• Miiiaaa

Äktenskapsförord - Kostnad hos jurist?

Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att skriva ett äktenskapsförord hos jurist/advokat?

Antar att man kontaktar en advokatbyrå för ett möte och sen skriver man papper. Men priset då?

Vad är rimlig kostnad?

• Svar på tråden Äktenskapsförord - Kostnad hos jurist?
  • Puss och Kram

ca 2000-3000 får du nog räkna med...

MIn sambo och jag har upprättat testamnente och min kusin äktenskapsförord. Det var dessa pengar vi betalade...

• Isolde

Ja, 3000 ungefär. Det beror delvis på hur krångliga förhållanden ni har. Vi skrev ett enkelt äktenskapsförord (allt det här är mitt, allt det här är ditt, resten är gemensamt) och ett lika enkelt testamente, och det gick på 3.500 tror jag. Det är konsultationen innan som kostar, tror jag, för själva upprättandet kan inte ta många minuter om det är enkelt.

Men ring en byrå och be om en kostnadsuppskattning!

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • stumpen

Om ni inte har särkullbarn och bara är ute efter att avtala bort giftorätts godset så skriv ett själv och spara era pengar. Finns bra mallar på nätet annars finns det juridiska mallar att köpa i bokhandeln för ungefär 50 kr, alt en bok ( tror en heter Juridiska mallar, av Grauers). Glöm inte av att äktenskapsförordet bara tar sikte på skiljsmässa och ej om ena parten avlider. För att frångå dessa regler, som inte helt går att avtala bort, krävs istället ett testamente.

• Miiiaaa

Det handlar bara om att en enskild egendom (sommarstuga), samt eventuellt arv från mina föräldrar enbart tillfaller mig vid eventuell skiljsmässa. Det är min fars önskemål att det blir så här.

Inga särkullbarn, endast vårt gemensamma som är på väg!

• Isolde

TS, dina föräldrar kan ju testamentera sommarstugan till dig som enskild egendom.

Jag tror inte på färdigskrivna mallar, man kan lätt missa något specifikt och viktigt. Jag tänker på min mammas moster och hennes man som skrev ett sånt dåligt, egenkomponerat testamente att mannens brorson höll på att gå miste om den sommarstuga där han tillbringat sommarna hela sitt liv. Det var bara de andra arvingarnas välvilja (från några av dem rätt krystad ) som gjorde att han slapp vinka adjö till den.

Tretusen känns kanske som en stor summa, men det ÄR värt det.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • nina 1982

vi betalade 1800 men det beror kanske på var du gör det...Är det inte så att det du ärver från dina föräldrar kan testamenteras som enskild "egendom"...men det får göras av dina föräldrar innan bortgång../Nina

• stumpen

Behöver inte alls vara orolig för att skriva ett själv. ALLA advokat firmor har en gedigen samling av mallar( för ca 99% av deras kunders önskemål), men de säljer sin databas mycket dyrt. Om du är orolig ändå kan du köpa denna mall för 100 SEK, www.juridikfokus.se/blanketter/blanketter/exempel/002.pdf

• alh

Betalade ca 300 :- för hjälp med äktenskapsförord hos en nätjurist.
    Man fick själv spalta upp vad man ville ha sagt i det, och så formulerade han det juridiskt. Tog bara ett par dar!
    Men sen kostade det ju några hundringar att regga det hos tingsrätten med, så räkna med en tusing allt som allt.

• Henrik31

Vad kostar det att göra ett samboavtal?

• timberhochmandie

Fastigheten Stugan 1:1 skall tillsammans med framtida arv efter Lisas föräldrar vara Lisas enskilda egendom. All Lisas övriga egendom skall vara hennes giftorättsgods. All Pelles egendom skall vara hans giftorättsgods.

Så mycket krångligare än så där behöver man inte göra det. Och äktenskapsförordet gäller ÄVEN om någon av er dör, men det gäller bara bodelning, inte arv.

Svar på tråden Äktenskapsförord - Kostnad hos jurist?