avslappnat förhållande att inte göra så stor grej av det, utan visst kan hon få en bulle om hon visar sig intresserad.

• limmelime

tänker på vad min tandläkare sa när jag själv va yngre:
    "du har så fina o välskötta tänder, det märks att du e duktig med tandborstningen!"
    o det enda jag tänkte var: "hmmm men faster xxxxx sa ju att en massa bullar o kakor gör så man får hål i tänderna, varför har inte JAG det då?"
    och inte var jag överviktig heller, inte under hela min uppväxt, FAST det ligger i generna hehe...

(när jag var liten VAR det i stort sett "bullfest hela dan" vi e stor släkt o alla gick på allas kalas, vilket blev ganska många varje månad hihi)

min poäng: tror det har blivit lite för stor "hysteri" kring det här med nyttig kost o "akta dig för det och det"...
    att barnen smakar utav både bullar o kakor, vad gör det?
    huvudsaken e väl att de inte vräker i sig ett helt fat med bullar o söta kakor o sen går till sängs utan att borsta tänderna.

• happy72

Tänkte om det var nån som hade negativa erfarnheter, som man kasnke inte tänkt på. Eller såsom att barnet börjar tjata efter sötsaker och inte vill ha mat, eller fått dåliga mjölktänder (jag hade själv massa hål som barn, fick dricka O'boy till låååånga frukostar = tandborstningen dröjde = massa hål = inte kul med massa plomber i vuxen ålder).

• limmelime

fram för bullfest hela dan!!!

• Murklan

Jag försöker att hålla på sösaker så länge som möjligt.Självklart fick lillan tårta på 1årsdagen.
    Hon är oftast nöjd med rån eller frukt när vi fikar.Tids nog vill hon ha annat fika oxå men varför ge henne det när hon nöjer sig med det andra.

• Jessica24

Klart han fick och får smaka. Dock var han inte så intresserad av det vid 1-årsålder, men nu förstår han mycket mer och vill gärna smaka bullar då vi fikar hemma hos någon.

Förstår inte varför man nekar sina barn en liten bit bulle/kaka, då man själv sitter och trycker i sig det.
    För övrigt så tar barn inte skada av att äta lite bulle/kaka vid enstaka tillfällen.

• limmelime

murklan: näää man behöver ju inte TVINGA i barnet sötsaker om de inte ens FRÅGAR efter det, det var inte så jag menade (om nu nån trodde det,hihi)

• Murklan

Nej det trodde jag inte att du menade heller.Men det finns faktiskt dom som gör det.Tro det eller ej.

• happy72

Tack för era svar! Det låter vettigt - att köra den gyllene medelvägen med sötsaker i lagom dos - om hon ber om det!

Svar på tråden Får era 1-åringar äta kakor och bullar?