• Snowstorm

Nån som tagit med hund utomlands???

Jag o min sambo kommer om allt går som planerat flytta till Australien nästa år. Vårt STORA dilemma just nu är om vi ska ta med vår labrador eller ej. Han är tre år o vår ögonsten.

Det som talar FÖR att ta med honom är: svårt att säga hej då till en "familjemedlem" o skulle va helt underbart att ta med honom för oss o vårt framtida barn.

Nackdelar: kommer kosta ca 25 000kr (!!!) att frakta honom inkl. veterinärkostn, flyg, flygbur, karantän etc. Dessutom vet jag inte hur han kommer att hantera värmen i Australien. Han "lider" när det är 25+ gr här i Sverige...Har ringt flera veterinärer o de säger att hundar acklimatiserar sig bättre än människor, men jag är inte helt övertygad..

Om man tänker bara på hans bästa är det nog bästa om han stannar här. Han skulle få det bra hos dagmatten som han älskar samt bo kvar i samma område samt leka i snön på vintern...och när allt kommer till kritan måste man ju tänka på hans bästa.

Åh gud va detta är svårt!! Är det någon som kan dela sin erfarenheter vad gäller att ta med hund resp. lämna hund hemma, när ni flyttat???

tacksam för alla svar o input

• Svar på tråden Nån som tagit med hund utomlands???
  • Tettan

Har absolut ingen erfarenhet av detta, men är det meningen att ni ska stanna för gott i Australien?

Jag har nämligen hört att det kan vara svårt att få ta med hunden TILLBAKA till Sverige om det skulle bli aktuellt.

• Xcena

Jag tog med min hund nar jag flyttade till Gran Canaria. Tyckte att hon klarade varmen valdigt bra. (Schafer) Jag promenerade alltid i narheten av stranden sa att hon kunde bada om hon blev for varm dock. Sjalv skulle jag aldrig kunnat aka utan min hund, men tyvarr sa kom jag hem utan da hon blev for gammal. Svart att ge tips da Australien ligger sa mycket langre bort an Gran Canaria och da det ar valdigt olika lander. Skulle nog tagit med mig hund om jag var du da din hund inte ar speciellt gammal och kommer formodligen att leva 7 ar till i allafall.

• hotten

nu vet jag förvisso inte vad som gäller för just australien, men varför skall det kosta så mycket? varför måste man ha karantän?
    inte för att jag inte tror dig då du säkert kolat upp det då du skriver så bara undrar!

tar man med sig hunden till västindien så kostar det ju inte mer än några hundra, likaså innom sverige å scandinavien... varfös skulle de kosta så mycket åt andra hållet?

ja naturligtvis rabies vaccinen,blodprov, pass,.. de kostar typ 1500,- å är en engångskostnad sedan ger man rabies vaccin en gång per år (eller hurdant vaccin man valt) kostar typ 250,- å man kan frakta fram å tillbaka hur man vill.. (fast man måste ju

till många länder måste man avmaska hunden hos veterinären några dagar innan man lämnar sverige å likadant när man kommer hem, men avmaskning kostar ju inet mycket!

karantän brukar man ju ha om man inte har pass... det vet jag kostar runt 25 000,- men inte skulle jag ha hunden i karantän i 3 månader som man då måste ha.

• Snowstorm

Hotten: Ja "bara" flygresan kommer kosta minst 15 000kr. Har kollat med SAS Cargo o de tar kilopris ( (kommer ej ihåg hur mkt, men eftersom vår hund väger 30kg plus man måste köpa bur går som sagt flygresan på 15 000kr. SEn tillkommer veterinärkost. Karantän måste alla hundar som flyger till Australien sitta i, en månad. De är väldigt noga så att de inte för in några sjukdomar.

Xcena: skönt att höra att din schäfer klarade värmen bra. Tycker vår hund flämtar väldigt o mest ligger still vid 25+ (han har väldigt bra kondis o inte överviktig alls).

Tyvärr är det fler faktorer som vi måste väga in. Ex vet vi inte vart min sambo kommer få jobb. Blir det i stan blir det väldigt svårt hyra lgh som tillåter hundar, men bor vi längre ut ska det ej vara något problem. Tyvärr kommer vi ej veta det förrän kanske bara ett par månader eller mindre innan flytt o vi måste boka in hunden minst 5 mån i förväg (har kollat upp det).

Ja inte lätt, fast å andra sidan tror jag han kommer få det bättre här i Sverige med dagmatten, men sannerligen ett svårt beslut...blääää.

• hotten

jaa det tar ju minst 6 månader å få gällande pass (rabies vaccin) å om det inte tar fösrsta gången (rätt vanligt ändå) så tar det minst 6 månader till.. å så boka in hunden minst 5 månader innan (om du menar att det är ingen ni kan avboka i sista stund?) så bör ni ju planera in det ca 1½ år innan ni åker....

• TingTing

En trad som passar mig! Jag har precis flyttat till USA for att plugga. Jag har en hund pa ett ar hemma, som jag verkligen vill ta over hit. Tanken ar att jag isf ska gora det till nasta sommar, da vet jag ocksa med sakerhet om jag kommer att stanna dar en lang period. Saknar honom fruktansvart mkt! Min mamma sa ocksa natt om att det kunde vara problem att ta med honom tillbaka till sverige om jag skulle flytta hem igen. Kan inte hitta nagonstans dar det star, nan som vet natt om det?

