• Anonym

Ok att lägga ut foton på andras barn utan att fråga innan?

Ja, det jag undrar över är just det som står i rubriken. Är det ok? En slälting lagt ut foton på MITT barn utan att fråga innan. Dessa foton är tagna av släktingen själv men det är väl inte ok för det? Finns det någon lag om detta? Nåja, sak samma, jag tycker att det hör till vett och etikett att FRÅGA barnets föräldrar innan. Jag lägger själv inte ut bilder på mina barn och därför ska ingen annan göra det heller. Först lät jag det bara vara men nu känner jag att jag måste säga till om det!

Hur känner ni andra kring sånt här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 00:15:23:
    släkting *

• Svar på tråden Ok att lägga ut foton på andras barn utan att fråga innan?
  • ratwoman

jag tycker inte att det är okej. Om det skulle varit jag så skulle jag frågat vederbörande först.

• Lychee

Nej, det är inte okej och man får inte göra så utan tillstånd heller. Be henne ta bort bilderna PRONTO!!

Mina äventyr som nybliven mamma - theycallmeamilf.blogg.se
  • baby87

Nej jag skulle aldrig kunna tänka mig och sätta ut andras barn på internet skulle inte ens sätta än att jag ska fråga först DET ÄR SÅ FEl när jag får barn så komemr jag inte låta folk sitta o fota den hit o ditt

• Anonym

Detta är en faster till barnet och hon ansåg sig kanske ha rätt att lägga ut foton eller så tänkte hon kanske inte på att vi (mest jag kanske) skulle ha något emot det. Men jag tycker inte att det finns någon anledning att ö.h.t lägga ut foton på någon som inte kan säga till själv om det är ok eller ej. Det känns som att jag skulle uppfattas som löjlig men jag gillar det verkligen inte.

• Anonym

Förstår inte varför det ska vara så svårt att fråga, men jag gissar att hon helt enkelt inte förstod bättre eller antog att det är ok att stoltsera lite som faster, typ.

Vargadotter
    Man får alltså inte det?

• Lychee
    Anonym skrev 2007-08-20 00:21:04 följande:
    Förstår inte varför det ska vara så svårt att fråga, men jag gissar att hon helt enkelt inte förstod bättre eller antog att det är ok att stoltsera lite som faster, typ. VargadotterMan får alltså inte det?

Man får inte lägga ut bilder utan personens medgivande. Eller om personen jobbar inom den offentliga sektorn. Annars kan det vara ett brott mot PUL.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PUL

• baby87

Men förstår också för hon är ju faster hon vill visa upp sin söta brors son men det hon gjorde va fel

• Anonym

Jag vill inte uppfattas som en argbigga, men jag har en klump i halsen när man gör såhär. Suck. Har nu skrivit ett inlägg i hennes gästbok, men jag kanske borde ringa också, det där ser hon kanske inte förrän om flera dagar.

• Anonym

Baby87
    Ja, det förstår jag med men det är förkastligt att inte fråga innan. Sak samma, jag hade ändå inte godkänt det.

• Lychee

Jag tycker det är fel. Man kan gott fråga innan. Samma som att lägga upp bilder här ju.. Man frågar ju innan om det är okej. Jag frågar t om min sambo innan jag lägger upp bilder på honom

Svar på tråden Ok att lägga ut foton på andras barn utan att fråga innan?