Nån som tagit med hund utomlands???
Jag o min sambo kommer om allt går som planerat flytta till Australien nästa år. Vårt STORA dilemma just nu är om vi ska ta med vår labrador eller ej. Han är tre år o vår ögonsten.
Det som talar FÖR att ta med honom är: svårt att säga hej då till en "familjemedlem" o skulle va helt underbart att ta med honom för oss o vårt framtida barn.
Nackdelar: kommer kosta ca 25 000kr (!!!) att frakta honom inkl. veterinärkostn, flyg, flygbur, karantän etc. Dessutom vet jag inte hur han kommer att hantera värmen i Australien. Han "lider" när det är 25+ gr här i Sverige...Har ringt flera veterinärer o de säger att hundar acklimatiserar sig bättre än människor, men jag är inte helt övertygad..
Om man tänker bara på hans bästa är det nog bästa om han stannar här. Han skulle få det bra hos dagmatten som han älskar samt bo kvar i samma område samt leka i snön på vintern...och när allt kommer till kritan måste man ju tänka på hans bästa.
Åh gud va detta är svårt!! Är det någon som kan dela sin erfarenheter vad gäller att ta med hund resp. lämna hund hemma, när ni flyttat???
tacksam för alla svar o input