Hur går ett lavemang till på förlossningen?
Många väljer att få ett lavemang när de kommer in på förlossningen, har jag förstått.
Men hur går det egentligen till?
Sprutar de upp massa vatten där bak, eller...?
Många väljer att få ett lavemang när de kommer in på förlossningen, har jag förstått.
Men hur går det egentligen till?
Sprutar de upp massa vatten där bak, eller...?
9 klick och ingen vill svara?
Svarar inte för jag vet inte och förstår inte varför man ska ta det!
Jag vågar svar, tihi!
Det är inget microlax precis...en påse med vatten och en slang i andra änden! Rejäla doningar...
Man tar det inte enbart av rädsla för att bajsa på sig under krystningen Emab, om det nu var det du syftade på. Det kan även vara bra för att sätta fart på värkarbetet!
Ok, har jag aldrig fatta eftersom man tydligen får det när man kommer in. Då har de ju inte fått någon uppfattning än om hur värkarbetet fortskrider...
inför min förlossning i Malmö fick jag själv välja, oh de sa att edt inte var flr att jag skulle vara rädd för att bajsa på mig för det är de så vana vid utan för att om det står mkt hårt bajs (många blir ju förstoppad under grav) kan bebisen få det lite svårare för att komma ut typ. Jag valde ta ett men det kommer jag nog inte göra nästa gång för jag fick sån enorm magknip och magknip i samband med värkar är inte roligt...
Lavemanget jag fick var ett klyx, inte ett vattenlavemang som någon beskrev här ovan, Det är nog olika.
Det är att det sprutas upp en mängd vatten (koksaltlösning har jag för mig) i ändtarmen som man sedan ska hålla sig så länge man kan med. Sen känner man tydligt när det är dags att gå på toa, tro mig!
Man tar det dels för att man inte känner för att bajsa på sig under förlossningen, som i och för sig inte är det minsta konstigt om man gör och barnmorskor och läkare är vana vid det så som sagt inget konstigt alls.
Men det kan även ta längre tid med förlossningen om man har fylld tarm då det liksom ligger lite i vägen.
Bästa är ju att ha tömd tarm och blåsa så är det som mest utrymme för bebisen att "glida ner".
Hoppas detta var svar på din fråga!
ursäkta min stavning, bebis i knät...
Jag vill inte bajja på mig under förlossningen, fy fad pinsamt Men vill inte heller att dom tömmer med slang... Finns det inte nåt piller man kan stoppa in där bak eller nåt?
Verkar tydligen vara lite olika på olika sjukhus dådå.
Kan även tillägga att det var skönt att inte behöva göra nummer 2 efter en förlossning också, då de flesta (liksom jag) var lite oroad för att göra det efter förlossningen. Man är så rädd att spricka av det, även om man inte kommer göra det. Så på så vis skönt att man inte kommer behöva göra nummer två lika snart efter förlossningen om man fått ur sig det innan