• vackrastarflow

Honkatt eller hankatt??

Vad är fördelerna respektive nackdelarna med att ha en hankatt vs. en honkatt?

Jag kommer att kastrera katten i vilket fall som helst men vill ändå veta vad jag har med att göra. Jag ska skaffa katt för första gången, och vill såklart hitta en katt som passar mig bäst, däremed även se för- och nackdelar med de olika könen. Om det nu är så stor skillnad egentligen?

• Svar på tråden Honkatt eller hankatt??
  • Gaiia

Det är väl något billigare att kastrera en hankatt! Annars tror jag inte det är nån större skillnad!

• Rauija

Ska du hålla på med avel?

Annars röstar jag på hankatt.
    Honkatter skriker när dom löper och är dyrare att kastrera.
    Hankatter bör kastreras om dom inte ska gå i avel eftersom hormoner mm gör dom stressade och för att dom kan mäsrka revir inne annars...

Lycka till

• vackrastarflow

vet ni om hanar blir större än honor??

ska förmodligen skaffa katt genom ett katthem och då är katten redan kastrerad när jag får den, såvida jag inte väljer en kattunge.

• vackrastarflow

(så nej, ingen avel, ren sällskapsmisse)

• Rauija
    vackrastarflow skrev 2007-08-20 09:58:45 följande:
    (så nej, ingen avel, ren sällskapsmisse)
    Han katter är i regel större än honkatter.
    Men om du tar en från ett katt hem är det troligen en bondkatt, och dom kan bli lite hur som helst.
    Vissa hanar ser ut som kattungar=)
    Gulligt iof.

Jag skulle ändå rösta på en hankatt.
    Oftast trevligare
  • Majsan70

Jag tycker inte könet spelar nån som helst roll. Har man dessutom en huskatt så vet man ju inte alls hur de blir vare sig i storlek eller temperament.

Vi har Birmor av olika kön o de har olika personligheter o är lika mysiga båda två.

• vackrastarflow

ok, tack för hjälpen

Svar på tråden Honkatt eller hankatt??