• Kejo

Fiske - Tips till nybörjare

Undrar om det är ngn som skulle kunna hjälpa en total nybörjare på traven gällande fiske? Jag lurar på att köpa ett spö och se till att lära mig lite mer men jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Någon som har något tips på ett bra spö att börja med, vad jag ska tänka på bla? Kanske en bra webbsida som har bra info i ämnet?

• Svar på tråden Fiske - Tips till nybörjare
  • MrM

Be dem plocka ihop ett bra nybörjar-kit i en fiskebutik. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Säg vad det får kosta och vad du är ute efter att uppnå. Sedan kan det vara lämpligt att leta upp någon bra sjö i närheten med bra tillgänglighet från land om du inte har egen båt. Köp ett fiskekort, antingen för någon intressant sjö eller för ett större område. Sportfiskekortet täcker ganska många sjöar till exempel. Sedan tycker jag att det bara är att sätta igång. Tycker du att det är kul finns det ju föreningar, kurser, böcker och filmer att tillgå men det är minst lika roligt att bara vara glad amatör. Se upp för att det kan bli en galet dyr prylsport bara om du blir riktigt biten.

Mvh

• Kejo

MrM,
    Tack för goda tips

Funderade på en väldigt dum sak... Jag kollade i en fiskebutik på nätet och det fanns så otroligt många olika typer av spön. Spinnspö, haspelspö... Vad är det för skillnad på dessa?

Jag är ute efter ett spö som ska utnyttjas från en klippa vid havet eller en större sjö.

• polle

Jag tycker du ska köpa ett haspelset 7 eller 8 fot. Satsa på en shimano rulle, de håller riktigt bra kvalitet.
    Om du skriver var du bor så kan jag ge dig tips på bra fiskebutik som kan hjälpa dig med allt.
    Har själv en sportfiskebutik sen 1996.

• Kejo

polle,

Jaaa, jag tar hemsk gärna emot tips. Jag bor i vår vackra huvudstad Stockholm. Kan tänka mig att utbudet är helt ok här?

Tusen tack

• Eros Light Love

Utbudet är bra i Stockholm.
    Vad ska du fiska? Alltså vilken fisk?
    Vilken prisklass ska det vara?

Satsa iaf en 2000 om du vill ha något som håller hyffsat länge.

• Eros Light Love
    Kejo skrev 2007-08-20 15:40:35 följande:
    MrM,Tack för goda tips Funderade på en väldigt dum sak... Jag kollade i en fiskebutik på nätet och det fanns så otroligt många olika typer av spön. Spinnspö, haspelspö... Vad är det för skillnad på dessa?Jag är ute efter ett spö som ska utnyttjas från en klippa vid havet eller en större sjö.
    Spinnspön är till för spinnrullar, t.ex en:

Ambassadeur: www.h4.dion.ne.jp/~the/rjr/img/abu/zpi-abu-sx1601cum-sicltd-300x300.jpg

Haspelspö till haspelrullar, tex en:

Shimano haspelrulle: www.mastercatalogue.com.au/product-images/shimano-reel-sustain.jpg

Spinnrullar sitter på ovansidan av spöt och haspelrullar på undersidan.
    Är du nybörjare så tycker jag du ska glömma spinnrullar för att starta med.
  • MrM

Inne i stan kan du ju ställa dig lite var som helst men där får man hela tiden svara på frågor från förbipasserande vilket kan bli nog så irriterande. Tyresö har en del sjöar med bra tillgänglighet från land samt några ställen där man kan hyra roddbåtar (fiskekort krävs). Utåt Nacka- och Värmdö-hållet finns en del put-and-take-sjöar med ädelfisk, kan vara lite knepigt på vanligt haspel dock (dagsfiskekort). Har du bil så finns det ganska många roliga sjöar att ta sig till runt Stockholm. Åker du kommunalt så blir det lite meckigare men fortfarande helt okej.

Mvh

• SVejsan

Eros Light Love skrev 2007-08-21 16:10:40 följande:

Utbudet är bra i Stockholm.Vad ska du fiska? Alltså vilken fisk?Vilken prisklass ska det vara?Satsa iaf en 2000 om du vill ha något som håller hyffsat länge.
    Tjohoo! 2000 kronor om man bara vill känna sig för...
    Nja, som första spö funkar något av de paketen som man kan hitta, satsa på ett känt märke... Och anpassa efter vad för fisk du är ute efter...
    www.raskens.com/prislistor/haspel_spinnprodukter06.asp
  • Kejo

Tack för alla svar.

Som jag skrev tidigare, kommer att fiska ute i skärgården mestadels. Och vad det blir för fisk...
    Finns det ngt annat än gädda?

• MrM

De säger att det finns havsöring där men jag har inte lyckats dra upp något bevis själv. Antingen ljuger de eller så är jag en usel fiskare. Jag tror att de ljuger.

Mvh

• Eros Light Love
    SVejsan skrev 2007-08-22 08:38:27 följande:
    Eros Light Love skrev 2007-08-21 16:10:40 följande:
    Tjohoo! 2000 kronor om man bara vill känna sig för...Nja, som första spö funkar något av de paketen som man kan hitta, satsa på ett känt märke... Och anpassa efter vad för fisk du är ute efter...www.raskens.com/prislistor/haspel_spinnproduk...
    2000 kronor är inte särskillt mycket med rulle, spö och bra lina.
    Om du bara ska känna dig för så vänta in någon REA, och hitta ett kvalitetsspö för en liten pening.
  • Eros Light Love
    MrM skrev 2007-08-22 11:22:46 följande:
    De säger att det finns havsöring där men jag har inte lyckats dra upp något bevis själv. Antingen ljuger de eller så är jag en usel fiskare. Jag tror att de ljuger. Mvh
    Det handlar mer om var du fiskar, du måste känna till vissa "hot spots".
Svar på tråden Fiske - Tips till nybörjare