• kristinah

bostadkostnad (hyra el lån) runt 9000:-/månad vad har ni för inkomster?

vi funderar kring om vi kommer att ha råd med en hyra på 8700:-/månad med en inkomst på 37 000:-/mån före skatt. eller tar vi oss vatten över huvudet?

hur mycket betalar ni?

• Svar på tråden bostadkostnad (hyra el lån) runt 9000:-/månad vad har ni för inkomster?
  • SEW

Vi betalar precis lika mycket med en inkomst på lite mindre. Jag är student och min sambo arbetar. Det handlar ju helt enkelt om hur mycket andra utgiftern ni har runt omkring. Bil, blancolån osv. För oss går det bra trots bil.

• vadskajaghetadå

det beror ju på vad ni har för andra utgifter.

om jag hade en hyra på 8700 och kanske inte så mkt andra räkningar skulle jag ta det.

vad vi har för inkomster per månad? allt irån 28.000 - 100.000

• kristinah

just nu har vi en hyra på 6200:-
    en trea

vi har tänkt att vi INTE vill prioritera boendet så mycket att vi är beredda att lägga alla pengar där utan vill kunna spara just för att kanske tom få en liten buffert som vi aldrig haft.

så dyker plötsligt chansen upp tille tt byte som skulle ge oss möjlighet att bo i en drömlägenhet - det kommer aldrig en likadan chans igen - och nu undrar man om man är dum om man inte tar chansen eller om man är dum om man gör det....

• kristinah

vi har bil (ca 1000:_/månad i försäkring bensin och parkering) studielån 1000:-/månad övriga räkningar ca 4000:- (dagis etc) fackavg + akassa 2 per 2000:-/månad sen kostar väl mat - tandläkarbesök - sjukfrånvaro med barn etc också det blir bra på gränsen.....jag VET

• Rokka Jill
    kristinah skrev 2007-08-20 00:01:01 följande:
    just nu har vi en hyra på 6200:-en treavi har tänkt att vi INTE vill prioritera boendet så mycket att vi är beredda att lägga alla pengar där utan vill kunna spara just för att kanske tom få en liten buffert som vi aldrig haft.så dyker plötsligt chansen upp tille tt byte som skulle ge oss möjlighet att bo i en drömlägenhet - det kommer aldrig en likadan chans igen - och nu undrar man om man är dum om man inte tar chansen eller om man är dum om man gör det....
    har ni aldrig haft en buffert ska ni inte alls slå till
  • kristinah
    Rokka Jill skrev 2007-08-20 00:09:45 följande:
    har ni aldrig haft en buffert ska ni inte alls slå till
    för att?
    och vad är en buffert? hur mycket pengar?
  • Rokka Jill

En buffert anser jag allt från femhundringen till obegränsad summa.
    Lyckades ni inte att spara undan någon femhundring eller några få tusingar så hur ska ni klara er på en ökad hyra som är 3000:- mer?

• kristinah

jo vi har aknske en "buffert" på sammanlagt 15 000:- just nu

men det är också allt
    det känns inte som några stora pengar  att ha

menså är vi ju rätt "gamla" också
    vi har ju ingen buffert som räcker till att lägga som insats vid nåt köp av bostad t ex

men visst har vi liiite pengar utöver det vi har

vi skulle klara den högre hyran det är jag säker på men är det VÄRT det?

eller ?

först var tanken att vi skulle bo kvar i trean och sätta undan det extra som en större lägenhet skulle kosta oss - för de extra pengarna skulle vi kunna resa hade vi tänkt

men nu undrar jag vad barnen uppskattar mer...ett stort boende med plats för egna rum och kunna ta hem kompisar utan att behöva ha syskonet is amma rum eller mamma och pappa i köket föra tt inte vara "ivägen" eller en resa då & då?

Svar på tråden bostadkostnad (hyra el lån) runt 9000:-/månad vad har ni för inkomster?