• Jonna74

Mördarsniglar i växthuset

Hej!
    Mördarsniglarna har hittat till mitt växthus, och där trivs de i det ständigt varma och fuktiga klimatet.
    Efter att jag lagt ut snigelgift försvann de för ett tag, men är nu tillbaka igen.
    Har lagt nytt gift igen.
    Detta gift är inte något som tas upp av tomaterna och de andra växterna utan man kan äta som vanligt som tur är, men hur aptitligt tror ni det är att gå ut och ta en tomat?
    Jag har helt tappat lusten med växthuset.

Frågan är hur jag gör ni inför nästa säsong.
    Troligen kryllar det av ägg i jorden.
    Jag har tänkt rensa ut totalt i växthuset nu, och sen gräva ur en hel del av jorden.
    Lägga ut snigelgift i omgångar.

Det sägs ju att man aldrig blir av med sniglarna, och om jag ska behöva hålla på såhär alltid nu i växthuset så skiter jag nog i allt....

Kram Jonna

• Svar på tråden Mördarsniglar i växthuset
  • sanna77

Antingen lägger du ut snigelgift i all evighet. Alternativ två är att sätta upp ett snigelstaket runt växthuset. Det finns två modeller som ska funka. Dels ett elektriskt staket, dels en bockad plåt (sniglarna klarar inte att krypa över om plåten är böjd i en skarp vinkel).

Det är de små sniglarna som övervintrar, så se till att du har tömt växthuset inför vintern så att de inte har några ställen att gömma sig på.

• sanna77

Glömde säga att jag förstår att du blir supertrött på de förbaskade sniglarna!

• RiaRa

Jag förstår dig. Har just upptäckt sniglar under kantstenarna till mina rabatter. Har handplockat ett hundratal redan.
    Man förlorar liksom lusten till att odla.

Hittade detta på odla.nu Hoppas det finns nåt tips där för dig.
    www.odla.nu/artiklar/snigeltips_2.shtml

Lycka till med snigeljakten!

Svar på tråden Mördarsniglar i växthuset