• Rigor

Raskatter och priser

Hur kan priserna variera så mycket på raskatter?

Har kollat bla Rexkatter på annons, bla Blocket och det finns kattungar från 4000kr och upp till 10000 för den "nya" sorten
    Selkirk Rex, Vansinnigt söta, kolla!www.blocket.se/vi/12817526.htm

Och titta på denna kattunge: billig pgav Woody Allen-looken?
    www.blocket.se/vi/12717916.htm

• Svar på tråden Raskatter och priser
  • Rigmor Mortis

Generellt gäller att ju ovanligare ras, desto högre priser. Det kostar en massa för uppfödarna som håller på med ovanliga raser.

• Jesster

Beror väl på också om katten är tänkt att vara sällskapskatt eller utställnings/uppfödningskatt.

• Majsan70

Att priserna varierar har olika skäl.

Har du en ovanlig ras, så kanske de msåte importera osv. Svårare att hitta bra blandnngar på föräldrar m.m. Ganska mycket provtagning o sånt oxå på vissa raser. Det ligger mycket tid o pengar bakom aveln.

Själva så föder vi upp Birmor o hos oss kostar en utställningsbar Birma lika mycket som en som inte går att ställa. En avelskatt lika mycket som en som inte går att avla på.

• Rigor

Men om man nu har uppfödning av Devon Rex, varför tar vissa 3500 kr och andra 6000 kr? Är det att vissa katter "inte blev så bra" eller att man tycker att "mina kattungar är i världsklass"?

• Majsan70
    Rigor skrev 2007-08-20 19:04:02 följande:
    Men om man nu har uppfödning av Devon Rex, varför tar vissa 3500 kr och andra 6000 kr? Är det att vissa katter "inte blev så bra" eller att man tycker att "mina kattungar är i världsklass"?
    De kanske har svårt att bli av med vissa katter o därför sänker priset lite? Det är ju likadant med perserkatter. Vissa går för 3000 spänn o andra 6000.
    Själv skulle jag hellre behålla en unge än att skänka bort den till halva priset. Har mina katter en defekt som en vitfläck eller dåliga kilar eller nåt liknande, så kan jag ev. sänka priset med 500 spänn kanske. Men det beror helt på köparen.
  • Eliisabet

en vän till mig köpte sina katter för 15k resp. 17k. Det är nakenkatter och kanske skall de vara så dyra, det är ite utställningskatter utan bara sällskap

• Rigor

Elisabet;
    Fattade jag rätt? Köpte hon katterna för 15.000 kr?! 17.000 kr?
    Det är mer än vad jag har betalat för min bil! Vilken galen värld!

Meeeen, när jag tänker efter...
    De där rexarna, Selkirk Rex, som jag hade länkat till, de långhåriga var ju bara sååååå söta! Sån skulle jag kunna tänka mig och det är ju inte så stor prisskillnad. Inte om man jämför med bonnkatter som kostar 100 pix i alla fall!

• Eliisabet

Du fattade rätt det är galet mycket pengar men hon är kattalergiker och stoooor kattälskare så hon tyckte det var värt det.

• Rigor

Eliisabet,
    Men, förlåt allihopa, de är ju så fula! Nakenkatterna alltså!

Klarar hon allergin med de katterna då? Har hört att även kattens saliv (var det ngt mer oxå?) kan en allergiker reagera på. Nyfiken för att jag var allergisk som barn men har inte reagerat på katter på många år och jag vill så gärna ha katt igen!

• Eliisabet

Jo det går bra med de katterna. Hon hade de på prov någon månad först och det gick mycket bra.
    Håller kanske inte med om att det är fula, men de ser ju lite speciella ut Men de känns som varma persikor och de är supermysiga så det väger upp det något udda utseendet

• Majsan70
    Rigor skrev 2007-08-20 19:33:00 följande:
    Majsan:Vad kostar en av era kattungar?
    Runt 6000 kronor ungefär ligger priserna på Birmor i dag. Har man en särskild linje så kanske man får punga ut med lite till.
  • Rigor

Elisabet

Bra med en ny vinkel på nakenkatten! Som en varm persika! Urhärlig beskrivning!

• Eliisabet

Du borde testa att klappa en varm persika någongång, man förlåter dem för deras nakenhet, jag lovar

• Rigor

Jag ska ta med mig svampkorgen och se ifall jag kan hitta nån småluden skär pärsika att plocka med mig hem!

• Himesama

Våra Devons kostade 5500 kr /st

• Powerwoman

Jag har nakenkatter, och är inte allergisk:)

Jag tycker att Sphynxar är den absolut finaste rasen, de hårar inte, de är otroligt sociala & orädda, de hårar inte (enorm fördel) och de är superkeliga, de känns som febriga bebisar:)

De kostar ju en del, men kan man köpa en platt-tv för en massa pengar, eller en resa som bara varar 1-2 veckor, så kan man ju betala en del för en "kompis" som man får ha i 10-15 år...

Svar på tråden Raskatter och priser