• Obehörig

hur många namn får man ha?

någon som vet om det finns några regler om hur många mellannamn man får ha? vi har lite svårt att bestämma oss så det ser ut att bli en hel bunt namn åt dottern...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 23:34:17:
    hmm, ok hade kanske fel om vad mellannamn är, skumt när man får veta att man har sagt fel o något i hela sitt liv...gah...

jag undrade alltså hur många förnamn man kan ha... ( som tex. anna, eva bettan, viola osv...?) nån som har många här? skulle va kul å ge 10 stycken i värsta pippi långstrump anda... eller ja, lite å ta i kanske...

• Svar på tråden hur många namn får man ha?
  • glasbubblan

Mellannamn får man väl bara ha ett. Och ett efternamn. Förnamn finns det ingen övre gräns för vad jag vet.

• hannamiller

min syster har 2 mellan namn.. så visst får man ha fler av dom?

• Miss Rawhide

Man får ha hur många mellannamn som helst tror jag... min sambo har 5....

• glasbubblan

Eh. Är ni säkra på att ni inte pratar om förnamn!?

• hannamiller

japp, min syster har bara ett förnamn o 2 mellan namn..

• glasbubblan

Men man kan ju inte gärna heta t ex
    Anna Bengtsson Carlsson Davidsson Eriksson Fransson Gustavsson!?

• miababia

men, menar trådstartaren mellan namn, tänkte på att de hade en bunt namn som förslag. tänkte att hon menade förnamn men det kanske du inte gjorde. tror dock inte det finns någon gräns om man inte adopterar.

• hannamiller

då har jag väl fel..
    trode man kunde ha det..

Förnamn mellan namn o efternamn..

då ska jag säga rätt namn till min lilla syster..
    Men det kommer att låte ganska konstigt.

• glasbubblan

Men snälla nån.

Om en tjej heter Anna Britta Carin Davidsson Eriksson, så är A, B och C förnamn, D mellannamn och E efternamn.

Man kan alltså ha flera förnamn även om det bara är ett av den som är tilltalsnamn.

• hannamiller

då har jag lärt mig något nytt..

O folk har lärt ut fel till mig..

Så enkelt fel kan det bli..

tack

• glasbubblan
    Jag skulle gissa att det är rätt många som inte har koll på detta...
    hannamiller skrev 2007-08-20 20:10:14 följande:
    då har jag lärt mig något nytt..O folk har lärt ut fel till mig.. Så enkelt fel kan det bli.. tack
  • Ninja05

Ja flera förnamn får man ha. Både jag och dottern har 3 förnamn var. Plus mellan namn och efternamn.

• trollmor 4

hm..jag har trott att det är förnamn/mellannamn/efternamn..jag själv har ett av varje!!
    jag vet fler som har ett förnamn,2-3 mellannamn och ett  efternamn..vet fler som har två efternamn också...

• hannamiller

så trodde jag att man kunde ha..
    trollmor 4 skrev 2007-08-20 20:19:26 följande:

hm..jag har trott att det är förnamn/mellannamn/efternamn..jag själv har ett av varje!!jag vet fler som har ett förnamn,2-3 mellannamn och ett  efternamn..vet fler som har två efternamn också...
  • Ninja05

men om man heter tex Anna Andersson Karlsson så är Andersson ett mellan namn och inte ett efternamn. Det fick vi veta när jag ville att dottern skulle heta Nordstrand som är ett av mina efternamn, och det jag alltid kallat mig. Men vi blev nekade för att detta inte är mitt efternamn utan mellan namn.

• glasbubblan

Vet inte om det var länge sen de ändrade reglerna, men numera får man bara ha ETT efternamn. (Det fick jag veta när jag frågade Skatteverket när jag gifte mig).

Och enligt Skatteverket verkar det bara vara tillåtet med ETT mellannamn. (Mellannamn är per definiton av "efternamnskaraktär")

Däremot han man har hur många förnamn som helst.

• knyzzel

Hej hej hoppar in hit. Vad är då andranamn?

• glasbubblan

Andranamn är väl de förnamn som inte är tilltalsnamn? Fast det är väl en rätt inofficiell benämning. Namnreglerna skiljer bara mellan förnamn, mellannamn och efternamn. Det förnamn som man kallas för är tilltalsnamnet.

knyzzel skrev 2007-08-20 22:58:59 följande:
    Hej hej hoppar in hit. Vad är då andranamn?
Svar på tråden hur många namn får man ha?