25000 later mkt! Men det ar ju en stor hund du har, sa det ar ju kanske inte sa konstigt. Min hund vager 5 kg, jag kan till och med ha honom som handbaggage om jag "ansoker" om det, dvs inga allergiker och sa ombord.

Hur ska man losa det med rastning och sant? Det ar ju 9 timmars flygresa till USA fran Sverige. Ska man ge lugnande till hunden?

Mkt att tanka pa!

• TingTing

Ett alternativ ar ju att lamna honom hos dagmatte tills ni vet sakert var ni ska bo, hur lange och sant. SA har jag lost det. Och det funkar tydligen jattebra med min dagmatte. Men man vill ju anda ha sin hund hos sig!

• siamusen

Jag skulle tagit med mig hunden. Tror ni kommer angra er om ni inte gôr det

men som Ting Ting sa sa kanske ni kan aka fôrst, hitta boende och ta över hunden sen.

Ting ting- du kan hitta info pa jordbruksverkets sidor. Min katt har restv fram och tillbaka flera ganger. Det är lite klurigt fôrsta gangen men sen gar det bra.

• TingTing

Siamusen - Vart har din katt da akt? Jag langtar saaa tills jag kan ta over min hund!

Keep me posted om hur det gar med valet med din hund!

• hotten

Ting ting, våra vovvar har vart bland annat till västindien (till lågrisk länder dvs lättare att ta med å tillbaka, canarieöarna osv).
    De flesta hundar håller ju sig 9 timmar el mer, varje natt så det är inget problem, sen kan man lära hunden att kissa å skita på en tidning eller liten sandlåda å så går man på toa med den å sandlådan (berättade min veterinär)..
    nä inga sömnmedel, dock lite glass har den fått på flygningen av flygvärdinnorna

• siamusen
    TingTing skrev 2007-08-29 05:21:47 följande:
    Siamusen - Vart har din katt da akt? Jag langtar saaa tills jag kan ta over min hund!Keep me posted om hur det gar med valet med din hund!
    Min katt har rest mellan Frankrike och Sverige och Frankrike och England.

Frankrike räknas ju fortfarande som ett rabiesland sa proceduren blir nog liknande den du skulle fa ga igenom.
  • Berni

jag flyttade till sverige och hade min hund kvar i chile, jag skulle vänta tills jag hade fått lite ordning på mitt liv ... oach spara pengar det kostade också mycket o mycket krångel ...för att få henne till sverige men innan jag hann och hämta henne han som tog hand om henne lämnade grinden öppet en dag och hon sprang ut och aldrig mer hittades... ångra väldigt djup att jag lät henne vänta så länge och jag förlurade min älskade hund.
    Ta med din hund!!! om du ska flytta permanent... klimat klarar dem att din hund ligger stilla när det är varmt är normalt det gör alla hundar i mitt land när det är varmt och rör sig mera på kvällarna... du ska märka att människor i varma länder gör exact det samma!!! lycka till!!!

• TingTing

Fick just ett mail fran min mamma som absolut inte tycker att jag ska ta med honom over. Hon tror inte han skulle klara forandringarna. Men just nu betalar jag nastan 2000 i manaden for min hund, till inget noje for min del - jag ser ju honom aldrig.

Tror ni hundar kan glomma folk? Jag ska ju vara borta i 4 ar. Min kompis (som ska forestalla min basta kompis) tyckte jag skulle salja honom ist, for han skulle anda inte komma ihag mig om 4 ar. Det vill jag absolut inte ska handa, han ar ju min och jag vill ju ha honom hos mig.

Usch, vilket dilemma!

• Cilla

Hej! Vi reste till Thailand för att stanna flera månader och tog med vår hund som älskar värme och bad. Det funkade jättebra. Visst han orkade inte mycket på dagarna, inte ens gå ut, det var för varmt, men som någon annan skrev så piggar ju hunden på sig på kvällen och tidig morgon för den delen (om man har en morgonpigg hund). Eftersom Thailand anses vara ett "rabies-land" är det dock lite trixigt att komma hem igen, men det går. Vi flyger till Danmark som inte kräver karantän och sedan bilar vi till Sverige - och ja, det är helt lagligt.

Ett tips är att vara noggrann med att ha uppmätt rabiesantikropparna i hundens blod till en godkänd nivå på ett "EU-godkänt laboratorium" efter vaccinationen/-erna och fyll på med vaccination innan den gamla går ut i det nya landet, så har du "fri väg" in i Sverige igen utan att vänta på att det ska gå x antal dagar efter vaccination tills blodprov får tas osv, kan fördröja hemresan. Fast jag vet iofs inte om detta gäller "icke-rabies-länder". Karantän gäller nog bara "rabies-länder". Allt står på jordbruksverkets hemsida. De är också mycket hjälpsamma om man ringer och frågar.

Lycka till!

• hotten

det där med mätta antikroppar i blodet mm måste man ju ha för att få ett pass... å går man nu igenom proceduren som dels tar minst 6 månader (rätt ofta över de dubbla då det kanske inte tar första gången) å betalar typ 1500-2500,- (om det går igenom första gången...) så är det ju dumt att inte ta påfyllands dos varje år för typ 200,- än att gå igenom hela proceduren igen...

länderna är delade i hög å låg risk länder (lågrisk tex öar i västindien, finland, damnark mfl som våra hundar varit till),
    å sen finns det några få som inte behöver nått alls tex norge.

Svar på tråden Nån som tagit med hund utomlands???