• afrodite78

Kan man lägga heltäckningsmatta i trappen?

Jag är egentligen helt emot heltäckningsmattor, men nu har jag kommit till ett läge där jag inte vet hur jag ska göra.

Vi renoverar vårt hus och nu ska vi ta tag i trappan, det är en stor svängd trappa som idag är täckt med en gräslig grå plastmatta. Under denna är en gammal men sliten målad trätrappa. Vi har haft flera golvfirmor som tittat på trappan men dom är alla mkt tveksamma till att det går att få den trären. Dom vill inte heller ta på sig jobbet då det är väldigt illa.

Efter mkt funderande har vi nu tänkt lägga en matta i trappen istället. En ny fin svart/grå matta. Detta för att det är skönt att gå på, det dämpar ljud och är halkfritt. 
    Resten av hallen kommer vara vit och inredningen blir svart/vitt med mest vitt.

Jag är rädd att detta sänker värdet på huset, är det fel att lägga matta i trapp nu eller är det i tiden igen? 

• Svar på tråden Kan man lägga heltäckningsmatta i trappen?
  • uniMog

Om ni inte vill ha matta så skulle jag inte sätta matta Det finns som träfasader man kan sätta ovanpå det gamla träet och på så sätt få en fin trätrappa igen. Och om det är mattans egenskaper man vill ha kan man sätta matta på varje trappsteg istället (och då inte limma fast den så djävulusiskt så går det att få fram träet under igen)

Vi har iof totalrenoverat en gammal sliten trappa som det satt heltäckningsmatta på. Det tog tid, en väldigt väldigt massa arbete och slippapper i drivor. Men nu är den kanonfin. Vi betsade den ganska mörk och då gör det inte lika mycket att vissa fläckar från limmet inte går bort.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Katharina S

vi har oxå en gammal trätrappa (den var målad grön förut) med grå plastmatta som vi tog bort, ska oxå lägga heltäckningsmatta på.

Mamma till finaste Alva 19/4-07
  • afrodite78

Katarina S- låter som våra trappor är väldigt lika. Vår är oxå grönmålad under plastmattan.

Pejgan - Vi har kollat upp möjligheten att klä trappan med trä- men det är nästan ännu svårare och dyrare än att slipa och laga den. men tack ändå för tipset!
    Jag börjar själv gilla tanken på matta mer och mer, men vill gärna veta lite hur andra tänker och tycker om detta?

• utlandsmamma

Jag skall själv ha helteckningsmatta i min trappa. Tycker det är super snyggt, kommer ha en knallorange som kommer att slingra sig upp tre våningar. Alla andra golv kommer att vara vita eller svartmålade trägolv.

Kommer dels ha det för att dämpa ljudnivån och dels för att vi har haft en del olyckor med våran barn som traskar upp och ned i trappan med strumpor.

Har även märkt en trend (är arkitekt) att fler och fler människor vill ha heltäckningsmatta igen. Jag har på mina senaste projekt fått förfrågan om helteckningsmatta på trappen.

Lycka till i ditt val
    anna

• afrodite78

Tack Anna! Har oxå sett att det kommer tillbaka mer och mer, dom nya mattorna är ju helt andra än dom va förr. Lätta att göra rent och så..
    Sen är det ju väldigt skönt att gå på oxå.

• johandra

Att lägga en svart/mörk matta i trappen kan nog bli jättesnyggt tror jag

Såg en bild nånstans där dom målat själva trappen vit och lagt svart matt ap å stegen...skitcoolt blev det för det såg ut som att trappstegen flöt!

Vi hade nålfilt i vår trapp men slet bort den och sen visste vi inte vad vi skulle göra...Men på brädgården hittade jag 4mm ekplaywood som jag fick tillskuren i rätt storlek och så limmade vi fast dom(ja,jag lackade dom först)..Så här blev det!

http://www.familjeliv.se/krypin/lillalillajag/gallery/phpgyib5q.jpg

så det kanske kan vara ett alternativ annars??

Men jag tror inte att ni kommer sänka värdet bara för att ni lägger matta i trappen,det brukar oftast ses som positivt...

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v26
Svar på tråden Kan man lägga heltäckningsmatta i trappen?