• Smülschen

Muskelinflammation! Hjälp mig!

Vad ska jag ta mig till? Jag är gravid i fjortonde veckan och har en kraftig muskelinflammation som drabbat hela vänstra sidan av ryggen, axel och nacke. Det strålar ut i armen och det värker ända ut i fingerspetsarna...

Jag får enligt min läkare bara ta paracetamol vilket jag gör, men det hjälper inte ett sk-t! Jag har så ont att jag kräks. Kan knappt röra mig alls. Har knappt sovit på fyra dygn.

Jag har gått till sjukgymnast och fått massage några gånger och ska dit igen på onsdag, men frågan är hur jag ska stå ut tills dess. Det blir bara värre och värre. Ju ondare jag har desto mer spänner jag mig. Det är olidligt. Det känns som jag har knivar i ryggen!

Just nu sitter jag som en gammal tant på en pinnstol med huvudet vridet lite åt höger... Har fastnat såhär...

• Svar på tråden Muskelinflammation! Hjälp mig!
  • Noctis

Lindrar det inte lite om du ställer dig i en varm dusch eller lägger dig i ett varmt bad??
    Det hjälper kanske inte men det lindrar och mjukar upp musklerna lite smått..

• funnie

Har också muskel inflammation, har det i musklerna mellan revbenen på höger sida. Det onda sitter under högra bröstet och strålar till ryggen och ner i ryggslutet. Det är hemskt!! Hugger till i bland så jag tappar andan. Är gravid i v32. Fick detta när jag gick in i v23. Det har bara blivit värre och värre. Har varit hos fyra olika läkare, men blivit hemskickad med ordination vila. Allt började när vi målade huset, så jag antar att jag får skylla mig själv:)Men jag fattar inte varför det inte går över. Har inte hittat något som lindrar det onda, lättar lite när mannen masserar. Har gjort ultraljud på gallan de trodde att jag hade gallsten först.

• THR1972

Nu är ju inte jag gravid just nu men jag har dragits med återkommande muskelinflammationer till och från under 1½ års tid.
    Det är ju främst antiinflammatorisk behandling vid muskelinflammation men det kan ju vara svårt då du är gravid.
    Det finns ju även salvor och geleér man kan lokalbehandla med som tex voltaren gel...men hur det är då man är gravid vet jag inte.
    Det du kan göra är att skaffa dig en värmekudde, värmen lindrar det onda och kan tillfälligt få inflammationen att "lägga sig" ett tag. Massage är också bra MEN ska då utföras av utbildad person som tex massör, naprapat eftersom inflammationen kan bli värre om det "görs fel".
    Att stretcha är också viktigt eftersom man ju försöker kompensera där det gör ont...man börjar tex luta sig åt ena hållet för att det gör mindre ont eller så...i stället ska man försöka sträcka ut sig så mkt man bara kan (även om det gör ont)...tips på stretchövningar kan du få av massör/naprapat.

Muskelinflammationer är inget kul, fråga mig jag vet!
    Men man kan göra mkt för att lindra, främst då med massage och stretch. Men hör dig för ang lokal behandling med salva gel, kanske kan du använda sådant.

• THR1972
    THR1972 skrev 2007-08-20 19:37:34 följande:
    Nu är ju inte jag gravid just nu men jag har dragits med återkommande muskelinflammationer till och från under 1½ års tid.Det är ju främst antiinflammatorisk behandling vid muskelinflammation men det kan ju vara svårt då du är gravid.Det finns ju även salvor och geleér man kan lokalbehandla med som tex voltaren gel...men hur det är då man är gravid vet jag inte.Det du kan göra är att skaffa dig en värmekudde, värmen lindrar det onda och kan tillfälligt få inflammationen att "lägga sig" ett tag. Massage är också bra MEN ska då utföras av utbildad person som tex massör, naprapat eftersom inflammationen kan bli värre om det "görs fel".Att stretcha är också viktigt eftersom man ju försöker kompensera där det gör ont...man börjar tex luta sig åt ena hållet för att det gör mindre ont eller så...i stället ska man försöka sträcka ut sig så mkt man bara kan (även om det gör ont)...tips på stretchövningar kan du få av massör/naprapat.Muskelinflammationer är inget kul, fråga mig jag vet!Men man kan göra mkt för att lindra, främst då med massage och stretch. Men hör dig för ang lokal behandling med salva gel, kanske kan du använda sådant.
    lite tillägg....
    saker som att bära barn på enbart ena sidan, köra bil mkt, sitta vid datorn, ensida rörelser gör oftast att inflammationen känns av desto mer. Kör jag tex mkt bil en dag så känner jag av det dagen efter....så tänk lite på hur du gör saker och ting. En annan sak som gör att det kan förvärras är om man sitter ihopsjunken, sträck på dig då du går, och sitter.
  • Smülschen

Försöker röra på mig så mycket jag kan...Sträcka på musklerna och så, men det är så lite jag kan röra mig utan att det ilar till.

Jag kan inte använda några geler, inte Voltaren eller Ipren eller så. De tas ju upp av kroppen och går ut i blodet precis som tabletter. Min man masserar med liniment och då känns det lite bättre ett tag, men det är högst tillfälligt.

Att ha muskelinflammation i så många veckor som funnie beskrev verkar helt ohållbart för mig. Jag kan inte ta hand om min dotter!

Har en vetekudde som jag brukar lägga över axeln men den är för tung! Det gör bara ännu ondare! Ligga ner går knappt. Det finns ingen ställning som inte gör ont.

Fy f-n alltså!

• THR1972

kan du inte få tex dexofen eller liknande utskrivet för smärtan?
    Om du har så pass mkt problem med inflammationen (är det säkert att det är inflammation?) så kanske du borde sjukskriva dig och låta mannen ta hand om dottern....

När man masserar räcker det inte med att man masserar typ 5 minuter eftersom man bara retar/triggar igång musklerna då. 20 minuters massage minst....

• elsalorre

Jag hade en inflammation i axeln för inte så länge sedan och jag är gravid. Den strålade ut i hela armen och nacken och jag höll på att bli tokig. Prova akupunktur, mer massage, värmedyna eller kornkuddar liniment med enbart eukalyptus (går bra när man är gravid) och alvedon. Samt undvika att göra något som helst som ger anspänningar i muskeln. Lycka till!! Min gav med sig!

Svar på tråden Muskelinflammation! Hjälp mig!